«چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو» با محوریت نوآوری باز و انتقال دستاوردهای فناورانه از شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ در روزهای 5 و 6 مردادماه 95 برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در مهر ماه سال ۱۳۹۱، نخستین مجمع بین‌المللی اقتصاد نانو توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد. هدف از برگزاری این مجمع، آشنایی با آخرین تحولات اقتصادی و مدیریتی در حوزه فناوری نانو بوده است و در طی سه دوره برگزاری آن، آخرین تجربیات و روندهای اقتصادی و مدیریتی فناوری نانو در سطح ایران و جهان در این مجمع بررسی شده است.

ستاد نانو با استفاده از تجربیات سه دوره برگزاری این مجمع، به یک بازنگری اساسی در ساختار، فلسفه و محتوای این مجمع پرداخته است. طی جلسات کار‌شناسی با صاحبان صنایع، فناوران، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه، برنامه‌ریزی نوین و اثربخشی برای چهارمین مجمع اقتصاد نانو که با محوریت «نوآوری باز: انتقال دستاوردهای فناورانه از شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ» برگزار خواهد شد، طراحی شده است.

مخاطبان اصلی این رویداد، عرضه‌کنندگان فناوری های تولیدی نانویی، شرکت‌های متقاضی فناوری (صنایع) ‌ و واسطین انتقال فناوری می‌باشند. همچنین این مجمع می‌تواند برای اساتید، دانشجویان و کلیه افرادی که در حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های نوین و کاربرد آن‌ها در صنعت علاقمند هستند نیز مفید و جذاب باشد.

چهارمین مجمع اقتصاد فناوری نانو به دنبال چیست؟

در این مجمع به صورت تخصصی بر روی موضوع «نوآوری باز» تمرکز شده است. نوآوری باز مفهومی است که در آغاز هزاره سوم، توسط هنری چسبرو، تئوریزه شد. به بیان ساده، از دید «نوآوری باز»، نوآوری تنها منحصر به افراد خاص، موضوعات خاص و محل‌های خاص (بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های صنعتی) نیست، بلکه نوآوری در میان تمامی افراد و در تمام مکان‌ها قابل تولید است. در همین راستا، همکاری‌ شرکت‌های مختلف از نظر مشارکت یا انتقال نوآوری و فناوری نیز می‌تواند جلوه مشخصی از فرایند نوآوری باز به شمار رود.

این مجمع تلاش خواهد کرد ضمن بررسی مفاهیم مرتبط با نوآوری باز، به بررسی راهکارهای عملیاتی رویکرد شرکت‌ها به همکاری‌های فناورانه برای ارتقای محصولات و یا تولید محصولات جدید مرتبط با فناوری نانو پرداخته شود.

در حال حاضر افراد و شرکت‌های عرضه‌کننده فناوری متعددی در کشور در حوزه فناوری نانو مشغول به فعالیت هستند و به دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای نیز رسیده‌اند. از طرف دیگر، صنایع کشور نیز می‌توانند با استفاده از این دستاوردها، به بهبود محصولات موجود خود و یا تولید محصولات جدید بپردازند. با وجود این پتانسیل خوب، ارتباط چندان موثر و مناسبی بین این دو بازیگر مهم، ایجاد نشده است و به بیان دیگر «انتقال دستاوردهای فناورانه از شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ» و یا فرایند «نوآوری باز» به خوبی اجرا نمی‌شود.

این مجمع، رسالت اصلی خود را تحلیل وضعیت همکاری‌های فناورانه شرکت‌های ایرانی در وضع موجود می‌داند. همچنین در این مجمع به بیان تجربیات موفق سالهای اخیر کشور در زمینه همکاری‌های فناورانه، پرداخته خواهد شد.

شرکت‌های متقاضی فناوری (صاحبان صنایع)

صاحبان صنایع از مخاطبان اصلی این مجمع هستند. اگر شما از صاحبان صنایع در کشور هستید، این مجمع می‌تواند برای شما مفید باشد.

 مباحثی که در این مجمع مورد بحث قرار خواهد گرفت و بیان تجارب موفقی که در کشور در زمینه انتقال فناوری از شرکت‌های عرضه‌کننده به صنعت وجود دارد، به شما نشان خواهد داد که برای ایجاد نوآوری و بهره‌گرفتن از آن، لزوما به ایجاد و تجهیز آزمایشگا‌ه‌های بزرگ و دفاتر تحقیق و توسعه با هزینه‌های گزاف در داخل شرکت احتیاج نیست.

بلکه در صورتی که راه و روش درست شناسایی و تعامل با عرضه‌کنندگان فناوری را به کار بگیرید و توانایی صنعت یا شرکت خود را در جذب فناوری از خارج سازمان، به سطح مناسب برسانید، می‌توانید با هزینه و زمانی بسیار کمتر و با کیفیتی بهتر به فناوری‌های نوین دست یافته و از آنها در جهت بهبود کیفیت محصولات فعلی و یا تولید محصولات نوآورانه استفاده کنید.

افراد و شرکت‌های عرضه کننده فناوری های تولیدی نانویی

اگر شما عرضه کننده‌ی فناوری هستید، محتوای این مجمع می‌تواند برایتان مفید باشد. امروزه دیگر تنها راه موفقیت و ارتقا، ایجاد یک شرکت تولیدی و صنعتی نیست. ایجاد یک شرکت از ابتدا و شکل‌دادن به فرایندهای داخلی و خارجی که برای موفقیت آن لازم است، فرایندی سخت و طاقت فرساست که در انتها نیز لزوما به نتیجه‌ای که بنیانگذاران شرکت در نظر داشته‌اند، منجر نمی‌شود.

در روزگار جدید، قدرت در «علم» و «فناوری» است اما اگر شما صاحب «علم» و «فناوری» خاصی هستید لزوما نباید خود آستین بالا بزنید و شرکت یا کارخانه‌ای را از ابتدا تاسیس کرده و فناوری خود را به تولید صنعتی برسانید. شما می‌توانید با استفاده از پتانسیل‌های فراوان شرکت‌هایی که در حال حاضر در صنعت مورد نظرتان فعالیت می‌کنند، به نتیجه دلخواهتان دست یابید. مشروط به اینکه به درستی چالش‌های موجود در فرایند همکاری‌های فناورانه شناخته و آن‌ها را مدیریت کنید.

واسطین انتقال فناوری (کارگزاران رسوخ)

اگر شما به عنوان کارگزار انتقال فناوری (رسوخ فناوری) فعالیت می‌کنید، این مجمع دارای مباحثی کاربردی و راهگشا برای شماست. در یک فرایند انتقال فناوری، علاوه بر دو بازیگر مهم «عرضه ‌کننده‌» و «تقاضاکننده»، یک بازیگر مهم دیگر نیز وجود دارد: «واسطه انتقال فناوری یا کارگزار رسوخ». نقش یک کارگزار رسوخ در موفقیت فرایند انتقال فناوری، بسیار مهم و حیاتی است. در این مجمع با تجارب موفقی آشنا خواهید شد که می‌تواند به شما در اجرای این فرایند کمک کند.

شرکت در این مجمع به شما کمک می‌کند که بیش از پیش با این چالش‌ها و نحوه مدیریت آن‌ها آشنا شوید و با مشاهده‌ی تجربیات موفق در این حوزه، از «نوآوری باز» استفاده کنید.

چهارمین مجمع، با سه مجمع گذشته چه تفاوت‌هایی دارد؟

مهمترین ویژگی مجمع چهارم، «تمرکز» است. در این مجمع بر خلاف مجامع گذشته، تلاش کرده‌ایم بر روی یک موضوع تمرکز کنیم و تمامی مطالب، محتواها، سخنرانی‌ها، پنل‌های تخصصی و تجربیاتی که در قبل، حین و در حاشیه این مجمع در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد، در خصوص «نوآوری باز و همکاری‌های فناورانه شرکت‌ها» باشد.

این تمرکز علاوه بر اینکه موجب پرهیز از «پراکنده‌گویی» می‌شود، کمک خواهد کرد تا محتوای دقیق‌تر و باکیفیت‌تری در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

همچنین تلاش فراوانی انجام شده تا ضمن بررسی تجربیات دوره‌های قبل مجمع و رفع نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت آن‌ها، علاوه بر تدارک یک محتوای ارزشمند و مفید، رویدادی نوآوارنه و جذاب را برگزار کرد.

«چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو »، 5 و 6 مرداد ماه 95 به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.