دبیر اجرایی چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو گفت: یکی از اهداف اصلی این دوره که به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی برگزار می شود، به اشتراک‌گذاری تجربه‌های مرتبط پیرامون بحث نوآوری باز و رسوخ فناوری نانو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، احمد گودرزی دبیر اجرایی چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو در توضیح موضوعات مورد بحث در این مجمع گفت: چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو ۵ و ۶ مردادماه به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود و شامل مباحث مختلفی پیرامون بحث نوآوری باز و رسوخ فناوری خواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: محتوای اصلی برنامه در قالب جلسات و پنل‌هایی در طی هر دو روز در سالن اصلی مراسم توسط خبرگان ارائه می‌شود. همچنین در کنار این برنامه اصلی، تعداد ۴ کارگاه آموزشی با مباحث مرتبط با محور موضوعی فروم برای علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.

گودرزی در ادامه توضیح داد: همانطور که اشاره شد، یکی از اهداف اصلی برنامه امسال، به اشتراک‌گذاری تجربه‌های مرتبط است. در همین راستا، در سه بخش مختلف مجمع، سه تجربه از همکاری‌های فناورانه‌ای که در شرکت‌های مختلف کشور طی چند سال اخیر در حوزه فناوری نانو شکل گرفته توسط افراد و مدیران درگیر این پروژه‌ها مطرح خواهد شد و نقاط چالشی و کلیدی آن‌ها از زوایای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی بخش دیگری از برنامه دوره چهارم مجمع را معرفی ابزار و سامانه پیشنهادی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای بحث همکاری بین شرکت‌ها و تبادل فناوری بیان کرد و ادامه داد: این سامانه که در آن ترکیب نیازهای صنعتو توانمندی‌های فناورانه بخش نانو موجود در کشور تجمیع شده و به شکلی پویا به روزرسانی می‌گردد، می‌تواند به عنوان زیرساخت نوآوری باز مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر اجرایی چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو پنل دیگری که در برنامه مرداد ماه طراحی شده است را مربوط به چالش‌های همکاری‌های فناورانه شرکت‌ها در کشور عنوان کرد و افزود: در همین رابطه اخیراً نظرسنجی از شرکت‌ها در زمینه اصلی‌ترین چالش‌های بحث رسوخ فناوری انجام شده و بر اساس نتایج این نظرسنجی، خبرگان و مسسئولین دولتی مناسب دعوت خواهند شد تا در قالب یک پنل ضمن گفت‌و‌گو و بررسی این چالش‌ها، حمایت‌های دولتی مرتبط با هر یک از آن چالش‌ها را نیز بررسی کنند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های اصلی چهارمین مجمع اقتصاد نانو که البته پیش از این نیز نمونه مشابه آن در دوره‌های قبل مجمع مشاهده نشده بود، بخشی است که در آن تعدادی از فناوری‌های بر‌تر حوزه نانو در کشور، توسط خود فناوران و در یک زمان محدود به یک گروه از متقاضیان فناوری (شامل شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاران و vcها) ارائه خواهد شد و پس از آن توسط این گروه مورد ارزیابی و پرسش و پاسخ قرار خواهد گرفت.

گودرزی تاکید کرد: این بخش که به نوعی تصویری واقعی از شروع یک ارتباط بین شرکت‌ها در زمینه تبادل فناوری می‌باشد، اگرچه ممکن است نهایتاً منجر به یک تبادل فناوری واقعی نشود، اما می‌تواند تصویری از نوع ادبیات و نگاه هر یک از طرفین را به موضوع همکاری نشان دهد و بار آموزشی مناسبی داشته باشد.

وی افزود: البته در ‌‌نهایت در این بخش، به فناوری که بالا‌ترین امتیاز را از طرف داوران دریافت کند، جایزه ویژه‌ای نیز تعلق خواهد گرفت.

دبیر اجرایی چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو توضیح داد: در کنار برنامه‌های سالن اصلی که به چند مورد آن‌ها در اینجا اشاره شد و البته برنامه‌های دیگری هم در این بخش در نظر گرفته شده است، همانطور که پیش از این اشاره شد تعدادی کارگاه آموزشی نیز در نظر گرفته شده که در صورت رسیدن به حد نصاب برگزار می‌شود.

وی گفت: در این بخش نیز موضوعاتی از قبیل مدل‌های مختلف انتقال فناوری، ملاحظات حقوقی مهم‌ترین قراردادهای انتقال فناوری و روش‌های شناسایی و تحلیل زنجیره ارزش صنایع در نظر گرفته شده که شناخت و مهارت در همه این موارد به نوعی در ضمن یک فرایند تبادل فناوری مورد نیاز خواهد بود.

همچنین جهت مشاهده سایر برنامه‌های مجمع، کسب اطلاعات تکمیلی و یا ثبت نام، می‌توان به پایگاه اینترنتی رسمی این رویداد به آدرس www.nanoecoforum.ir مراجعه نمود. 

چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۵ و ۶ مردادماه ۹۵ در مرکز همایش‌های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.