با همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گمرک جمهوری اسلامی ایران، 26 شرکت دانش بنیان معرفی شده به گمرک، در فهرست فعالان مجاز اقتصادی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سیدمحمد صاحبکار سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، در نشستی که با نمایندگان این شرکت‌ها و کارشناسان گمرک جمهوری اسلامی برگزار شد، مهم‌ترین اولویت معاونت علمی و فناوری را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کمک به رشد و توانمندسازی آن‌ها برشمرد و افزود: با توجه به تاکیدات اسناد بالادستی و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت کامل شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش می‌کنیم تا مسیر رشد این شرکت‌ها هموار شده و فضای حمایت از آنان فراهم شود.

صاحبکار، با اشاره به بسته‌های حمایتی گوناگون معاونت علمی در چارچوب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، افزود: با تلاش، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی،  فضای خوبی در شناخت و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده  و در حال حاضر اجرای قانون، با گستره‌ بیش از چندهزار شرکت، به عنوان بزرگ‌ترین برنامه کشور در حوزه فناوری در حال اجراست.

وی حمایت‌های متعدد صورت گرفته در قالب‌های مالیاتی، گمرکی، تسهیلاتی و... را یادآور شد و افزود: بیش از 12هزار و پانصد شرکت در سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان نام کاربری ایجاد کرده‌اند که از این میان، بالغ بر 6هزار شرکت مستندات خود را تکمیل کرده‌ و وارد فرآیند ارزیابی شدند. اکنون بیش از 2هزار و چهارصد و پنجاه شرکت تایید صلاحیت شده و در مسیر بهره‌مندی از حمایت‌ها قرار دارند.

دبیر کارگروه ارزیابی و شرکت‌های دانش بنیان در خصوص حمایت‌های شرکت‌های دانش بنیان در قالب معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، تسهیلات دانش آموختگان، تسهیلات سربازی حمایت از ساخت داخل، تسهیلات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی توضیح داد و افزود: تمامی این حمایت‌های اجرایی شده و به مثابه ریل‌گذاری مسیر حرکت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب تسهیل حرکت روبه پیشرفت این شرکت‌ها شده است.

 

رفع چالش های گمرکی گامی درجهت توسعه شرکت های دانش بنیان  

صاحبکار، قرار گرفتن 26 شرکت دانش بنیان کشور در فهرست فعالان مجار اقتصادی (AEO) را در راستای تسریع روند توسعه شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: با تعامل سازنده‌ای که میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، 26 شرکت دانش بنیان فعال به عنوان فعالان مجاز اقتصادی شناخته شدند که این امر در رونق و توسعه این شرکت‌ها، از طریق رفع بسیاری از چالش‌های گمرکی آنان کارساز خواهد بود.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، شفافیت در اسناد گمرکی،  عدم بدهی، نبود تضمین یا تعهد تودیعی تسویه نشده به گمرک، نداشتن سابقه مؤثر کیفری در زمینه تقلب تجاری و عدم سابقه ورشکستگی به تقصیر و تقلب را از معیارهای اعلام شده توسط گمرک برشمرد و افزود: وجود حداقل سه سال سابقه فعالیت در زمینه صادرات و واردات زیاد در یک سال گذشته، یکی دیگر از معیارهای تایید شرکت‌ها بود که خوشبختانه با مشاعدت گمرک جمهوری اسلامی ایران این شرکت‌ها تایید شدند.

صاحبکار، این اقدام را در راستای هدف معاونت علمی و فناوری مبنی بر تسهیل محیط کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: این 26 شرکت دانش بنیان خواهند توانست از مزایای 19گانه فعالان مجاز اقتصادی، استفاده کنند.

در ادامه، جعفری، کارشناس گمرک جمهوری اسلامی ایران، با ارائه توضیحاتی پیرامون شرایط و چگونگی قرارگیری شرکت‌های دانش بنیان در فهرست فعالان مجاز اقتصادی گفت: تسهیلاتی که در این طرح به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد، جنبه روان‌کننده برای بهبود فعالیت‌هایشان خواهد داشت و در جایی که شرکت‌ها با مسیر گمرک سر و کار دارند، تسهیلاتی یاری‌کننده ارائه می‌دهد تا از این مسیر، آسان‌ترعبور کنند.

اعطای تسهیلات به فعالان مجاز اقتصادی

ملاجان کارشناس گمرک جمهوری اسلامی ایران، با بیان این‌که فعالان مجاز اقتصادی شامل تسهیلاتی خواهند شد که تسریع ترخیص کالا و صرفه جویی در هزینه‌ها و قیمت تمام شده را برای آنان به همراه دارد، اظهار کرد: از نظر گمرک، شرکت‌های مشغول در جابجایی بین‌المللی کالا، بر اساس رعایت شاخصه هایی نظیر بررسی سوابق از لحاظ رعایت قوانین و مقررات، داشتن توانایی مالی در انجام تعهدات و ... از سوی گمرک به عنوان رعایت کننده ی استانداردهای گمرکی شناخته می شوند.

کارشناس گمرک جمهوری اسلامی با بیان این که فعالان مجاز اقتصادی در تعاملات گمرکی خود، می توانند از (19) مزیت استفاده کنند، افزود:  استفاده از تسهیلات ماده 57 آئین نامه اجرائی قانون امور گمرکی ، پذیرش ضمانت نامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده 6 قانون امورگمرکی ،پذیرش ضمانت نامه بانکی کلی برای ترخیص قطعی و سایر رویه ها ماده 6 آئین نامه اجرائی فانون امور گمرکی ، استفاده از تضمین بیمه ای برای صادرات ، ترخیص کالا خارج از مسیر قرمزو استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از تولیداز جمله این مزایا هستند .

وی با اشاره  استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات، تخفیف در هزینه خدمات انجام خدمات گمرکی به پیشنهاد گمرک و تایید وزیر امور اقتصادی (بند الف ماده 3 آئین نامه اجرائی قانون امور گمرکی)حداکثر تا سقف 50 درصد ، استفاده از حداقل تضمین در کلیه مواردی که در قانون امور گمرکی  وآئین نامه اجرائی به تضمین اشاره شده است، رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز بصورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیون های رسیدگی به اختلافات گمرکی ، ارائه مجوز ایجاد انبار اختصاصی ، انجام فرآیند استرداد خارج از نوبت مطابق با تسهیلات پیش بینی شده در بسته حمایت از تولید با اخذ تعهد و نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه خارج از نوبت مطابق تسهیلات پیش بینی شده دربسته حمایت از تولید با اخذ تعهداز دیگر مزایایی است که فعالان اقتصادی می توانند در تعاملات گمرکی خود از آن استفاده کنند.

ملاجان، استفاده از ماده 42، اجازه رئیس کل گمرک و تعهد بالاترین مقام وزارتخانه یا مؤسسه دولتی مرتبط با محاسبه وجوه متعلقه و صدور حکم ، استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد32-3 کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو را از دیگر مزایای در نظر گرفته شده برای فعالان مجاز اقتصادی عنوان کرد و افزود: استفاده از تسهیلات ماده 6 قانون امورگمرکی کالای متعلق به وزارتخانه ها و موسسات دولتی با تعهد مسوولان مالی سازمان و اشخاص با اخذ ضمانتنامه بانکی با حداکثر سقف یک ساله ،رسیدگی خارج از نوبت اظهارنامه باتوجه به ضرایب تعیین شده با ضریب اهمیت زمانی دو (معادل شرکت‌های تولیدی ) در سامانه جامع امورگمرکی به صورت سراسری ، پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادر کنندگان وگرفتن اسناد و اوراق بهادار به جای ضمانت‌نامه بخش دیگری از این 19 مزیت است.

در ادامه این نشست، نمایندگان این 26 شرکت دانش‌بنیان، پرسش‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند که تسریع روند ترخیص، سازوکار و ضرورت شکل‌گیری گمرک‌های تخصصی، کاهش فرآیندهای بروکراتیک، واردات نمونه‌ها از مهم‌ترین موارد مطرح شده در این نشست بود.

شایان ذکر است شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اطلاعات تکمیلی در این زمینه را بر روی سامانه Daneshbonyan.ir مطالعه کنند.