شرکت IBM روبات ویژه‌ای را به بازار کره جنوبی عرضه کرده که به زبان کره‌ای صحبت می‌کند. این روبات با بهره‌مندی از سیستم محاسبات شناختی می‌تواند کمک زیادی به صاحبان مشاغل کند. این روبات قادر به یادگیری زبان انسان‌ها است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  شرکت IBM برای اولین بار روباتی مجهز به سیستم شناختی واتسون درکشور کره جنوبی عرضه کرد. این روبات در نمایشگاهی که اخیرا در کره جنوبی برگزار شد، برای علاقه‌مندان عرضه شده و با زبان کره‌ای نیز با بازدیدکنندگان گفتگو می‌کند. این روبات با توجه به بهره‌مندی از قدرت یادگیری زبان و حرکات انسان موفق به تکلم به زبان انسانی است.
با این وجود شرکت IBM اعلام کرده که سیستم‌های محاسبات شناختی نظیر واتسون در آینده بسیار نزدیک نمی‌توانند جایگزین انسان در انجام کارها شوند.

جیسون لئونارد از مدیران شرکت IBM می‌گوید: « اگر شما بخواهید واتسون را جایگزین انسان کنید نمی‌توانید آنچه را که از یک انسان انتظار دارید از این روبات بخواهید. البته این روبات قادر است به سوالات بسیار ساده پاسخ دهد اما برای انجام فعالیت‌های پیچیده شغلی، هنوز کارآمدی لازم را ندارد. در بسیاری از صنایع، کارها براساس یک روال تکراری انجام می‌شود و منطق مشخصی در کارها حاکم است. در چنین فضایی می‌توان از سیستم‌های شناختی نظیر واتسون استفاده کرد اما برای جایگزینی به جای انسان هنوز راه‌ زیادی مانده است.»

این روبات ماحصل کار بخش SoftBank است که با توسعه محاسبات شناختی واتسون و استفاده از زبان ژاپنی موفق به ارائه این روبات شده است.

IBM به دنبال توسعه واتسون است تا سیستمی با قدرت یادگیری تولید کند. در حال حاضر توجه زیادی از مردم دنیا به سوی فناوری DeepMind گوگل معطوف شده است.

لئونارد می‌گوید فناوری محاسبات شناختی روی کمک به انسان‌ها متمرکز است.

او می‌افزاید: « سیستم‌های شناختی می‌توانند قدرت تشخیص انسان را افزایش دهند اما نمی‌توانند جای انسان فکر کنند. آنها شما را یاری می‌کنند که بهتر بی‌اندیشید. برخلاف انسان‌ها، سیستم‌های شناختی به سرعت قادر به پردازش اطلاعات زیادی هستند. واتسون نه تنها می‌تواند از اطلاعات دسته‌بندی شده استفاده کند بلکه اطلاعات مربوط به زبان را نیز درک کرده و می‌تواند ارتباط میان انسان‌ها را نیز بفهمد.»

با این فناوری می‌توان تعامل بهتری با مشتریان برقرار کرد. IBM به دنبال استفاده از این فناوری در کسب و کار شرکت‌های مختلف برای بهبود کارایی آنها است.

منبع : http://www.koreatimes.co.kr/www/news/tech/2016/05/133_204607.html