اگر مدام با خودتان فکر کنید که نمی‌توانید از عهده انجام این کارها بربیایید، فقط پیش‌گویی‌های ذهنی منفی‌تان را تحقق می‌بخشید. پس مثبت فکر کنید و با هر چالشی که بر سر راهتان به وجود می‌آید، همان موقع روبه‌رو شوید.

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ همه ما از طریق سایت‌های اینترنتی و اخباری که در روزنامه‌ها و مجلات می‌خوانیم، یا از طریق برنامه‌های تلویزیونی با تاثیرات استرس بر بدن آشنا هستیم و خیلی وقت‌ها که برای دردهای جسمی و روحی‌مان به پزشک مراجعه کردیم، این پاسخ را شنیدیم که همه این نشانه‌ها ناشی از استرس است. بخش عمده این استرس‌ها زمانی به ما وارد می‌شود که سر کار هستیم و باید با مسائل شغلی دست‌وپنجه نرم کنیم. آیا راهی برای رفع این مشکل وجود دارد؟

اگر با مشتری سروکار دارید

استرس بخشی جدایی‌ناپذیر از مشاغلی است که معمولا با مشتری به صورت مستقیم سروکار دارد و این مسئله می‌تواند در بلندمدت شما را خسته کند و از پا بیندازد. اگر چنین شغلی دارید، چطور در پایان روز می‌توانید استرستان را از بین ببرید و به آرامش برسید؟

خودتان را به چالش بکشید: فرقی نمی‌کند که در محل کار باشید یا در محیط‌های دیگر، همیشه برای خودتان یک‌سری اهداف قابل دست‌یابی تعیین کنید که در عین حال می‌دانید با انجامشان می‌توانید به آرامش برسید و لذت ببرید. یاد گرفتن نواختن یک ساز می‌تواند یکی از این هدف‌ها باشد. البته واقعا مهم نیست که چه هدفی را انتخاب می‌کنید، چون همین که مشغول یادگیری می‌شوید، احساس فعال بودن به سایر بخش‌های زندگی‌تان هم سرایت می‌کند.

ورزش کردن: وقتی پای کنترل استرس در میان است، ورزش کردن به‌عنوان یکی از روش‌های شفابخش مطرح می‌شود که مغز شما را از افکار منفی و نگران‌کننده پاک کرده و کمک می‌کند تا راه‌حل دل‌خواهتان را پیدا کنید.

برای کمک کردن به دیگران داوطلب شوید

اگر فرصت پیوستن به گروه‌های خیریه اجتماعی را ندارید، حداقل می‌توانید هر روز به یک نفر کمک کنید تا احساس مثبت و مفید بودن را در وجود خود پرورش دهید.

اگر در زمینه خدمات درمانی مشغول به کار هستید

درست است که کار شما به گونه‌ای است که سلامت و کیفیت زندگی دیگران را بالا می‌برد، اما ممکن است استرس فراوانی را برای خودتان به همراه داشته باشد. این‌گونه مشاغل به توانایی‌های بالایی برای حل مسئله و کنترل اضطراب نیاز دارند. چطور می‌شود که بدون پایین آورن کیفیت خدمات ارائه‌شده استرس را در این‌گونه مشاغل کاهش داد؟

به جای کنار آمدن با اوضاع، اولویت‌بندی کنید

با انجام دادن مهم‌ترین کارها در اولین ساعات روز به‌راحتی می‌توانید وظایف شغلی‌تان را اولویت‌بندی کنید. شاید نرسید همه وظایف شغلی‌تان را طی روز تمام کنید، ولی تا جایی که ممکن است، تا دیروقت سر کار نمانید، چون این عادت باعث می‌شود کیفیت کارتان به مرور پایین بیاید.

مثبت فکر کنید

یاد بگیرید که ذهنتان را روی چیزهایی که باعث می‌شود احساس شادی و قدرشناسی داشته باشید، متمرکز کنید. اگر لازم است، فهرستی از همه چیزهایی تهیه کنید که باعث استرس شما می‌شوند، چون این کار باعث می‌شود دید بهتری نسبت به موضوع پیدا کنید، به‌خصوص وقتی حجم کارتان جوری زیاد است که پایان‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

کارهایی را بکنید که از انجامشان لذت می‌برید

در طول روز زمان‌هایی را فقط به خودتان اختصاص داده و در این مدت کارهایی را انجام دهید که باعث شادی خودتان می‌شود و شما را سر حال می‌آورد. این کار باعث می‌شود برای روزهای شلوغ و پراسترس کاری انرژی کافی داشته باشید.

مشاغل حساس و پراسترس

بعضی از مشاغل هستند که بخش زیادی از زمان شما را به خودشان اختصاص و اصلا سبک زندگی‌تان را تغییر می‌دهند.  فشار و غیرقابل پیش‌بینی بودن روند کار در این‌گونه مشاغل یکی از عوامل ایجاد استرس است. چطور می‌توان با آن کنار آمد؟

کنترل اوضاع را به دست بگیرید

اگر مدام با خودتان فکر کنید که نمی‌توانید از عهده انجام این کار بربیایید، فقط پیش‌گویی‌های ذهنی منفی‌تان را تحقق می‌بخشید. پس مثبت فکر کنید و با هر چالشی که بر سر راهتان به وجود می‌آید، همان موقع روبه‌رو شوید. این کار کیفیت زندگی‌تان را نیز بالا می‌برد.

آن‌چه را که نمی‌توانید تغییر دهید، بپذیرید

اگر مشکلی پیش می‌آید که واقعا می‌دانید برای حل آن کاری از دست شما ساخته نیست، سردرگم نشوید و کنترلتان را از دست ندهید. بلکه این موضوع را بپذیرید که شما قادر به تغییر این وضع نیستید. در عوض نیروی ذهنی و جسمی‌تان را در حوزه‌هایی متمرکز کنید که روی آن‌ها نفوذ دارید.

کار کردن برای خود

بعضی افراد هم هستند که برای خودشان کار می‌کنند. در این حالت اگر استرسی برایشان پیش بیاید، باید چه راه‌حلی را برای رفع آن انتخاب کنند؟

اجتماعی باشید

فرقی نمی‌کند که با خانواده تعامل داشته باشید یا با دوستان و همکارانتان، چون این تعاملات به‌طور کلی کاهش‌دهنده استرس‌های فردی است. این کار باعث می‌شود در موقعیت‌های چالش‌برانگیز بتوانید از دیدگاه‌های دیگران نیز استفاده و روی کمکشان حساب کنید.

از عادت‌های ناپسند دوری کنید

درست است که کافئین یا نیکوتین سیگار به‌طور موقت می‌تواند شما را آرام کند، اما در بلندمدت عوارض فراوانی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

خوش‌بین باشید

همه ذهنتان را روی نکات منفی متمرکز نکنید و در عوض سعی کنید افق فکری‌تان را عوض کرده و جور دیگری به موقعیت‌های استرس‌زا نگاه کنید.