دستگاه ترالی پانسمان شست و شوی اتوماتیک  برای نخستین بار در دنیا توسط یک شرکت فن‌آور ایرانی طراحی و ساخته شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمودنادری زاده ، مدیرعامل شرکت سازنده این دستگاه گفت: ترالی شست‌وشو پانسمان اتوماتیک برای نخستین بار طراحی و ساخته می‌شود تا با ایجاد و حفظ محیط استریل، سرعت التیام زخم بیمار را افزایش دهد.

وی بیان کرد: از این دستگاه می‌توان در تمام بخش‌های بیمارستان و درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی، مطب‌ها و غیره که بیماران دارای زخم در آن هستند جهت شست‌وشو و پانسمان زخم آنها استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت فن‌آور طب گستران جنوب گفت: ترالی پانسمان شست و شوی اتوماتیک برای زخم بیمار استفاده می‌شود. تفاوت این دستگاه با نحوه پانسمان معمولی این است که عفونت به بیمار منتقل نمی‌شود.

وی توضیح داد: طبق تحقیقات دانشگاهی صورت گرفته، بیشترین انتقال عفونت از طریق سرم و بتادین حاصل از پانسمان دستی پرستاران به بیماران منتقل می‌شود.

نادری نحوه عملکرد دستگاه اتوماتیک شست و شوی پانسمان را این‌گونه بیان کرد: این دستگاه خودش یک لگن دارد که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد تا به راحتی زیر دست بیمار قرار گیرد. شیر اتوماتیک سرم توسط پدال کار می‌کند. بخش بتادین نیز به صورت چشمی کار می‌کند. یعنی پرستار به هیچ جا دست نمی‌زند تا آلودگی منتقل شود.

وی ادامه داد: این عملکرد باعث کاهش عفونت بیمارستانی و در نتیجه کوتاه شدن مدت حضور بیماران در بیمارستان و کمتر شدن هزینه خواهد شد. 

مدیر این شرکت فن‌آور، با تاکید بر نداشتن هیچ‌گونه مشابه داخلی و خارجی طرح بیان شده گفت: این طرح در حالا ثبت بین‌المللی است. وزیر بهداشت خرید تضمینی آن را انجام داده است. بر اساس این طرح هر بیمارستانی که از دستگاه پانسمان شست و شوی اتوماتیک خریداری کند تنها 50 درصد آن را پرداخت می‌کند.

گفتنی است، این شرکت با دستگاه «ترالی پانسمان و شست و شوی اتوماتیک» در سومین مراسم رونمایی از دستاوردهای دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشت.