یک تهیه کننده انیمیشن معتقد است تکنیک استاپ موشن حس زنده بودن کار را بیشتر به بیننده القا می کند و آمیخته ای از هنر و صنعت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ندا افتخاری پور تهیه کننده درباره تازه ترین فعالیت های خود گفت: «دنیای توپی» به کارگردانی ولی الله خاکی محصول مرکز صبا که در شهر یزد ساخته می شود یک انیمیشن ۲۶ قسمتی است که ۱۳ قسمت اول آن تولید شد و در ایام عید روی آنتن رفت و ۱۳ قسمت دوم این روزها در حال ساخت است و تا آخر مردادماه آماده نمایش می شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این انیمیشن در ایام عید ساعت پخش خوبی نداشت، اظهار کرد: هر قسمت از این مجموعه به دو بخش ۳ دقیقه ای و ۱ دقیقه ای تقسیم می شود که ۱۳ قسمت دوم بخش اول ضبط شده و گروه در حال آماده سازی بخش های یک دقیقه ای هستند.

افتخاری پور درباره تکنیک ساخت «دنیای توپی» نیز بیان کرد: برای تولید این اثر از تکنیک استاپ موشن استفاده کردیم که متاسفانه به دلیل استفاده فراگیر نرم افزارهای کامپیوتری، این شیوه دستی در ایران رو به انقراض است. استاپ موشن که طراحی ۳ بعدی دستی است علی رغم ریسک بالایی که دارد اما بسیار ملموس تر و باورپذیرتر است.

این تهیه کننده با بیان اینکه آثاری چون «پت و مت» و «گوسفند زبل» نیز با این تکنیک تولید شده است، گفت: به دلیل ریسک بالا و هزینه ای که این روش دارد در ایران خیلی سراغش نمی روند اما یادمان باشد که ما در روش های کامپیوتری و نرم افزاری هم در سطحی نیستیم که بتوانیم با دنیا رقابت کنیم و از طرفی استاپ موشن حس زنده بودن کار را بیشتر به بیننده القا می کند و آمیخته ای از هنر و صنعت است.

وی یادآور شد: پیش تولید این گونه انیمیشن ساخت عروسک، میزانس و دکور را شامل می شود و مرحله پس تولید هم نیاز به دقت فراوانی دارد. در هر دقیقه از ۱۴۴۴ عکس استفاده می شود و در بازبینی پس تولید اگر بخش کوچکی از کار به مشکل بخورد همه ۱۴۴۴ فریم باید از نو عکسبرداری شود.