شیرآلات اتوماتیک به منظور کاهش مصرف آب در کشور به همت متخصصان داخلی و با حمایت معاونت علمی تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با توجه به شرایط اقلیمی کشور  بحران آبی که در کشور وجود دارد استفاده از فناوری برای کاهش مصرف انرژی ضروری است که مهم ترین راه کاهش مصرف آب در کشور استفاده از ابزارآلات کاهنده تولیدی مصرف آب است.

شیرهای الکترونیکی تولید شده در کشور در کاهش مصرف آب، کاهش تولید فاضلاب های شهری، افزایش بهداشت عمومی و افزایش سطح آب ذخیره کشور تاثیرگذار است و انتقال آب از نقطه ای به نقطه دیگر را نیز آسانتر کرده و در نتیجه هدر رفت آب نیز کمتر می شود.

متین رستگار، مدیرعامل شرکت فن‌آوران کیسم، در خصوص ضرورت تولید این شیرآلات هوشمند و الکترونیکی، گفت: این شیرآلات تولیدی باعث صرفه جوی 70 درصدی آب و رعایت 100 درصدی میزان بهداشت عمومی می شود و در این شرایط بحرانی کمبود آب کمک بزرگی به کشور است.

به گفته رستگار، با توجه به اینکه کمبود آب در حال جهانی شدن است، هر کشوری که در زمینه تولید ابزارآلات کاهنده مصرف آب پیشگام شود موفق‌تر خواهد بود.

سالهاست که در مراکز عمومی و ساختمان ها استفاده از شیرهای الکترونیکی یا چشمی متداول شده است، شیرهایی که با بردن دست زیر آنها فعال شده و زمانیکه دست را کنار می کشیم آب قطع می شود، اما بیشتر این شیرهای مصرفی تاکنون شیرهای تولیدی کشور چین است که چندان کیفیت خوبی ندارند؛ اما به همت متخصصان داخلی، شیرهای الکترونیکی صد در صد تولید داخلی طراحی و ساخته شده است و شرایط صادرات این محصولات به دیگر کشورها نیز وجود دارد.

در حال حاضر کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشترین بازار تولید محصولات کاهنده آب مصرفی را در دنیا به خود اختصاص داده اند و کشور چین نیز با کیفیت پایینی اقدام به تولید این محصولات کرده است و غیر از این کشور در خاورمیانه هیچ کشوری چنین محصولاتی تولید نکرده است.

مدیر عامل شرکت فن‌آوران کیسم با انتقاد از نهادینه نشدن استفاده از این محصولات در کشور، گفت: خوشبختانه مردم خرید و استفاده از لامپ های کم مصرف را آموزش دیده اند و امروز لامپهای کم مصرف را جایگزین لامپ های قدیمی کرده اند که مصرف انرژی را نیز کمتر می کند؛ اما استفاده از شیرآلات کاهنده هنوز برای مردم نهادینه نشده است.

وی بیان کرد: بسترسازی برای فروش این محصولات در کشور ضروری است به نحوی که استفاده و خرید شیرآلات کاهنده وارد سبد خرید خانواده ها شود؛ اما تولید این محصولات نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد تا صرفه اقتصادی برای تولید کننده داشته باشد.

رستگار در خصوص حمایت های معاونت علمی، گفت: معاونت علمی نسبت به این طرح دیدگاه مثبتی دارد و حمایت مالی نیز در مرحله تولید شیرآلات الکترونیکی ارائه کرده است.