کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی در برق مصرفی خانوارها داشته باشیم می‌توانیم از محل صرفه‌جویی‌ها شش نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی در سال راه‌اندازی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی خوار بار (فائو) از هدررفت 35میلیون تن مواد غذایی در ایران حکایت دارد؛ میزان غذایی که با آن می توان 15میلیون ایرانی را سیر کرد.

✏️در این زمینه می‌توان به 30 درصد ضایعات در نان، 30‌-25 (و حتی 50) درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، 10 درصد ضایعات در برنج، 25 درصد ضایعات در خرما و… اشاره کرد و این یعنی از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور 35 میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود!

✏️درحالیکه میزان بارندگی در ایران پایین تر از میانگین بارش جهانی است و در خشکسالی به سر می بریم، مصرف آب در بخش شرب و بهداشتی دو برابر اروپاست؛ سرانه مصرف آب در اروپا روزانه 150 لیتر به ازای هر نفر است و درایران 300 لیتر به ازای هر نفر!

✏️متوسط مصرف سرانه برق خانگی در ایران 2900کیلووات ساعت است، در حالی که متوسط مصرف جهانی برق خانگی کمتر از 1000کیلووات ساعت است. بدین ترتیب متوسط مصرف سرانه برق خانگی در کشور ما سه برابر متوسط جهانی است.

✏️با این که ایرانیان در مصرف سوخت،انرژی و هدررفت مواد غذایی رکورد دارند اما در بسیاری موارد مانند مصرف شیر، فضای سبز و مطالعه در رتبه ای به مراتب پایین تر از سرانه استانداردهای جهانی  قراردارند. واقعیتی که از ضعف فرهنگ مصرف در کشور حکایت دارد و اصلاح الگوی مصرف را می‌طلبد.
*اقتصاد پویا

@eghtesaderooz