معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه با راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه مسیر برای پیاده‌سازی ایده‌های نو در بازار بورس فراهم می‌شود، بیان کرد: با راه اندازی این صندوق‌ها بازار جدیدی برای ایده‌های نو ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مراسم رونمایی از  صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه جهت تقویت سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان و امضای تفاهم نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد فطانت رییس سازمان بورس، امروز در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

معاون علمی و فناری رییس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه در این سالها همواره در بحث‌های مرتبط با حوزه دانش بنیان بر روی زیست بوم و اکوسیستم این حوزه تاکید داشته ام اظهار کرد: ایران، کشوری با تاریخ تمدن، تجارت، کارآفرینی و علم پنج هزار ساله است اما باید دید که در صد سال اخیر چه بر سر این کشور آمده است که وابسته به منابع زیرزمینی و درآمد حاصل از آن شده است.

ستاری همچنین بیان کرد: در این کشور افرادی همچون فارابی، خوارزمی و ابن سینا پرورش یافته و زیسته‌اند آیا این افراد برای فعالیت خود آزمایشگاه چند میلیون دلاری داشته‌اند و رسیدگی خاصی به آنها شده است؟ واضح است که فقط پول، مسائل و مشکلات ما را حل نمی‌کند بلکه زیست بومی که این افراد در آن رشد و پرورش پیدا کرده‌اند مهم است.  دیگر با پول فقط نفت نمی توان کشور را اداره کرد. اشتغال و کارآفرینی دیگر از طریق استخدام دولتی ممکن نیست باید در این زیست بوم فکری برای کارآفرینان شود و حمایت همه دستگاه ها لازم است.

ایجاد زیست بومی برای توجه به فکر

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور با بیان اینکه باید در کشور زیست بومی ایجاد کنیم که به پژوهش، فناوری، ایده و فکر و نیروی انسان‎ خلاق اهمیت می‌دهد گفت: باید با فرهنگسازی نخست به سمت تغییر در نگاه نفتی و اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش محور و دانش بنیان پیش برویم و برای انجام این مهم باید تمام مردم درگیر حوزه فناوری و پژوهش شوند و فرهنگسازی در این عرصه به خوبی انجام شود که البته زمان بر و سخت است. با نگاهی دقیق به وضعیت کشور متوجه می‌شویم که وضعیت و شرایط کنونی اقتصاد ما اشتباه است.

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران را کشوری مستعد در زمینه نیروی انسانی تحصیلکرده دانست و بیان کرد: ایران رتبه چهارم را از نظر تربیت نیروی مهندس در دنیا دارا است همچنین 5هزار دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند بنابراین باید از این نیرو برای تولید ارزش افزوده و کارآفرینی استفاده کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید زیست بوم کارآفرینی در کشور ایجاد شود ابراز کرد: با مراجعه به متن‌های قدیمی بین المللی درباره ایران متوجه کارآفرینی ذاتی بین مردمان کشورمان می‎شویم که این مسئله را کمتر در بین کشورها شاهد هستیم بنابراین باید این زیست بوم را در کشور احیا کنیم.نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به پیگیری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: بخشی از این مسئله نیز باید در بازار و بین مردم ایجاد شود در واقع باید سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان به سمت سرمایه‌گذاری جسورانه پیش رود تا به صاحبان ایده اهمیت بیشتری داده شود و از این طریق در مسیر شکل گیری این شرکت‌ها قرار گیریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه با راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه مسیر برای پیاده سازی ایده‌های نو در در بازار بورس فراهم می‌شود، عنوان کرد: با راه اندازی این صندوق‌ها بازار جدیدی برای ایده‌های نو ایجاد می‌شود ضمن اینکه تابلوهای دانش بنیان جدیدی نیز در بورس راه اندازی می شوند البته آموزش و فرهنگسازی در این حوزه مسئله مهمی است که در این تفاهمنامه به آن توجه کرده ایم.

بازگشت به توانمندی های ذاتی

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان همچنین گفت: منابع زیرزمینی همچون نفت و پول حاصل از آن برای ما ایجاد وابستگی به وجود آورده و فرهنگ کارآفرینی را از بین برده است، باید بدانیم که با درآمدهای حاصل از نفت آینده کشور تامین نمی‌شود امروز زمان آن است که به توانمندی های ذاتی خودمان برگردیم و این فرهنگسازی گسترده در سیستم اقتصادی، دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی کشور ایجاد شود و همه مردم درگیر آن شوند.

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در پایان اظهار کرد: مهمترین اتفاقی که با امضای این تفاهمنامه رخ می‌دهد ایجاد شفافیت برای شرکت‌های دانش بنیان است از این طریق صورت‌های مالی و عملکردی شفافی ایجاد می‌شود و این همان چیزی است که در معاونت و سازمان بورس به دنبال آن هستیم.

امضای تفاهمنامه به کارگیری ظرفیت های بازار سرمایه در جهت رشد دانش بنیان

در ادامه این مراسم، تفاهمنامه همکاری دو جانبه بین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف به کارگیری ظرفیت های بازار سرمایه در جهت رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به امضا رسید و مجوز  5 صندوق‌ جسورانه به مدیران آن اعطا شد.

صندوق سرمایه گذاری جسورانه ارزش آفرین سرآوا، صندوق سرمایه گذاری جسورانه پارتیان، صندوق توسعه آرمانی، صندوق سلامت رویان پارسیان و صندوق یکم آرمان، 5 صندوقی بودند که طبق این تفاهمنامه مجوز فعالیت دریافت کردند.

براساس این تفاهمنامه، طرفین در جهت ترویج سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان از طریق آشنایی سرمایه گذاران بخش خصوصی با این حوزه و آموزش مفاهیم، اصطلاحات و نحوه فعالیت در بازار سرمایه به فعالان حوزه دانش بنیان همکاری می کنند.

همچنین تسهیل فرآیند ورود و تشویق شرکت های دانش بنیان به حضور و استفاده از ابزارها و نهادهای تامین مالی بازار سرمایه و راه اندازی و تقویت صندوق سرمایه گذاری جسورانه، در مفاد این تفاهمنامه قرار دارد.

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد صاحبکارخراسانی سرپرست کارگروه امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از معاونین و مدیران سازمان بورس نیز در این نشست حضور داشتند.

براساس این گزارش، شورای سه گانه «ابزارها و نهادها، «آموزش» و «صندوق جسورانه» ذیل «شورای عالی هماهنگی» برنامه ها و اهداف این تفاهم نامه را اجرا خواهد کرد.