با حمایت‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ربات انسان نمای سورنا 3 به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اتوماتیکای مونیخ آلمان به نمایش گذاشته شد و زمینه تجاری سازی این محصول فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نمایشگاه اتوماتیکا که هر ساله بیش از 5 هزار نفر بازدید‌کننده از سراسر دنیا دارد میزبان شرکت‌ها و مراکز علمی بزرگ در حوزه اتوماسیون، رباتیک و ربات‌های خدمت‌رسان است،این نمایشگاه با حضور شرکت‌های بزرگی مانند ABB، SCIMENS، KUKA و غیره از تاریخ 1 الی 4 تیر ماه در شهر مونیخ برگزار شد با این تفاوت که امسال مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران (CAST) به عنوان تنها نماینده ایران در این نمایشگاه برای نمایش آخرین دستاورد رباتیکی خود، یعنی ربات انسان‌نما ملی سورنا 3 نیز در این نمایشگاه حضور داشت.

برگزارکنندگان این نمایشگاه از مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران (CAST) دعوت کردند که از آخرین دستاورد‌های رباتیک مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) در این نمایشگاه رونمایی کند.

تیم فنی سورنا با حمایت‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه شرکت کرده و ربات سورنا 3 در بخش ربات‌های سرویس‌رسان اجرای زنده برای بازدید‌کنندگان نمایشگاه داشت که این رونمایی بین‌المللی از ربات انسان‌نمای ملی سورنا 3 به نوعی نمایش فناوری ایران در عرصه بین‌المللی بود و آغازی خوب برای تجاری‌سازی و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه توسعه سورنا و فرصت‌های تجاری محسوب می شود.

وقوع چنین رخدادهایی یکی از مهم‌ترین و بهترین ابزارها برای معرفی ایران در حوزه علم و تکنولوژی در عرصه بین‌المللی است و فراهم شدن فضای مناسب برای برقرای ارتباط با شرکت‌ها و دانشگاه‌های خارج از کشور، شناخته شدن در عرصه بین‌المللی و حضور در یک فضای رقابتی سالم همگی از عوامل مهم در جهت رشد و پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها است.

اجرای چندین نوبت نمایش زنده از قابلیت‌های ربات، برگزاری جلسات و چندین نشست با شرکت‌ها و مراکز علمی مختلفی مانند هانوفر آلمان، DLR، انجمن رباتیک اتحادیه اروپا و ... و همچنین بازدید از سایر غرفه‌ها با هدف تامین تجهیزات و توسعه تجاری‌سازی از جمله برنامه‌های مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته در این نمایشگاه بود.

بازدید از دانشگاه مونیخ، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این دانشگاه، اساتید و دانشجویان، کارگاه‌ها و دستاوردهای رباتیکی این دانشگاه از جمله ربات لولا و ربات جانی از دیگر برنامه‌های این مرکز در حاشیه نمایشگاه اوتوماتیکا بود.