کاوه، گسترش دیپلماسی علمی را یکی از ملزومات پیشرفت و رشد علمی کشور دانست و گفت: نخبگان و سرآمدان علمی باید پیش‌قراولان این حرکت باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر علی کاوه؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم شناسایی و معرفی نخبگان و مستعدان‌برتر علمی، گفت: تعیین شاخص‌های ارزیابی و ارزشیابی سطح علمی افراد، اقدامی مثبت در شفافیت فضای نخبگانی بود.

وی با اشاره به لزوم توجه به همه ابعاد فعالیت‌های نخبگانی، افزود: استعدادها و توان همه افراد حتی نخبگان و سرآمدان علمی یکسان نیست. برخی در تربیت شاگردانِ نخبه و مستعد، برخی در پژوهش و تحقیق و برخی در حوزه انتشار مانند مقاله و کتاب توانایی‌برتر دارند. به همین دلیل نباید همه افراد را با یک ملاک سنجید.

کاوه مقاله را یکی از ملاک‌های ارزشیابی دانست و اظهار داشت: مقاله تنها یکی از شاخص‌های علمی افراد است و نه تنها شاخص. در مقاله نیز کیفیت مهمتر از کمیّت است. مقاله‌ای درخور توجه است که بتواند بر اساس واقعیت‌های جامعه، در رشد صنعت و فناوری تاثیرگذار بوده و منجر به بهبود کیفیت زندگی اجتماع شود.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی یادآور شد: درست است که نوشتن مقاله امروزه تا حدودی تخطئه شده است اما فراموش نکنیم نوشتن «مقاله خوب» نیز یک هنر است. مقاله‌های بسیاری هر سال نوشته و منتشر می‌شود اما آنچه مهم است استناد مقاله است. استناد بالا یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند کیفیت و محتوا مقاله و سطح اثرگذاری دستاوردهای پژوهشی افراد در رشد علمی را مشخص کند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت در ادامه به لزوم گسترش دیپلماسی اشاره کرد و بیان داشت: امروزه یکی از ملزومات پیشرفت و رشد علمی دیپلماسی علمی است اما باید متوجه بود که جاده علم، دوطرفه است؛ به این معنا که نمی‌توان گیرنده صرف بود. برای برقراری ارتباط صحیح با مراکز علمی بین‌المللی باید توان و داشته‌های علمی خود را افزایش دهیم.

کاوه تصریح کرد: نخبگان و چهره‌های‌برتر علمی کشور باید پیش‌قراول دیپلماسی علمی باشند چراکه این افراد نسبت به دیگران در عرصه‌های بین‌المللی شناخته‌شده‌تر هستند و از سوی دیگر توان علمی بالایی نیز دارند. به همین دلیل سفیران خوبی برای جامعه علمی کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل مسیر نخبگان و سرآمدان برای گسترش دیپلماسی علمی یک ضرورت است. از سوی دیگر نباید از اهمیت نظارت نیز غافل شد. به عبارت دیگر در ازای هر حمایت و تسهیلی، افراد باید خود را موظف به ارائه گزارش‌کار بدانند و بنیاد نیز نقش نظارتی خود را به بهترین شکل ایفا کند.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی با اشاره به نقش مهم کارِگروهی در رشد علمی، گفت: کارِگروهی زمانی خروجی مناسب خواهد داشت که گروه بر اساس ضوابط مشخص، برای هدفی مشخص و زیرنظر استادی‌برجسته که قابلیت‌های ویژه‌ای دارد، تشکیل شود.

وی در پایان اقدامات بنیاد ملی نخبگان را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به حمایت‌های این بنیاد از نخبگان و مستعدان‌برتر علمی، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان به خوبی مسیر خود را طی کرده و در سال‌های اخیر توانسته است نقش تسهیل‌گری خود را به درستی ایفا کند. امروز نوبت جامعه علمی است که با ارتقاء سطح و دستاوردهای خود، جامعه را به نقطه مطلوب برساند.