معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری ایران ساخت گفت: جشنواره ملی فرهنگی و هنری "ایران‌ساخت" با شعار فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی می‌تواند در ایجاد خودباوری نسبت به توانمندی‌های کشورمان اثرگذاری بالایی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت»، به ضرورت توجه‌بخشی و ترویج فرهنگ خودباوری با شناخت و تکیه بر توانمندی‌های داخلی تاکید کرد و افزود: باور به توانمندی داخلی، در جامعه نه تنها در ساخت کالای فیزیکی بلکه در تمامی حوزه‌ها باید جریان پیدا کند.

ستاری، برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران‌ساخت» را گامی تاثیرگذار در راستای فرهنگ‌سازی و آشناسازی عموم جامعه با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشورمان دانست و افزود: برگزاری این جشنواره اقدامی مهم و اثرگذار در این زمینه است و می‌تواند با ایجاد تحرک در جامعه و توجه به محصولات ساخت ایران، مسیر حرکت رو به جلو و پیشرفت را سرعت ببخشد.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، با یادآوری حل نشدن بسیاری از مشکلات گریبان‌گیر جامعه به دلیل عدم وجود خودباوری و نبود شناخت کافی از توانمندی‌های موجود، اظهار کرد: این عدم خودباوری نه‌تنها در کالا و محصولات، بلکه نسبت به دیگر حوزه‌ها همچون باور به توانمندی نیروی انسانی خلاق نیز سرایت کرده است.

ستاری، به ضرورت ایجاد زیست‌بوم مناسب برای به ثمر نشستن توانمندی‌های داخلی و همچنین اقدام فرهنگی به مثابه ضرورت اصلی شکوفایی این توانمندی‌ها، اشاره کرد و گفت: از چالش‌های مهم مبتلابه کشورمان، این بوده است که چرا نخبگان، موفقیت‌هایی را که خارج از کشور کسب می‌کردند، نمی‌توانند داخل کشور خودشان تجربه کنند. این‌جا ضرورت شکل‌گیری زیست‌بوم مناسب کارآفرینی، نوآوری و باروری توانمندی‌ها نمایان می‌شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که خودباوری یکی از لازمه‌های زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است، گفت: برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت می‌تواند در تحقق این لازمه‌ی اساسی با بهره‌گیری از زبان هنر، راه‌گشا باشد و اثرگذاری خود را در اصلاح الگوهای نادرست فرهنگی رسوخ کرده در جامعه که مانع شکل‌گیری این زیست‌بوم شده‌اند، به‌خوبی نشان دهد.

ستاری، عدم احساس نیاز عموم جامعه به بسیاری از لازمه‌ها از جمله خوداتکایی و خودباوری را ناشی از فرهنگ نادرست اتکا به اقتصاد نفتی و واردات غیر ضروری بی‌رویه مبتنی بر این درآمدها ارزیابی کرد و افزود: به واسطه این فرهنگ ناصحیح، بخشی از فرصت‌های ارزشمند برای تحقق زیست‌بوم مطلوب نوآوری و کارآفرینی از دست رفته است. این فرهنگ در نگرش عمومی خلأهایی ایجاد کرده است که که موجب شد طی سالیان متمادی، به بسیاری از ضرورت‌ها از جمله ساخت و استفاده از تولید داخلی، نوآوری، اهمیت بخشی به نیروی انسانی و... بی توجه باشیم.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان افزود: این فرهنگ نادرست صرفاً در خرید کالای خارجی و واردات بی‌رویه نمایان نبوده است، بلکه نگرش‌های نادرست را در عرصه‌های گوناگون دیگری رقم زده است که با اصول، سنت‌ها و اعتقادات اصیل ما همخوانی ندارند و برای رفع آن نیز باید با بهره گیری از توان فرهنگی و هنری اقدام کرد.

ستاری در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری جشنواره ایران‌ساخت با کمک اعضای حاضر . سازمان‌های فرهنگی، هنری، علمی و فناوری بتواند با اصلاح مثبت نگرش‌ها در سطح ملی، به اصلاح فرهنگ نادرست انجامیده و جامعه را به سوی توجه به بومی‌سازی، توجه به توانمندی داخلی و خودباوری سوق دهد.

جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» بر تولیدات دانش‌بنیان تاکید دارد

پرویز کرمی، دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری این جشنواره بیان کرد: جشنواره ایران ساخت برای توجه دادن و معرفی کالاها و خدمات ایرانی در نظر گرفته شده است، اما بر روی دانش بنیان بودن محصولات تاکید ویژه داریم.

دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» در ادامه گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سه وظیفه عمده را بر عهده دارد. حمایت از تحقیقات مرز دانش، تجاری‌سازی فناوری‌ها، کمک به تثبیت گفتمان علم و فناوری و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه. معاونت علمی در تحقق اهداف و ماموریت سوم که موضوع گفتمان و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، بهره‌گیری و استفاده از زبان هنر را در دستور کار خود دارد. به همین  منظور ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان طراحی و اجرای این جشنواره فرهنگی و هنری را در راستای وظایف خود به موقع اجرا گذاشت.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره از دو طیف هستند. یک گروه نمایندگان حقوقی دستگاه‌ها و نهادهای همکار ما بوده و دومین طیف دبیران بخش‌های 5گانه جشنواره که خود از هنرمندان و اساتید فرهنگی و هنری هستند و در نخستین جشنواره فرهنگی هنری ایران ساخت با شعار «فناوری ایرانی، کسب‌وکار ایرانی» با هدف حمایت از تولیدات ساخت داخل دانش‌بنیان برگزار می‌شود، حضور یافته‌اند.

کرمی با بیان این‌که این جشنواره به مواردی که ما به آنها دانش‌بنیان می‌گوییم معطوف می‌شود، تاکید کرد: باید کمک کنیم جامعه با موضوع زیست بوم فناوری و دانش‌بنیان بیش از پیش آشنا شود. اکنون بیش از 2هزار و چهارصد شرکت دانش‌بنیان تأیید و صلاحیت شده داریم. حدود 12 هزار تقاضای در نوبت هم در این زمینه وجود دارد. که در حال بررسی است اما آیا جامعه ما و خصوصاً فعالان عرصه فرهنگ و هنر با این اقتصاد آشنایی کافی دارند؟ شاید چنین اقداماتی یک فضای مناسب برای بروز و ظهور بیش‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان عرصه فرهنگ و هنر نیز که تورم فارغ‌التحصیلان علوم انسانی در آن زیاد است را ایجاد کند.

دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» اهداف و محورهای این جشنواره را معرفی کسب و کار نوین و دانش‌بنیان، اقتصاد دانش بنیان، حمایت از خدمات و تولیدات ایرانی، نفی واردات بی‌رویه و غیر ضروری، ارج نهادن به کالای ایرانی عنوان کرد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، دیگر اهداف برگزاری این رویداد کمک به برندسازی و تجاری سازی کالا و محصولات مرغوب ایرانی و همین‌طور جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط به کارآفرینی است.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی بیان کرد: مخاطبان جشنواره «ایران ساخت» فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور، نهادها و مراکز علمی، فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری، مخاطبان عام و علاقه‌مندان هستند.

کرمی، با بیان این‌که جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران‌ساخت ، اضافه بر بخش مسابقه و رقابتی دارای نمایشگاه و ورک‌شاپ در بخش‌های گوناگون خواهد بود، زمان برپایی نمایشگاه و ورک شاپ های تخصصی و آثار برگزیده این جشنواره را 16 تا 18 دی ماه در خانه هنرمندان ایران، موزه هنرهای معاصر و گالری‌های شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: البته تلاش می‌کنیم آثار رسیده با نام صاحب اثر نیز در فضای مجازی منتشر شود.

وی زمان اختتامیه جشنواره ایران ساخت را 18 دی ماه 95 در مرکز همایش‌های صداوسیما عنوان کرد.

کرمی با اشاره به این که رشته‌های جشنواره ایران ساخت در پنج بخش تقسیم‌بندی شده‌اند، بخش‌های این جشنواره را مکتوب شامل روایت مستند و تک‌نگاری، شعر (جدی، طنز و ترانه) و جملات نغز یا تک‌جمله و بخش هنرهای تجسمی را شامل عکس، کاریکاتور، گرافیک (پوستر، تصویرسازی، اینفوگرافی) بیان کرد.

به گفته کرمی، بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری جشنواره ایران ساخت شامل فیلم مستند، برنامه‌های تلویزیونی، پویانمایی (انیمیشن، موشن گرافی)، برنامه‌های رادیویی و پادکست، کلیپ و تیز است.

دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» افزود: بخش رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی این جشنواره شامل وب‌سایت و وبلاگ (شبکه‌های اجتماعی و غیره)، بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه (اپ ها) و نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای (مولتی‌مدیا) است. همچنین بخش آخر رشته‌های جشنواره ایده‌های نو در زمینه معرفی و ترویج کالاهای ایرانی است.

کرمی، با تاکید بر این که مهلت ارسال آثار تا 15 آذرماه خواهد بود، بیان کرد: انتخاب آثار ارسال شده به جشنواره توسط گروه پنج نفره تخصصی در هر بخش انجام خواهد شد. همچنین در مرحله دوم سه نفر اول تا سوم در دو سطح حرفه‌ای و مردمی به عنوان برگزیدگان جشنواره در هر بخش معرفی می‌شوند.

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند توجه از دل جامعه و عمومی‌سازی است

محمود شیخ زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری نیز در ادامه این نشست، ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی با عرصه نوآوری و فناوری و درک ضرورت این ارتباط و تعامل از سوی مردم را از زمینه‌های اثرگذاری جشنواره ایران‌ساخت دانست و افزود: یکی از نقش‌های اساسی این رویداد فرهنگی، در عمومی‌سازی فرهنگ فناوری و نوآوری و انتقال این امر به دل جامعه است.

وی افزود: آن‌چه که این جشنواره را از سایر جشنواره‌ها متمایز می‌سازد، ایجاد پلی ارتباطی و دوطرفه میان نقش‌آفرینان عرصه اقتصادی با حوزه فناوری و نوآوری است که جشنواره ایران ساخت، از طریق انتقال و ایجاد درک این باور در دل عموم جامعه محقق می‌کند

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری، گفت: پیچیده بودن عرصه دانش و فناوری، آن چیزی است که موجب شده است مردم از این فضا فاصله بگیرند و این فاصله، جدا ماندن این اقتصاد را از واقعیت جامعه به دنبال داشته است.

شیخ زین‌الدین، رسالت‌های ساخت ایران را در برقراری ارتباط و انتقال مفهوم اقتصاد دانش بنیان و آشنایی با درک ضرورت فناوری و نوآوری، خطیر ارزیابی کرد و گفت: انتقال این مفهوم در عرصه عمومی کار دشواری است و جز با امر فرهنگ‌سازی و درک این ضرورت در بستر عمومی جامعه محقق نمی‌شود.

شیخ زین الدین افزود: زمانی ارزش و اهمیت اقتصاد دانش بنیان درک خواهد شد که ضرورت های آن عمومی شده و برای مردم قابل درک و ملموس باشد.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری، با اشاره به نقش ایران ساخت در اصلاح فرهنگ واردات با درک ضرورت اقتصاد دانش بنیان در ابعاد عمومی گفت: به طور متوسط سالانه بالغ بر 300هزار میلیارد تومان واردات داریم که اگر 30هزار میلیارد از این میزان نیز اصلاح شود، بخش عمده‌ای از مشکل فارغ‌اتحصیلان فنی و مهندسی به لحاظ اشتغال حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز سالیانه بالغ بر 5هزار و پانصد میلیارد تومان واردات داریم که در بدبینانه‌ترین حالت، 1500 میلیارد تومان از این میزان، از محل تولید داخلی قابل تامین است. الیته دلایل متعددی که غالبا غیر فناورانه هستند، در عدم تحقق این موضوع نقش دارند که جشنواره ساخت ایران می‌تواند همین موضوع را مطالبه قرار دهد و برای حل آن گام بردارد.

در ادامه این نشست، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی ایران ساخت، با بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود، از ضرورت توجه به ایجاد بسترهای مناسب برای حضور فراگیر هنرمندان و متخصصان و امکان حضور اکثریت فعالان فرهنگی و هنری، ایجاد سازوکار دخیل کردن فعالان عرصه فرهنگ و هنر آشنا با عرصه فناوری و نوآوری، شکل‌گیری بسترهای لازم برای اطلاع رسانی مطلوب جشنواره و توجه به دغدغه‌ها و مطالبات عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و مراکز رشد و دانشگاهی و برگزاری نمایشگاه و ورک شاپ و نشست های تخصصی تاکید کردند و در ادامه مقدمات و زمینه‌های برگزاری جشنواره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 محمد مهدی حیدریان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،  مجید زین‌العابدین مدیر شبکه پنج سیما، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، محمد شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری، غلامعلی منتظر معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، محمدرضا فرنقی زاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، مجید دهبیدی پور رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، شهاب اسفندیاری استاد دانشگاه هنر، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضاامیرخانی نویسنده، امیرحسین­اسدی مدیرعامل کنسرسیوم آسمان، سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان، دکتر مؤمن سرپرست دفتر ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، مجتبی آقایی مدیرعامل هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، محمدرضا نوروزپور دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، عیسی کشاورز فعال فرهنگی و هنری، ماشاء الله اخلاقی مدیرکل حراست و امیرحسین کاظمی مشاور و مدیرکل حوزه ریاست معاونت علمی و فناوری  از حاضران این نشست بودند.

نخستین جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» دی ماه 1395، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و تحقیقات و فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صداوسیما، شهرداری تهران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز ملی فضای مجازی، خانه هنرمندان و...  در تهران برگزار می‌شود.