شماره 7 ماهنامه دانش بنیان، ویژه تیرماه 95 و به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اعلام جزییاتی از جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت، منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شماره هفتم ماهنامه دانش‌بنیان، نگاهی جدی به فرهنگی داشته است که اقتصاد و زندگی ما را می‌سازد. فرهنگی که توجه به توانمندی‌ها و داشته‌های داخلی را گوشزد می‌کند. فرهنگی که با اهمیت بخشیدن به ایران‌ساخت، ساخت ایران را محقق می‌کند.

آیا واقعا ما نسبت به تولیدات داخلی مسئولیت داریم؟ وقتی بین خرید کالای داخلی و خارجی مخیریم که یکی را انتخاب کنیم آیا باید به چیزهایی غیر از "تقاضا و مرغوبیت کالا و اقتصاد خانواده" و از این قبیل هم فکر کنیم؟ آیا چیزی مثل تعهد اجتماعی باید وارد میدان شود و کفه خرید داخلی را سنگین‌تر کند؟

ماهنامه دانش‌بنیان در هفتمین شماره خود، با یادداشتی به قلم پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری، ضمن یادآوری این ضرورت‌های اساسی، تلنگری جدی درباره‌ اهمیت توجه دوباره به توانمندی‌های داخلی وارد می‌کند و از اهمیت توجه بیش از پیش به خرید کالای ایرانی وتقویت ریشه‌های تولید داخلی، بر اساس اصلاح عادت‌ها و نگرش‌ها سخن به میان می‌آورد.

ایران‌ساخت، جشنواره‌ای با رنگ و بوی فرهنگ ایرانی

شماره 7 ماهنامه‌ دانش‌بنیان، به چگونگی شکل‌گیری جشنواره ایران‌ساخت، بر مبنای همین ضرورت‌ها و چند و چون برگزاری آن می‌پردازد. جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران‌ساخت» با شعار «فناوری ایرانی=کسب و کار ایرانی» در سال جاری به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف جریان‌سازی در حمایت از تولید ساخت داخل و دانش‌بنیان از سوی ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار خواهد شد.

دیداری رمضانی میان اساتید و رهبر معظم انقلاب

روز دوازدهم ماه مبارک رمضان بود که حضرت آیتالله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در نشستی که اساتید دانشگاه‌ها با ایشان داشتند، به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند. همین دیدار، بهانه‌ای شد تا این شماره ماهنامه دانش‌بنیان، بر آن‌چه در دیدار جمعی از اساتید و دانشگاهیان با رهبر معظم انقلاب گذشت، مروری داشته باشد.

فناوری علیه تروریسم

حمید تقی‌زاده، در شماره هفتم ماهنامه دانش‌بنیان، به مبارزه با تروریسم بر مبنای فناوری‌های نوین پرداخته و با و در بخشی از مطلب خود گفته است: « پس از حملات گروه داعش در پایتخت اتحادیه اروپا، علاوه بر تصمیمات سیاسی برای مبارزه با تروریسم که به نوعی هماهنگی بین‌المللی احتیاج دارد، فناوری یکی از راهکارهای موثر است که میتواند جلوی تکرار فجایع اینچنین را بگیرد.  نوعی تکنولوژی جدید به نام «تونل حقیقت» در حال حاضر در دست پژوهش است که فراسوی اسکنرهای امروزی و بسیار تواناتر از آنها در مانیتور افراد و وسایلی مثل کی‌فدستی و چمدان‌ها در فرودگاه‌ها و مترو عمل می‌کند.»

پرونده کارآفرینان

این شماره از ماهنامه دانش‌بنیان در پرونده‌‌ای ویژه به کارآفرینان ایرانی پرداخته و با گفت‌وگوهای بی پرده و شفاف در قالب پنل‌های تخصصی با حضور اساتید و کارآفرینان، که در اولین نشست رویداد کارآفرینی ایران، سوم و چهارم خرداد در نمایشگاه بین‌المللی و در حاشیه نمایشگاه اینوتکس توسط مرکز شتابدهی نوآوری پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری برگزار شده، به این موضوع پرداخته است.

تفکر دانش‌بنیان و فرهنگ و ادبیات ما

اسماعیل آذر، استاد ادبیات فارسی با یادداشتی در این شماره ماهنامه دانش‌بنیان، به پیشنیان و ادبیات کشورمان نگاهی داشته و درباره‌ی ریشه‌های دانش‌بنیانی در تفکر و اندیشه ایرانیان سخن گفته است. آذر در بخشی از یادداشت خود آورده: « این تفکر دانش بنیانی ریشه در فرهنگ ما دارد. مولوی رمز کار را به نیکی بیان می کند. انسان ضمن اینکه باید به خدا توکل داشته باشد، از هیچ گونه تلاش و تقلا نباید کوتاهی کند. کافی است ما یک بار هم که شده ایران عزیزمان را بگردیم و تماشا کنیم. چقدر ما در این کشور پهناور زمین بایر داریم. آیا فکر کرده ایم که آبادانی این همه زمین بایر کار سختی نیست؟!»

میراث فرهنگی، مزیت اقتصادی ایران

رسول بیدرام، استادیار گروه اقتصاد هنر دانشگاه هنر اصفهان، در هفتمین شماره ماهنامه دانش‌بنیان منتشر شده است، اقتصاد خلاق را راه‌کار خروج از اقتصاد نفتی عنوان می‌کند. او در بخش نخست از سلسله یادداشت‌های خود گفته: « مزیت اصلی اقتصاد ایران، حتی با وجود نفت، در هنر و میراث فرهنگی است و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع خلاق تنها جایگزین و منبع پایدار برای اقتصاد وابسته به نفت است. مساله اساسی آن است که چگونه میتوان درآمد صنایع خلاق (اقتصاد خلاق) را جایگزین درآمد نفت (اقتصاد نفت) کرد.»

هفتمین ماهنامه «دانش بنیان» ویژه تیرماه ماه ۱۳۹۵، به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسئولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در دسترس علاقه مندان گرفته است.