با توافقی که میان امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری با گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، 26 شرکت دانش‌بنیان در فهرست فعالان مجاز اقتصادی قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها جزو بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و توانمند کشور هستند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  بر اساس توافق میان امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری با گمرک جمهوری اسلامی ایران، 26 شرکت دانش‌بنیان در فهرست فعالان مجاز اقتصادی قرار گرفتند و می‌توانند از مزایای در نظر گرفته شده برای این فعالان بهره‌مند شوند.

این 26 شرکت دانش بنیان عبارتند از: مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا، گل دارو، زنجان برنز، تولیدی تحقیقاتی سیناژن، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو(ایپکو)، پویندگان راه سعادت، پیشتاز طب زمان، گیاهان سبز زندگی، تحقیقاتی مهندسی توفیق دارو، درسا دارو، دارودرمان سلفچگان، فرآیند شیمی حکیم، توربین‌های گازی صنعتی خاورمیانه، تقطیران، باریج اسانس، آریوژن فارمد، بساسازه توس، فراپاس، صنعتی خزر الکتریک، صنایع شیمیایی فراپل جم، سرامیک‌های صنعتی اردکان، بتون صنعت بریس، آق آلتین شیمی و نیان الکترونیک.

مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا

گروه مپنا به عنوان یک شرکت تولیدی، صنعتی و بازرگانی بین‌المللی به همراه ۴۱ شرکت زیرمجموعه خود، در زمینه طراحی و احداث نیروگاه‌های حرارتی (بخار، گازی و سیکل ترکیبی) و همچنین اجرای پروژه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی و نیز در حوزه سرمایه‌گذاری خصوصی در این صنایع به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC)  و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) در سطح بازار ایران و منطقه فعالیت می‌کند.
این شرکت از آغاز تاسیس خود در سال 1371، نزدیک به یکصد اَبَر پروژه به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت کرده است و علاوه بر آن، ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات مختلف را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

مپنا توانسته است خود را به عنوان اولین و بزرگترین پیمانکار عمومی نیروگاهی در خاورمیانه و غرب آسیا، سازنده کلیه تجهیزات اصلی نیروگاهی در ایران، سرمایه‌گذار ایرانی طرحهای نیروگاهی خصوصی در کشور، پیمانکار عمومی پروژه‌های بالادست و میان دست در صنعت نفت و گاز و همچنین سازنده لوکوموتیو و مجری پروژه‌های مختلف حمل و نقل ریلی در کشور معرفی کند

شرکت داروسازی گل دارو

شرکت داروسازی گیاهی گل دارو در راستای احیاء طب سنتی و گیاه درمانی علمی در کشــور در سال ۱۳۶۲ دراصفهـــان تاسیس و ابتدا تولیدات خود را با فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی و دارو های گیاهی خشک استاندارد آغاز کرد.

این شرکت با دارا بودن استانداردهای روز و بین المللی، جدیدترین ماشین آلات مربوط به تهیه عصاره های تغلیظ شده و خشک گیاهی را مورد بهره برداری قرار داده و در حال حاضر می تواند افزون بر مصرف مواد مورد نیاز بازار داخلی ایران بخش عمده ای از این عصاره ها را نیز به کشور های مختلف دنیا صادر کند
شرکت گل دارو در حال حاضر ۱۰۹ فرآورده داروئی را با پروانه تولید از وزارت بهداشت و درمان، به بازار داروئی عرضه می‌کند و بیش از ۲۰ فرآورده دیگر را نیز در مراحل مختلف پژوهش و آماده سازی برای اخذ پروانه و تولید در آینده دارد.

این شرکت اکنون یکی از بزرگان در حوزه فعالیت خود محسوب شده و سابقه طولانی و درخشانی در این بخش دارد.

شرکت زنجان برنز

زنجان برنز، به عنوان یکی از اولین تولید کنندگان اکسید مولیبدن و فرومولیبدنیم در ایران و خاورمیانه، توانسته است گام مهمی را در تولید این فرآورده‌ها و ایجاد ارزش افزوده از این حوزه بردارد. مواد اولیه پس از فرآوری به فرومولیبدن تبدیل شده و به بازارهای جهانی عرضه می شود.
این شرکت که در ابتدا و در سال 1393، با ظرفیت محدود و اندک شروع به فعالیت کرد ، با کیفیت خوب خود توانست در بازارهای داخلی و بین المللی جای خود را باز کرده و به تدریج افزایش ظرفیت دهد.

شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن

شرکت سیناژن در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی و همچنین واردت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این داروها فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۳۷۳ با هدف تولید محصولات بیوتکنولوژی و زمینه های مرتبط با آن در سطح بالا تاسیس شد و اکنون به بزرگترین تولید کننده محصولات دارویی و صادر کننده زیست فناوری در منطقه تبدیل شده است.

شرکت سیناژن با در اختیار داشتن فناوری تولید پروتئین‌های نوترکیب دارویی به تولید داروهای حساس و اساسی برای بیماران خاص از قبیل مبتلایان به ام اس، سرطان و بیماریهای خونی اقدام کرده است که تعدادی از این داروها تا کنون به بازار عرضه شده و تعدادی نیز آماده عرضه و در حال طی مراحل نهایی برای ورود به بازار هستند.

سینووکس و رسیژن از جمله محصولات بر پایه پروتئین نوترکیب اینترفرون بتا - b1این شرکت، به بازار وارد شده است و سالانه از خروج بیش از 200 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)

این شرکت زیرمجموعه شرکت ایران خودرو، از جمله شرکت‌های فعال در زمینۀ توسعۀ سامانه های انتقال قدرت شامل موتور و جعبه دنده، از مرحلۀ طراحی تا شروع تولید و نظارت بر آن است. این مرکز در سال ۱۳۷۶ تأسیس شده و در سال ۱۳۷۷ نخستین آزمایشگاه موتوری خود را راه اندازی و با همکاری ۱۶ نفرکارشناس موتور، طرح های تحقیقاتی و کاربردی صنعت را آغاز کرده است.

هم اکنون ایپکو، از دانش حدود سیصد کارشناس خبره در زمینۀ موتورهای احتراق داخلی سمبه‌ای استفاده می‌ کند. هدف اصلی ایپکو تحقیق و توسعه برای کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها به ویژه با استفاده از توسعۀ موتورهای گازسوز است.

شرکت پویندگان راه سعادت

این شرکت تولیدکننده انواع مانیتور علائم حیاتی بیمار با پارامترهای مختف و در ابعاد نمایشی گوناگون به صورت رنگی و تک رنگ است و مدل های گوناگون تولیدات این شرکت می توانند پاسخگوی بخش های اورژانس, اتاق عمل جنرال, اتاق عمل قلب باز، ریکاوری ICUو CCU در بیمارستان ها و کلینیک های درمانی باشند. با توجه به سابقه و نوع فعالیت، این شرکت نیز جز فعالان مجاز اقتصادی قرار گرفته است.

شرکت پیشتاز طب زمان

این شرکت فعال در حوزه تولید کیت‌های آزمایشگاهی فعالیت خود را  مجموعه در سال ۱۳۶۲  آغاز کرده است.
از زمان تاسیس تا کنون این شرکت فعالیت خود را در زمینه تولید کیت های آزمایشگاهی مجاز از جمله کیت گلوکز-۶ فسفات دهیدروژناز (G6PD) ادامه داده است و در سال های اخیر ضمن حضور در جمع شرکت های دانش‌بنیان قدرتمند کشور، توانسته است ارزش افزوده قابل توجهی را از محلتوسعه فناوری تولید کند.

شرکت گیاهان سبز زندگی

شرکت گیاهان سبز زندگی - ایمپیران در سال ۱۳۴۹ در دو بخش مجزای تولید و صادرات دارو و مواد بهداشتی و نیز محصولات غذایی تأسیس شده است. بخش مواد غذایی شامل انواع کیفیت زعفران، مواد اولیه غذاهای آماده، گیاهان آشپزخانه ای، چاشنی ها، سبزیجات و میوه های خشک، ادویه ها، رنگ های طبیعی وخوراکی، امولسی فایرها و صمغ های نباتی بوده و بخش دارویی شامل مواداولیه عصاره های هیدروالکلی، آبی، اسانس ها، گرانول های گیاهی، شربت ها، کپسول ها، انواع دهان‌شویه، کرم ها و ژل ها، همگی با منشاء گیاهی فعالیت می‌کند.

شرکت تحقیقاتی، مهندسی توفیق دارو

شرکت تحقیقاتی مهندسی توفیق دارو، وابسته به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین اجتماعی، به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات دارویی کشور محسوب می شود که در حوزه تولید مواد با ارزش افزوده بالا و حجم کم نیز وارد شده است.

تحقیق و توسعه درحوزه داروهای شیمیایی، پپتیدهای دارویی، داروهای ضد سرطان، تحقیقات بیولوژی مولکولی، فناوری های نانو و بایو، بیولوژی سیستمی، فرمولاسیون دارویی و تولید مواد اولیه دارویی با ارزش افزوده بالا از جمله فعالیت های این شرکت است.

شرکت توفیق دارو علاوه بر تحقیق و توسعه و تولید مواد اولیه و در برخی موارد محصولات دارویی، در حوزه خدمات نیز وارد شده است. ارائه خدمات آنالیز و کنترل کیفی، خدمات آموزشی و خدمات مهندسی داروسازی از جمله این موارد هستند.

شرکت تولید مواد دارویی درسا دارو

درسا دارو یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در ساخت، توزیع و فروش کلیه مواد و محصولات دارویی و صادرات و واردات کالاهای مجاز فعالیت دارد.. همین حوزه فعالیت و سابقه این شرکت دانش بنیان موجب شده است تا ضمن جلوگیری از خروج ارز، بخش قابل توجهی از سودآوری را برای کشور به همراه داشته باشد.

محصولات این شرکت به بیش از 35 قلم محصول در قالب‌های قرص، کپسول و پودر برای سوسپانسیون خوراکی رسیده است و همچنین گواهی استقرار اصول بهسنه تولید در محصوات دارویی و همچنین تولید گرانول نیتروگلیسیرین آماده پرس قرص آهسته رهش را بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت دریافت کرده است.

شرکت دارو و درمان سلفچگان

شرکت دارو و درمان سلفچگان به عنوان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان داروهای آنتی بیوتیک انسانی و دامی در کشور، حدود ۱۲ سال سابقه حضور در صنعت داروسازی را داراست. محصولات دارویی شرکت دارو درمان به پنج دسته اصلی داروهای انسانی ، داروهای دامی، طیور، آبزیان، آرایشی و بهداشتی تقسیم می شوند.

فرآیند شیمی حکیم

شرکت فرآیند شیمی حکیم، در زمینه تولیدات دارویی فعال است و بهداشت و سلامت و تولید و توزیع دارو زمینه اصلی فعالیت این شرکت محسوب می‌شود. این شرکت فعالیت خود را از سال 1386 با تولید دو محصول آتورواستاتین کلسیم و کلوپی دوگرل بیسولفات آغاز کرد. هدف اصلی تاسیس کارخانه تولید محصولات جدید، ارتقای سطح سلامت کارآفرینی و ایجاد شغل، به‌کارگیری استعدادهای درخشان، صادرات، رفع نیاز واردات محصولات مشابه خارجی بر اساس کیفیت  و مطابقت با استانداردهای بین المللی است.

شرکت توربین های گازی صنعتی خاورمیانه

این شرکت در سال ۱۳۸۱ با هدف بهینه سازی و بهسازی سیستم، مهندسی و تحقیق در زمینۀ صنایع نفت و انرژی تشکیل شده است.
توربین‌های گازی خاورمیانه، چهار برنامه دوره‌ای پنج ساله تدوین کرده است که شامل ساخت قطعات حساس و تعمیرات اساسی، ساخت تجهیزات و ادوات روتور مثل انواع روتورهای ناحیه سرد وگرم، ساخت کامل توربین های گازی و توسعه تنوع دامنه، ارائه خدمات تعمیرات اساسی برای دیگر توربین ها و توسعه دفتر طراحی توربو ماشینری، تشکیل گروه شرکت های همکار با محوریت این شرکت، توسعه بازارهای بین المللی و صدور خدمات فنی و مهندسی می‌شود.

شرکت تقطیران

شرکت ماشین سازی تقطیران از سال ۱۳۶۹ در پاسخ به رشد و توسعه صنعت نفت و نیروگاهی و صنایع آهن و فولاد و صنایع دارویی و غذایی با تکنولوژی و دانش نوین و استانداردهای لازم فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت برتر و موفق کشور که در عرصه های بین المللی نیز حضور دارد، دز پاسخ به رشد و توسعه‌ی صنعت نفت و نیروگاهی و صنایع آهن و فولاد و صنایع غذایی و دارویی با فناوری و دانش نوین و استانداردهای معتبر بین‌المللی کار خود را آغاز کرده است.

شرکت باریج اسانس کاشان

شرکت داروسازی باریــج اســانس تولید کنندۀ دارو و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی و غذایی بر پایۀ مواد مؤثره گیاهی است که در سال ۱۳۷۱ تأسیس شده و در سال ۱۳۷۴ رسماً محصولات خود را به بازار عرضه کرده است. این شرکت که در سال های اخیر در دوران اوج خود قرار دارد شرایط حضور در این لیست را دارا می باشد.

شرکت آریوژن فارمد

در اواسط سال ۱۳۸۸ گروهی از تحصیل کردگان و متخصصین با تجربه صنعت بیوتکنولوژی دارویی، دست به ایجاد مجموعه ای جدید و منحصر به فرد با هدف تحقیق، توسعه و تولید داروهای نوترکیب و بالاخص آنتی بادی های مونوکلونال دارویی زدند. طراحی مجموعه بر اساس استانداردهای اروپایی و توسط تیم های با تجربه داخلی و خارجی صورت گرفته است. شرکت دانش بنیان آریوژن به این دلیل از آخرین استانداردهای اروپایی برای تولید دارو بهره می برد که بتواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی و منطقه بخشی از نیازهای بازارهای اروپایی را نیز تامین کند.

شرکت دانش بنیان آریوژن به این دلیل از آخرین استانداردهای اروپایی برای تولید دارو بهره می برد که بتواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی و منطقه بخشی از نیازهای بازارهای اروپایی را نیز تامین کند.

شرکت بسپار سازه توس

این شرکت صنعتی محصولاتی نظیر لاستیک، پلاستیک و سایر محصولات لاستیکی تولید می‌کند. این شرکت فعال فناور توانسته است طیف گسترده‌ای از محصولات و فرآورده‌های این حوزه را تولید کند و ضمن تامین نیاز داخلی، به کشورهای پیرامونی صادرات داشته باشد

شرکت فراپاکس شیراز

شرکت فراپاکس شیراز، توانمندی پیاده سازی راه حل های یکپارچه صنایع در زمینه نگهداری، انتقال و کنترل سیالات مختلف اعم از آب آشامیدنی، پساب ها، مواد شیمیایی و نفتی و سیستم های آب‌رسانی را دارا بوده و از جمله بزرگ‌ترین تولید کنندگان مخازن، اتصالات و تجهیزات پیشرفته کامپوزیتی محسوب می‌شود.

این شرکت با توانمندی های ویژه در زمینه یکپارچه سازی تولیدات خود با پروسس های مختلف و همچنین پیاده سازی سیستم های کنترل مربوطه، امکانات منحصر به فردی را برای مشتریان خود ایجاد کرده است.

شرکت صنعتی خزر الکتریک

شرکت خزر الکتریک علاوه بر تولید هواکش های صنعتی و مرغ‌داری و سقفی اداری، به تولید بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات سیستم حرارتی و خشک کن های غلات، پسته، شالی، مواد غذایی گرانول ها و همچنین سیستم پخت ضایعات پروتئینی اعم از ضایعات مرغداری، جوجه کشی کشتارگاه، پودر ماهی و غیره پرداخته است.

نایعی که نیاز به رنگ کوره ای دارند می توان از کوره پخت رنگ شرکت خزر الکتریک بهره جست. در ضمن این شرکت برای صنعت ریخته گری دستگاههای شات بلاست عبگ فیلتر،کوره پیش گرم کن و...را طراحی و تولید کرده است.

شرکت صنایع شیمیایی فراپل جم

این شرکت  که در زمینه تولید رزین پلی استر غیراشباع فعالیت می کند، به عنوان بزرگترین تولید کننده رزینهای پلی استر غیر اشباع از نوع ایزو و ارتو و همچنین رزین وینیل استر در کشور شناخته می‌شود.

شرکت سرامیک های صنعتی اردکان

شرکت سرامیک های صنعتی اردکان در سال ۱۳۷۴ به ثبت و در سال ۱۳۷۶ به بهره برداری رسید. این شرکت به عنوان تنها تولید کننده سرامیک های صنعتی بر پایه آلومینایی و بزرگترین تولید کننده سرامیک های صنعتی بر پایه سیلیکاتی در ایران کار خود را آغاز کرده است.

شرکت بتون صنعت بریس

شرکت بتون صنعت بریس به عنوان یکی از تامین کنندگان زیربنایی در صنایع بتن  فعال است و بیش از چند دهه به عنوان عرضه کننده پایه های خطوط برق و راه آهن شناخته می‌شود. هدف این شرکت در حال گسترش این است تا توانایی خود را برای حمایت از پروژه های ساخت و ساز در خاورمیانه، به ویژه در سیستم های راه آهن افزایش دهد.

شرکت لاوان تابلو

شرکت لاوان تابلو در سال ۱۳۸۲ با تفکراتی نوین و مبتنی بر جدیدترین روش های روز دنیا و تحت استانداردهای معتبر بین المللی و داخلی در زمینه طراحی و تولید انواع تابلوهای فشار ضعیف و فشار متوسط در مدل های فیکس و کشویی و تابلوهای پروسس و کنترل پا به عرصه صنعت برق کشور گذاشت و اکنون بعد از حدود ۱۳ سال فعالیت موفق به کسب عنوان فعال مجاز اقتصادی شده است.

شرکت همانند ساز بافت کیش

شرکت گسترش صنعت علوم زیستی (لیدکو) به عنوان اولین و بزرگترین هولدینگ دانش بنیان، پل ارتباطی مابین پژوهشگران و فناوران با بخش صنعت کشور با سهم شراکتی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز  و شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در سال ۱۳۸۱ شکل گرفت.

شرکت آق آلتین شیمی

شرکت آق‌آلتین شیمی در سال ۱۳۸۹ با هدف تولید پتاسیم یدید و پتاسیم یدات تاسیس گردید. با توجه به عدم تولید این مواد در داخل کشور و نیاز مبرم صنایع مختلف به این مشتقات ید، این شرکت تصمیم گرفت با تولید پتاسیم یدید و پتاسیم یدات در سطح کیفیت بالا و مطابق با استاندارد های روز دنیا برای صنایع غذایی و دارویی، نیازهای داخلی را برآورده کند.

بکر بودن عرصه فعالیت این شرکت زمینه رشد و طی مراحل موفقیت و پیشرفت را توسط این شرکت فراهم کرده است.

نیان الکترونیک

نیان الکترونیک با نیت نوآوری در صنایع زیربنایی مهم کشور، در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات نیرو، مجری پروژه های مخابراتی و به عنوان تنها تولید کننده منابع تغذیه سوئیچینگ در شمال و شرق کشور، از سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را رسما آغاز کرده است.

فعالیت‌های دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت نیان الکترونیک در حال حاضر بر روی پروژه ی بزرگ مبدل های منابع انرژی تجدید پذیر است که انرژی های پاکی که منابع تغذیه پایدار در آینده هستند، تمرکز یافته است. سیستم های مبدل بادی پر بازده و پر منفعت هستند و می‌توانند نیروی برق، برای مکان‌هایی که دور از شبکه برق تامین کنند.