موسسه تحقیقاتی Millward Brown که دومین شرکت بزرگ تحقیقات بازار جهان به شمار میرود، اخیراً فهرست ۱۰۰ برند مطرح جهان را در زمینه های مختلف منتشر کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این لیست که برای دهمین سال پیاپی توسط شرکت MARKET RESEARCH ارائه میشود، لیست برترین برندهای دنیا را ارائه میکند که در حوزه های مختلف کسب و کار، مشغول به فعالیت هستند.
همانند چند سال قبل، برند شرکت اپل، با 246 میلیارد دلار ارزش بازاری، در صدر برترین برندهای جهان قرار دارد. میراث آقای استیو جابز فقید، امروزه بیش از کل اقتصاد قاره آفریقا، ارزش بازاری دارد.
این فهرست بر اساس میزان اهمیت و ارزش برند ها در شبکه های اجتماعی اندازه گیری شده است.
به گزارش سرویس دیجیتال برترین ها، شرکت تحقیقاتی میلوارد براون، پس از بررسی های مختلف بر روی برترین شرکت های جهان، 100 برند اول دنیا را لیست کرده است که همچون فهرست فوربس 500، نام شرکت های فعال در عرصه کارآفرینی دیجیتالی مانند فیس بوک، گوگل و مایکروسافت آمریکا، در فهرست 10 برند برتر جهان دیده میشود.
آن چه که در این لیست، بیش از هر چیز دیگر جلب توجه میکند، وجود برندهای مربوط به شرکت های صنعت آنلاین است که سبب شده است تا 7 برند از 10 برند اول دنیا، مربوط به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات باشند و تنها کوکا کولا و ماربرو و مک دونالد، مرتبط با صنایع دیگر باشند. در صدر این فهرست، شرکت اپل قرار دارد که با 246 میلیارد دلار ارزش بازاری، در صدر این فهرست قرار گرفته است. پس از ان، برند مشهور گوگل با ارزش بازاری قریب به 173 میلیارد دلار، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
مایکروسافت بیل پیتس نیز با 115 میلیارد دلار، رتبه سوم را در اختیار دارد که پس از آن، شرکت آی بی ام، با 93 میلیارد دلار دیده میشود. پس از آن، شرکت پرداخت الکترونیکی ویزا و شرکت مخابراتی at&t به ترتیب با 91 و 89 میلیارد دلار ارزش بازاری، رتبه ششم و هفتم این جدول را به خود اختصاص دادهاند.
رتبه های هشتم تا دهم، به ترتیب متعلق به برند کوکاکولا، مک دونالد و سیگار ماربور هست که بین 83 تا 80 میلیارد دلار، تخمین زده شدهاند.
در فهرست 10 تا 20، به نام های مشهوری چون facebook و amazon و Alibaba.com و برخورد میکنیم که در عالم فناوری، غولهای صنعت هستند و به ترتیب با 71، 66 و 62 میلیارد دلار، رتبه 12، 13 و 14 برترین برندهای جهان را به خود اختصاص دادهاند.
در ادامه، فهرست 100 برند مطرح دنیا و زمینه های کاریان ها را مشاهده میکنید. این لیست به ما کمک میکند تا دریابیم که کدام صنایع در دنیای امروز، بیشترین میزان گردش مالی، مخاطب پذیری و توجه جهانی را به خود اختصاص داده است که توانسته است، ارزش بازاری بیش تری پیدا کند.
این قضیه، برای کارآفرینان و فعالیان تحقیقات بازار، از جایگاه بالایی برخوردار است و ان ها را در سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای ورود به صنایع جدید، کمک میکند.
همان طور که در لیست مشاهده کردید، توییتر با 11 میلیارد دلار، از با ارزشترین برندهای جهان است که چند سالی بیش تر از راه اندازی ان نمیگذرد.
اما شرکت خودروسازی نیسان ژاپن، که دهه ها هست در عرصه صنعت خودروسازی فعالیت دارد، ارزش بازاری کم تری از توییتر در اختیار دارد. حتی پی پال و شبکه اجتماعی شغلی لینکدین هم با حدود 12 میلیارد دلار ارزش بازاری، ارزشی در حد شرکت خودروسازی هوندا ژاپن، فورد آمریکا و حتی شرکت پپسی دارند.
همه این ها نشان دهنده جایگاه مؤثر و پر قدرت شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان دارد که آرام آرام، در حال گرفتن گوی سبقت، از برندهای مطرحی چون بنز و بی ام دابلیو و IKEA سوئد هستند که روزگاری، برای خود غولهایی بلامنازع بودند.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که بیشترین رشد در دههٔ آشفته تجاری گذشته مربوط به دستهبندی غذاهای فوری Fast Food با ۲۵۲ درصد رشد است.
باارزشترین برندها در شاخه تکنولوژی با ۴۴ درصد مجموع ارزش برندها جمع شدهاند این در حالی است که ده سال پیش این عدد ۳۶ درصد بوده است. ۲۱ برند آسیایی توانستهاند ۱۷ درصد مجموع صد برند برتر دنیا را در بربگیرند. همچنین ۱۴ برند از مجموع ۱۵ برندهای فعال در حوزه بریک BRIC چینی هستند، این در حالی است که ده سال پیش تنها یک برند چینی در این حوزه وجود داشت که در فهرست جای داشت.
ارزش برندهای ژاپنی حاضر در فهرست برابر با ۷۶ میلیارد دلار است، رزش برندهای بریتانیا ۱۱۱ میلیارد دلار، ارزش برندهای کشور هند در این فهرست ۱۴ میلیارد دلار و ارزش برندهای استرالیایی در فهرست ۷۵ میلیارد دلار است، اما ارزش برندهای ایالات متحد آمریکا چیزی برابر ۲٫۱ تریلیون دلار برآورد میشود.