رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه ریزی برای طراحی و ساخت تلسکوپ فضایی در کشور خبر داد و گفت: این طرح در مرحله مقدماتی مذاکره با دانشگاه‌ها قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با اشاره به برنامه های در دست انجام از سوی سازمان فضایی در حوزه اکتشافات فضایی، به فعالیت رصدخانه فضایی البرز اشاره کرد و گفت: هم اکنون در این رصدخانه یک تلسکوپ فضایی وجود دارد و برای مشاهده اجرام از سوی دانشجویان و دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در همین حال قرار است تلسکوپ فضایی از سوی سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) شهریورماه امسال در این رصدخانه نصب شود و به بهره برداری برسد.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد برنامه ریزی برای ساخت تلسکوپ فضایی در داخل کشور که پیش از این نیز به عنوان یک طرح، مطرح شده بود اظهار داشت: ساخت تلسکوپ فضایی را در برنامه داریم و در این زمینه هم اکنون با یکی از دانشگاهها نیز وارد مذاکره شده ایم.

وی با تاکید براینکه این مذاکرات و برنامه ریزی برای این طرح، در مرحله مقدماتی قرار دارد، اضافه کرد: موضوع اکتشافات فضایی باید جدی تر برنامه ریزی و دنبال شود.

بهرامی با بیان اینکه نوع کار طراحی و ساخت تلسکوپ فضایی، دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: مدیریت اجرای آن از سوی سازمان فضایی ایران خواهد بود.

وی افزود: توانایی ساخت تلسکوپ فضایی تا حدودی در کشور وجود دارد و از نظر کاربردی نیز ضرورت آن مشاهده می شود اما اجرا و عملیاتی کردن آن نیازمند ارزیابی وضعیت موجود با توجه به اولویت طرح های فضایی در کشور و نیز تامین بودجه است.