با نهایی شدن پروژه «آریانا 3» توسط متخصصان یک شرکت فناور، امکان تبدیل متن فارسی به گفتار با صدای انسان محقق شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، هادی ویسی، مدیر عامل شرکت عصر گویش پرداز، با اشاره به توانمندی این شرکت در تولید نرم‌افزارهای با موضوع متن و گفتار، افزود: آریانا 3، عنوان نرم افزار تکامل یافته تبدیل متن فارسی به گفتار، با صدای طبیعی انسان توسط متخصصان این شرکت ایرانی است که به تازگی تهیه و تولید شده است.

تبدیل متن فارسی به گفتار با صدایی طبیعی

این فعال فناور، ویرایشگر اختصاصی، توانایی خواندن علائم نگارشی و تاریخ را از ویژگی‌های آریانا 3 برشمرد و افزود: این نرم‌افزار قادر است متن ورودی را به صورت فایل صوتی نیز تولید کند که این قابلیت برای ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و تولیدکنندگان محتوا مانند کتاب‌های الکترونیکی بسیار کارآمد خواهد بود.

ویسی، با اشاره به کاربردهای گسترده تبدیل متن به گفتار (text-to-speech) به عنوان یکی از حوزه‌های هوش مصنوعی، اظهار کرد: اگرچه نرم‌افزاهای تبدیل نوشته به صدا در زبان‌هایی مانند انگلیسی دارای کیفیت بالایی است اما کارهای قبلی انجام شده در زبان فارسی برای خواندن متن توسط کامپیوتر که عمدتا برای استفاده توسط نابینایان ساخته شده است، دارای صدای ماشینی بوده و چندان طبیعی نیستند.

مدیرعامل عصرگویش پرداز (سهامی خاص) با اشاره به فعالیت این شرکت به عنوان نخستین و تنها شرکت ایرانی فعال در زمینه هوش مصنوعی و پردازش سیگنال گفتار افزود: عمده محصولات و خدمات ارائه شده توسط این شرکت، برای نخستین بار در کشور و به صورت حرفه‌ای در زمینه‌های پردازش و تشخیص گفتار است.

وی متن‌خوان آریانا نابینایان را یکی از بهترین نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار (سنتز گفتار یا Text-to-Speech) مخصوص زبان فارسی عنوان کرد و افزود: این نرم افزار، است که قادر است نوشتار فارسی را به صوت تبدیل کرده و به صورت طبیعی بخواند و با استفاده از آریانا در کنار نرم‌افزارهای صفحه‌خوان (مانند Jaws)، افراد نابینا و کم‌بینا قادر خواهند بود به راحتی با رایانه خود کار کنند.

توانمندی خوانش نوشته‌ها در تمامی فابل های متنی

مدیرعامل عصرگویش پرداز، با اشاره به قابلیت خوانش خودکار هر نوع نوشته‌ روی صفحه نمایش کامپیوتر به صورت خودکار توسط نرم‌افزار آریانا3 گفت: فایل‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، سایت‌های خبری، نامه‌های الکترونیکی از جمله مواردی هستند که این نرم‌افزار توانایی خواندن آنها را داراست.

وی با اشاره به توانمندی آریانا 3  در تولید طبیعی‌ترین صدای رایانه‌ای برای زبان فارسی اظهار کرد: نسخه جدید آریانا که پیش از این برای خواندن صفحات و متون توسط نابینایان و کم بینایان طراحی شده بود، اکنون با فناوری جدیدتر و متفاوتی در قالب نسخه‌ای جدید عرضه شده است که صدایی طبیعی و کاملا قابل فهم تولید می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین در آریانا 3، قابلیت‌های هوشمند پردازش زبان طبیعی فارسی مانند تشخیص خودکار کلمات هم‌نگاره (مانند مَرد و مُرد)، تشخیص کسره اضافه برای خواندن روان متون، تلفظ کردن خودکار کلمات، خواندن کلمات انگلیسی و عربی با صدای یکسان با فارسی و همچنین تشخیص هوشمند انواع اعداد برای ذکر تاریخ، ساعت و مبلغ فراهم شده است.

قابلیت ارائه تحت وب

ویسی با اشاره به عرضه نرم افزار آریانا به صورت ماژول و سرویس تحت وب (Persian TTS Cloud)گفت: این قابلیت استفاده از قابلیت متن خوان فارسی در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای برنامه‌نویس‌ها و سایر کسب و کارها را آسان می‌کند.

وی درباره برخی کاربردهای نرم افزار آریانا گفت: از قابلیت متن خوان فارسی می‌توان در سامانه‌های تلفن گویا و VoIP برای خواندن اطلاعات متنی مختلف، در سامانه‌های دریافت انتقادات و پیشنهادات تلفنی جهت خواندن نظریه کارشناسی برای کم کردن حجم حضور ارباب رجوع در ادارات استفاده کرد.