خودروی خورشیدی غزال ایرانی۳، از ۲۶ تیرماه تور علمی خود را با هدف معرفی این طرح دانشگاهی به مردم از بندر انزلی آغاز کرده و تا دوم مردادماه که مقصد جزیره کیش است، ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در سال ۱۳۹۴ مراحل ساخت خودوری خورشیدی غزال ایرانی ۳ به پایان رسید. غزال ۳ سومین خودرو از نوع غزال ایرانی است که از سوی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران ساخته شده است.

این خودروی چهار چرخه با گنجایش دو سرنشین می‌تواند حداکثر تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد. بنا به ادعای سازندگان این خودرو، خودروی خورشیدی غزال ۳ اولین خودروی برقی دو سرنشین در خاورمیانه نیز به شمار می آید.

از ابتدای هفته یعنی ۲۶ تیرماه، تور علمی این خودرو آغاز شده است و تا دوم مردادماه ادامه دارد. این خودرو در مسابقات استرالیا ۲۰۱۵ مقام سوم سرعت و مقام هفتم را در طی مسافت به دست آورد.

کارن ابری نیا، مدیر مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی در دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر تیم خودروی خورشیدی اظهار داشت: قرار است خودروی خورشیدی غزال ایرانی۳ فاصله دو هزار و ۷۰۰ کیلومتری منطقه آزاد انزلی تا منطقه آزاد کیش را در این مدت طی کند.

 وی اظهار داشت: تا کنون این خودرو در بندر انزلی، بندر رشت، قزوین، تهران( پارک پردیسان، خیابان ولیعصر و آسایشگاه کهریزک) حضور یافته است.

وی با اشاره به هدف این تور علمی بیان کرد: هدف این تور علمی به طور کلی این است که مردم را با این محصول دانشگاهی از نزدیک آشنا کنیم. در واقع دیدار چهره به چهره مردم و دانشگاهیان هدف ماست.

مدیر مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی با بیان اینکه اجتماعی کردن یک محصول علمی از دیگر اهداف ما به شمار می رود، اظهار داشت: به این طریق دانشگاهیان با جامعه ارتباط برقرار و جامعه را نسبت به مسائل علمی عمیق تر می کنند. در این صورت جامعه عمومی  ما متوجه می شود که در دانشگاهها روی کارهای دانش بنیان که در ارتباط با محیط زیست است کار می کنند.

ابری نیا افزود: این خودرو امروز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه  وارد شهر یزد و سپس دانشگاه یزد می‌شود. قرار است طراحان این خودرو با مسئولان دانشگاه یزد نشست پرسش و پاسخی داشته باشند. همچنین قرار است بعد از دانشگاه در مسجد جامع یزد حضور یابد تا این دستاورد را به مردم نشان دهند.

علل برگزاری تور علمی با خودروی خورشیدی

ابری نیا اظهار داشت: علت اینکه این تور علمی از دریای خزر آغاز شده این است که دریای خزر یک منبع محیط زیستی مهم برای کشور است و این خودرو هم در راستای حفاظت از محیط زیست طراحی و ساخته شده و این مسئله مهمی است.

مدیر مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی ادامه داد: چنین تور علمی باعث می شود که اعضای جدید دانشجویان که در تیم طراحی و ساخت این خودرو مشارکت دارند با مشکلات طراحی از نزدیک آشنا شوند و در صدد بیایند که آنها را برطرف کنند.

ابری نیا با بیان اینکه البته برگزاری این تور در جذب اسپانسر بی تاثیر نخواهد بود، افزود: در روز این خودرو آفتاب می خورد و شارژ می شود  و اگر به اندازه کافی هم شارژ نشود با برق قابل شارژ است.

وی با اشاره به مشکلات سفر با خودروی خورشیدی گفت: این خودرو به علت اینکه بخش هایی از جاده مناسب نیستند نمی تواند حرکت کند؛ همچنین مجوز حرکت در همه مسیرها برای این خودرو از سوی پلیس راهور وجود ندارد. در مسیرهایی که مجوز داده شده می رویم و بیشتر در شهرها حرکت می کنیم.