مجله علمی ایران: مایکروسافت در اوایل ماه جولای اعلام کرد که با ذخیره کردن ۲۰۰ مگابایت اطلاعات بر روی لایه‌های DNA مصنوعی رکورد جدیدی ثبت کرده است. این رکورد جدید ۲۰ برابر میزانی که در گذشته ثبت شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در آپریل ۲۰۱۶، مایکروسافت برای این تحقیق ۱۱۰۰۰ لایه سفارشی از مولکول‌های DNA را از شرکت سانفرانسیسکویی علوم زیستی Twist خرید. هدف از خرید DNAها ذخیره مقدار وسیعی از اطلاعات بر روی آنهاست.

DNAها، بر خلاف سخت‌افزراها، لوح‌های بلو-ری و هر وسیله‌ی دیگری که اطلاعات را ذخیره می‌کند، برای مدت هزار تا ده هزار سال نیز دست نخورده و قابل استفاده باقی می‌مانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مایکروسافت موفق شد تا اطلاعاتی از جمله بیانیه جهانی حقوق انسانی در بیش از ۱۰۰ زبان، ۱۰۰ کتاب برتر عمومی پروژه گوتنبرگ، پایگاهی از اطلاعات بذرها و موزیک ویدیویی با کیفیت را در برنامه OK GO’s “This too shall pass” بر روی لایه‌های DNA کدگذاری و رمزگشایی کنند.

بدون شک این سوال پیش خواهد آمد که چرا OK Go خاص است؟ زیرا برای انجام این تحقیقات نیاز به کمک‌های جانبی از متخصصان رشته‌های دیگر مانند زیست شناسان و متخصصان کامپیوتر از شرکت‌هایی مثل Twist و دانشگاه واشنگتون بود تا این بتواند به حافظه‌ی DNAها دست پیدا کند.

کارین استراووس سرپرست پروژه تحقیقاتی حافظه DNA به شرکت‌های تجارتی گفت: “ما بسیار سعی کردیم که خلاقیت را ضمیمه این پروژه نماییم و از تخصص‌های خاص نیز در پروژه خود استفاده کنیم.”
دو هزار مگابایت اطلاعات در دنیای امروزی، شاید خیلی جیب و زیاد نباشد، زیرا ساده‌ترین آیفون ۱۶ گیگابایت یا ۱۶۰۰۰ مگابایت حافظه دارد. جالب توجه است که میانگین قیمت هر گیگابایت کمتر از ۰.۰۳ دلار آمریکا در سال ۲۰۱۶ است، این روش دخیره اطلاعات ارزان‌تر و بدون دردسرتر است تا این که اطلاعات را روی DNA ذخیره کنیم؛ اما مایکروسافت ایده بزرگ تری در ذهن دارد.

استراووس می‌گوید: “در ابتدا چیزی که ذخیره اطلاعات را روی DNA متمایز می‌کند، بایگانی کردن اطلاعات است.”

DNA هیچگاه دچار تنزل نمی‌‌شود

هنوز زمان زیادی مانده است تا DNAها همانند درایورهای سخت در گوشی‌های هوشمند ارزان و قابل دسترس شوند، ولی DNA این پتانسیل را دارد تا فایل‌های بزرگی مانند فیلم و ویدیو را نیز در آینده بایگانی کند. درایورهای سخت،USB ها و CD/DVDها پس از گذشت دهه‌ها از تولدشان، دچار تنزل می شوند ولی DNA تا مدت زمانی طولانی باقی خواهند ماند.

به همین علت است که ویدیوها و کتاب‌ها برای این پروژه خاص انتخاب شده‌اند، مایکروسافت می‌گوید: “برای نشان دادن این که حافظه DNA چگونه از فرهنگ در طول مدت طولانی محافظت می‌کند، در حالی که تکنولوژی‌های دیگر می‌آیند و می‌روند. البته تا زمانی که انسان‌ها وجود دارند، DNA و ابزار بررسی آن نیز وجود دارد.
سرانجام تحقیقات مایکروسافت پیش بینی می‌کند که یک میلی متر مکعب از DNA می‌تواند یک میلیارد گیگابایت اطلاعات را ذخیره کند. ولی علم از ذخیره این چنین اطلاعات گسترده‌ای ناتوان است.
ذخیره اطلاعات درDNA زمانی مفید است که گوشی‌های هوشمند پیشرفت بیشتری کنند که این به معنی تولید عکس‌ها، ویدیوها، نوشته‌ها و فایل‌های صوتی بیشتری نسبت به آنچه که الان وجود دارد است.
با به حقیقت پیوستن این تکنولوژی، دانشمندان باید راه‌های سریعتر را برای رمزگذاری اطلاعات بر روی DNA پیدا کنند. در حال حاضر روند این پروژه بسیار کند پیش می‌رود و این تیم تنها توانایی ذخیره ۲۰۰ مگابایت را برروی DNA دارد.

استراووس مطمئن است که همان طور که سخت‌افزارهای کامپیوتری در طول سال‌ها کوچک‌تر و ارزان‌تر می‌شوند، حافظه DNA نیز افزایش می‌یابد. وی به خبرنگار گفت: “این همان روندی است که تمامی تکنولوژی‌های مربوط به حافظه طی کرده‌اند و گنجایش ذخیره این پروژه نیز با گذر زمان افزایش خواهد یافت.”

دانشمندان هم چنین در حال بررسی بهترین راه بر روی رمزگشایی اطلاعات پس از انتقال آن‌ها بر روی DNA هستند. البته داشتن برنامه OK Go که موسیقی را رویDNA ذخیره می‌کند، در نگاه اول جالب به نظر می‌رسد، اما نباید توقع داشته باشید که هم انکنون بتوانید ویدیویی به این روش ببینید مگر اینکه یک ترتیب سنج DNA در خانه داشته باشید.