به نظر می‌رسد که افراد علاوه بر عادت‌های غذا خوردن و ورزش مناسب، باید یک عادت سالم دیگر نیز به لیست خود اضافه کنند: خاموش کردن چراغ‌ها.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بر پایه‌ی یک مطالعه‌ی جدید که در ژورنال کارنت بیولوژی در تاریخ ۱۴ جولای امسال به انتشار رسیده، نشان داده شده است که پیامدهای سلامتی منفی بسیاری برای موش‌هایی که تحت شرایط نور ثابت برای دوره‌ای یک ماهه نگه‌داری شده بودند، رخ داده است.

یوهانا میجز (Johanna Meijer) از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند که یکی از اعضای گروه پژوهشی مرتبط با این کار است گفته است:
مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که وجود چرخه‌ی نور و تاریکی برای سلامتی انسان مهم است. ما در پژوهش خود ثابت کرده‌ایم که فقدان ریتم‌های زیست محیطی در بدن منجر به ایجاد اختلال شدید در طیف گسترده ای از پارامترهای سلامتی می‌شود.

خبر خوب این است که ما در ادامه‌ی بررسی‌هایمان نیز مشاهده کردیم که اثرات منفی یاد شده روی سلامتی، برگشت‌پذیر هستند و زمانی که چرخه‌ی نور و تاریکی محیطی ترمیم شود، اثرات آن نیز باز می‌گردند.

ما عادت کرده‌ایم که نور و تاریکی را به عنوان محرک‌هایی بی ضرر و یا خنثی روی سلامتی افراد به شمار آوریم. اما در حال حاضر بر پایه‌ی جمع‌آوری نتایج مطالعات از آزمایشگاه‌هایی در سراسر جهان پی برده‌ایم که همه‌ی نتایج به یک نکته‌ی خاص اشاره می‌کنند.

شاید وقتی به یاد آوریم که خود حیات نیز روی زمین تحت روند ثابت چرخه‌ی نور و تاریکی تکامل یافته، گفته‌های فوق خیلی هم تعجب‌آور به نظر نرسد. به نظر می‌رسد که بدن ما برای کار در این چرخه‌ی حیاتی بهینه‌سازی شده باشد و از سویی، روی دیگر سکه این است که ما در حال حاضر با فقدان چنین چرخه‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیریم.

گروه پژوهشی اعلام کرده‌اند که در حال حاضر برای انجام تجزیه و تحلیل‌های بیشتر و عمیق‌تر درباره‌ی تاثیر چرخه‌ی نور و تاریکی روی سیستم ایمنی بدن برنامه ریزی می‌کنند. آنها همچنین تصمیم دارند تا به بررسی خواص درمانی ممکن برای بیمارانی که بیشتر از شرایط عادی نور و تاریکی در معرض تابش نور قرار داشته‌اند، بپردازند/زومیت