دیجیتال علمی جدید است که با توجه به سرعت بالای رشد شبکههای اجتماعی در
فضای مجازی قطعا بهزودی در دنیای تجارت حرف اول را میزند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بازاریابی هم یک علم است و هم یک هنر. و وقتی کار به فضای مجازی میکشد،
این هنر بیشتر نمود پیدا میکند. بازاریابی دیجیتال علم جدیدی است، ولی با
توجه به سرعت بالای رشد شبکههای اجتماعی در فضای مجازی قطعا بهزودی در
دنیای تجارت حرف اول را میزند. پس اگر میخواهید از قافله عقب نمانید، این
توصیهها را برای تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال موفق جدی بگیرید. 1. به شبکههای اجتماعی مسلط باشید بازاریابی دیجیتال نیاز به احاطه شما به
محتوای رسانههای اجتماعی دارد. تا این رسانه و انواع و اقسام شبکههای
اجتماعی را که در این عرصه وجود دارد نشناسید، نمیتوانید به یک بازاریاب
دیجیتال موفق تبدیل شوید. شما باید این توانایی را داشته باشید که بتوانید
در شبکههای اجتماعی مختلف -بر اساس کارکرد و مخاطبی که دارند- کمپین راه
بیندازید و کاربران را به گونهای مدیریت کنید که به مشتریهای وفادار شما
تبدیل شوند. خیلی از رسانههای اجتماعی این امکان را در اختیار شما قرار
میدهند که به صورت رایگان شرکت و محصول و خدماتتان را تبلیغ کنید.
بنابراین اینکه بدانید چطور هوشمندانه و خلاقانه میتوانید از این فضا
استفاده کنید، صرفهجویی زیادی در هزینههای تبلیغاتی کردهاید. 2. فروشنده خوبی باشید تا وقتی در دنیای واقعی فروشنده خوبی
نباشید، در زمینه بازاریابی دیجیتال هم نمیتوانید به موفقیت چندانی دست
پیدا کنید. طبیعی است که بازاریاب دیجیتال قرار نیست بهطور رودررو برخوردی
با مشتری خود داشته باشد. اما دانستن روشهای فروش یک کالا یا خدمت خاص به
او کمک میکند که بهراحتی بتواند مشتری بالقوهاش را به مشتری بالفعل
تبدیل کند. کار اصلی بازاریاب این است که برای تیم فروش یک شرکت، موقعیت
مناسبی ایجاد کند و این کار را آن بازاریابی بهخوبی انجام میدهد که خودش
بلد باشد کالا یا خدمتی را به مردم بفروشد. 3. کانالهای تبلیغاتی پیدا کنید مهم نیست که راه و رسم ورود و فعالیت در
همه کانالهای بازاریابی را بشناسید، بلکه برای موفقیت در زمینه بازاریابی
دیجیتال لازم است که یکسری کانال بازاریابی مشخص داشته باشید و بدانید که
بر اساس محتوا و فضا و امکاناتی که این کانالها دارند، چطور باید کالا یا
خدمات خود را تبلیغ کنید. اینکه سراغ کدام کانال تبلیغاتی میروید، بستگی
به این دارد که شرکتتان تا چه اندازه فعال است و در چه زمینهای فعالیت
میکند. بهعنوان مثال بازاریابی که قصد دارد در زمینه کسبوکارهای محلی
فعالیت کند، در فضایی مثل پینترست آنقدرها به موفقیت دست پیدا نمیکند.
بلکه بهتر است سراغ راهکارهای محلی برود که سئو ارائه میدهد، یا از طریق
برنامههایی مثل گوگل پلاس مشتریهایش را پیدا کند. ۴. بیطرف بمانید درست است که بازاریابها معمولا شوق و ذوق
زیادی دارند و با هیجان حرف میزنند و بحث میکنند و دنبال راههای
خلاقانه میگردند، اما اگر میخواهید در زمینه بازاریابی دیجیتال به موفقیت
برسید، باید میان هیجانی که درونتان احساس میکنید و کاری که واقعا باید
انجام دهید، تعادل برقرار کنید. بیطرف ماندن شرط بقا در این زمینه است. 5. بازاریابی قطرهای را یاد بگیرید بازاریابی محتوا یکی از مهمترین
مهارتهایی است که هر بازاریاب دیجیتالی به آن احتیاج دارد و برای اینکه
این مهارت را بهدرستی به دست بیاورد، باید یک استراتژی اولیه قوی داشته
باشد. در بازاریابی قطرهای شما باید مدام محصول خود را به مشتری معرفی و
یادآوری کنید. ممکن است تصور کنید که با تبیلغات انبوه میتوانید به این
نقطه برسید، اما این دقیقا همان اشتباهی است که خیلی از بازاریابهای
دیجیتال مرتکب میشوند و شکست میخورند! اینکه شما یک ایمیل یا پیغام
تبلیغاتی خاص را بدون اینکه هر گونه ارتباطی با مشتری گرفته باشید، ارسال
کنید، نتیجه خاصی ندارد. اگر میخواهید در بازاریابی قطرهای موفق باشید،
باید هنر ارتباطگیری با مشتری را یاد بگیرید. 6. خلاق و تحلیلگر باشید تجربه نشان داده است افرادی میتوانند در
زمینه بازاریابی دیجیتال موفق باشند که هم تفکر خلاق داشته و هم تحلیلگران
خوبی باشند. یادتان باشد تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار میتواند به شما کمک
کند تا استراتژی درستی برای آینده تهیه کنید. پس خلاق بودن بهتنهایی از
شما یک بازاریاب دیجیتال نمیسازد. 7. توانایی بصری و نوشتاری خود را تقویت کنید امروز در رسانههای اجتماعی عکس حرف اول
را میزند و حتی قدرتمندتر از متن میتواند به شما در بیان و نشان دادن
احساساتتان کمک کند. برای موفقیت در این فضا هم باید نوشتن را خوب بلد
باشید و هم عکس و محتوای بصری را بشناسید. 8. دوستداشتنی باشید شما بهعنوان بازاریاب دیجیتال باید
بتوانید با مشتریهای بالقوهتان ارتباط برقرار کنید و آنها را بالفعل
کنید. داشتن شخصیت دوستداشتنی این امکان را به شما میدهد که به قلب
مشتریها پل بزنید و با آنها وارد ارتباط شوید. متاسفانه خیلی از
بازاریابهای دیجیتال تصور میکنند چون قرار نیست با مشتریهایشان رودررو
شوند، لازم نیست روی شخصیتشان کار کنند و به همین خاطر شکست میخورند. 9. با مراحل ساخت وبسایت آشنا شوید شما بهعنوان یک بازاریاب دیجیتال باید
بتوانید یک وبسایت طراحی کنید و آن را مدیریت کنید. در غیر این صورت در
این فضا دوام نمیآورید و خیلی زود کنار گذاشته میشوید. یکی از مهمترین
ابزارهایی که باید به آن مسلط شوید، وردپرس و پلت فرمها و پلاگینهای
مختلف آن است که به شما کمک میکند تا اطلاعاتتان را بهروز کنید. 10. روش صحیح معرفی خودتان را تمرین کنید مهم نیست که چقدر به محتوای رسانههای
اجتماعی و نحوه کار کردن در این فضا مسلط هستید. چون برای تبدیل شدن به یک
بازاریاب موفق دیجیتال باید بلد باشید تواناییهای خود را بهدرستی عرضه
کنید. تسلط شما به برقراری ارتباط نوشتاری و تصویری با مشتری از مسائل مهم و
تعیینکنندهای است که قطعا هنگام استخدام بازاریاب دیجیتال مورد توجه
قرار میگیرد. 11. محتوای مورد نظرتان را به صورت مختصر ارائه کنید تا زمانی که ندانید چطور باید محصولتان را
در بازار و در ذهن مشتری ارزشگذاری کنید، هر چقدر هم که محصول خوب و
باکیفیتی ارائه کرده باشید، نمیتوانید آن را تبلیغ کنید یا بفروشید. شما
بهعنوان یک بازاریاب دیجیتال باید بتوانید محصولات یا خدمات خود را با
کمتر از 140 واژه به مشتری معرفی کنید و او را به این نتیجه برسانید که از
خرید نکردن از شما پشیمان میشود. 12. تحلیلگر خوبی باشید اینکه قرار است چقدر برای تبلیغاتتان
هزینه کنید، چطور قرار است این هزینه تامین شود و برای هر کانال تبلیغاتی
لازم است چقدر پول خرج کنید، همگی از جمله مسائل مهم و تعیینکنندهای
هستند که اگر نتوانید اطلاعات کمی و قابل اندازهگیری را تحلیل کنید،
نمیتوانید در این زمینه اقبالی به دست بیاورید. درواقع امروز موفقیت شما
تنها بر این اساس که در یک بازه زمانی مشخص چقدر رشد کردهاید، اندازهگیری
نمیشود. 13. خوب گوش بدهید بازاریابی چه دیجیتال باشد و چه
غیردیجیتال به یک جفت گوش خوب نیاز دارد تا صحبتهای اقشار مختلف مردم و
کاربران رسانههای متفاوت را بشنوید و در جریان نظرات مشتریان و
مصرفکنندگان قرار بگیرید. موفقیت شما در این عرصه به این مسئله بستگی دارد
که چقدر میتوانید نظرات متنوع مشتریها را درک کنید و بازخورد مناسبی به
آن ها نشان دهید تا بتوانید توجه آنها و اعتمادشان را جلب کنید. 14. سرعت عمل داشته باشید انعطافپذیری و داشتن سرعت عمل برای
انطباق دادن خودتان با تغییراتی که روزانه در فضای مجازی به وجود میآید،
یکی از مهارتهای اصلی است که برای بازاریابی دیجیتال به آن نیاز دارید.
اگر برنامه کسبوکار شما منعطف نباشد و اگر نتوانید در زمان مناسب
درستترین تصمیم را بگیرید، خیلی زود شکست میخورید.