شانزدهمین جشن «حافظ» با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  مراسم جشن «حافظ» که هر سال توسط علی معلم مدیرعامل «دنیای تصویر» برگزار می شود با قرائت قرآن در تالار وحدت آغاز شد.

این مراسم که با تاخیر بیش از یک ساعته شروع شد ابتدا با پخش تبلیغات کلید خورد و سپس آزاده صمدی بازیگر سینما به عنوان مجری به حاضران خوش آمد گفت. پخش کلیپ ایران با صدای سالار عقیلی و تصاویر بازیگران از دیگر بخش های این مراسم است.

علی معلم دبیر جشن «حافظ» در سخنانی گفت:  اگر موسیقی و سینما نبود نمی توانستیم شرایط دنیای امروز را تحمل کنیم. جهان تصویر و موسیقی سبب شده است تا بتوانیم شرایط امروز دنیا را تحمل کنیم.

وی با اشاره به زنده یاد عباس کیارستمی گفت: این فیلمساز از جمله هنرمندان عاشق زندگی بود و در مورد زندگی فیلم می ساخت. من نتوانستم در مراسم خاکسپاری این هنرمند شرکت کنم اما مطمئن هستم که او از این مراسم بیشتر خوشش می آید. این هنرمند در طول زندگی خود سعی کرد تا روشی خاص را برای سینمای پدید آورد و همین مساله سبب شد تا جزو ۱۰۰ سینماگر بزرگ دنیا باشد. زنده یاد کیارستمی یک ایرانی بود و در ایران کار کرد و با اینکه در زمینه کاری کمبودهایی پیش رویش بود اما هیچ گاه اعتراض نکرد.

در ادامه حجت اشرف زاده خواننده موسیقی ایرانی قطعاتی را اجرا کرد.

ابراز تاسف مسعود کیمیایی از فقدان عباس کیارستمی و جمشید ارجمند

مسعود کیمیایی کارگردان سینما دیگر سخنران مراسم بود که روی صحنه آمد و گفت: رفتن عباس کیارستمی و جمشید ارجمند برای من خیلی سخت است. امروز که زادرفت احمد شاملو کوه دانستگی نیز است.

وی ادامه داد: هم سن های ما روزگار خوشی را سپری نمی کنند و باید همینطور به سیاه پوشیدن عادت کنیم. کیارستمی یک سینمای خاص را به جهان پیشنهاد کرد و جهان آن را پذیرفت. او با کودکان این سینما را ساخت. کیارستمی با انسان فیلم ساخت. جمشید ارجمند هم که فردی فاخر و پر از دانستگی بود. من این روزها با قلبم برای دوستانم اشک می ریزم.

نخستین نشان عباس کیارستمی به شهرام مکری رسید

در ادامه مراسم شهرام مکری کارگردان جوان سینما نشان عباس کیارستمی را توسط مسعود کیمیایی دریافت کرد. شهرام مکری در سخنانی گفت: از آنجا که برای بخش فیلمنامه نامزد بودم فکر کردم برای آن روی سن دعوت شده ام ولی الان که این نشان را می گیرم از بابت دریافت آن خیلی خوشحالم. فکر می کنم اسم آقای کیارستمی همیشه اعتبار بوده و اسم ایشان به من و جشن حافظ و سینمای ایران اعتبار می دهد.

معرفی برگزیده بخش مستند

جایزه بخش مستند توسط فریدون جیرانی و بهروز افخمی به آرش لاهوتی برای فیلم «راننده و روباه» رسید. تندیس دوم این بخش به لقمان خالدی برای فیلم «فصل هرس» رسید و او از دریافت این جایزه ابراز خوشحالی کرد.

خالدی همچنین گفت: آقای افخمی در برنامه «هفت» فیلم من را به شدت نقد منفی کرد حالا به من تندیس می دهد. افخمی نیز گفت: من این فیلم را خیلی دوست داشتم احتمالا آن روز داشتم ادای فراستی را در می آوردم.

راننده و روباه (آرش لاهوتی)،  فصل هرس (لقمان خالدی) و من می‌خوام شاه بشم (مهدی گنجی) نامزدهای این بخش بودند.

مهران مدیری؛ چهره برگزیده تلویزیون

جمشید گرگین و سروش صحت برای بخش بهترین چهره تلویزیونی روی صحنه آمدند و جایزه این بخش را به مهران مدیری دادند.

رامبد جوان (خندوانه)، عادل فردوسی‌پور (نود)، مهران مدیری (دورهمی)، رضا رشیدپور (دید در شب)، احسان علیخانی (ماه عسل) نامزدهای این بخش بودند.

مهران مدیری بعد از دریافت این جایزه گفت: از علی معلم که هر سال این گردهمایی را برگزار می کند ممنونم و باعث افتخار است که این جایزه را از دست جمشید گرگین و سروش صحت می گیرم.

اهدای جایزه بهترین دستاورد هنری

در ادامه مراسم الهام حمیدی و نیوشا ضیغمی برای اهدای جایزه بهترین دستآورد هنری روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به بهرام دهقانی برای تدوین فیلم «ابد و یک روز» اهدا شد. دهقانی نیز از عوامل فیلم «ابد و یک روز» تشکر کرد و جایزه خود را به خسرو دهقان اهدا کرد.

در این بخش سهند سلیمانی به یاد زنده یاد مرتضی احمدی قطعه ای را اجرا کرد.

علی نصیریان برای «شهرزاد» تندیس حافظ گرفت

جایزه بخش بهترین بازیگر مرد درام در بخش سریال توسط ایرج راد و داریوش ارجمند به علی نصیریان برای «شهرزاد» اهدا شد.

داریوش ارجمند در این مراسم با اشاره به زنده یاد عباس کیارستمی بیان کرد: کیارستمی برای ما یک افتخار بود. به خاطر دارم زمان اکران فیلم «خانه دوست کجاست» ناصر تقوایی از من خواست تا این فیلم را ببینم. تقوایی به من گفت که هر فیلمسازی در دنیا یک مشابه دارد اما کیارستمی هیچ مشابهی در دنیا ندارد. باید بگویم کیارستمی حافظ سینمای ایران بود.

نصیریان بعد از دریافت جایزه گفت: تمام اتفاقات هنری توسط مردم صورت می گیرد. این مردم هستند که یک فیلم خوب را می سازند. مسایل فرهنگی و هنری مسایل رژیم ها نیست بلکه مربوط به مردم است. این فرهنگ و هنر است که مانند آب نشر می کند و هیچ چیز نمی تواند برای آن سد ایجاد کند.

در ادامه مراسم جایزه یک عمر فعالیت هنری به جمشید هاشم پور بازیگر سینما رسید. سعید راد و فرامرز قریبیان این جایزه را اهدا کردند که قریبیان در سخنانی با اشاره به اینکه در مورد کیارستمی حرف زیاد زده شده است اما در مورد جمشید ارجمند نه، گفت: هاسم پور بیش از نیم قرن است که در سینما کار می کند و یکی از بزرگان سینمای ایران است.

قریبیان جایزه حافظ را معتبرترین جایزه ایران دانست چرا که هیچ جهت گیری ندارد.

سعید راد هم بیان کرد: گاهی کسانی وارد سینما می شوند که آن دوران را می سازند که به جرات می گویم هاشم پور نیز بخشی از سینمای ما را ساخت.

همچنین سعید راد درخواست کرد عزت الله رمضانی فر و سعید امیرسلیمانی دو بازیگر پیشکسوت را تشویق کنند.

جمشید هاشم پور گفت: در مورد یک قشر صحبت نشده است و آن کارگردانان سینمای ایران هستند؛ کسانی که سینمای ایران را می سازند.

جایزه بهترین فیلمنامه به «ابد و یک روز» رسید

جایزه بهترین فیلمنامه در سینمای ایران توسط یدالله صمدی و سیروس الوند به سعید روستایی برای «ابد و یک روز» اهدا شد. سعید روستایی جایزه خود را با احترام به مهرجویی به روح زنده یاد عباس کیارستمی اهدا کرد.

در ادامه کورش تهامی و رضا یزدانی به طور جداگانه به اجرای قطعه موسیقی پرداختند.

«کیمیا» جایزه فیلمنامه برد

جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی توسط شیلا خداداد و مریم معصومی به مسعود بهبهانی برای «کیمیا» اهدا شد. بهبهانی گفت: از این جایزه غافلگیر شدم. تلویزیون از این مراسم ها بی نصیب است.

وی افزود: اگر فیلمنامه جان می گیرد به همت کارگردان و بازیگران و دیگر عوامل یک اثر این اتفاق می افتد.

کریستف رضاعی جایزه موسیقی فیلم را برد

جایزه بهترین موسیقی فیلم توسط کمند امیر سلیمانی و مهران غفوریان به کریستف رضاعی برای «در دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد. رضاعی گفت: افتخار می کنم اینجا هستم و از تمام همکارانم که پمرا همراهی کردند تشکر می کنم. تشکر می کنم از مردی که با شعرها و فیلم هاش به من ایده داد. از عباس کیارستمی تشکر می کنم.

مهران غفوریان نیز گفت امیدوارم مشکل فیلم کاهانی برطرف شود.

جایزه ویژه برای «نهنگ عنبر»

رضا عطاران و دانیال حکیمی برای اهدای جایزه ویژه هیات داوران روی سن آمدند. این جایزه به سامان مقدم برای تهیه کنندگی «نهنگ عنبر» رسید. رضا عطاران گفت: منتظر«نهنگ عنبر ۲» باشید. امروز هم سر فیلمبرداری بودیم. در ادامه تعدادی از عوامل نهنگ عنبر روی صحنه آمدند تا عکس دست جمعی بگیرند.

«شهرزاد» بهترین سریال شد

عبدالله اسکندری و بهنوش طباطبایی برای اهدای جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی روd سن آمدند. جایزه بهترین مجموعه به سریال «شهرزاد» رسید.

احمد مهرانفر بهترین بازیگر مرد کمدی

میلاد کی مرام و لیلا اوتادی جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی را به احمد مهرانفر برای سریال «پایتخت 4» اهدا کردند.

نسرین نصرتی بهترین بازیگر زن کمدی

جایزه این بخش توسط مرجان گلچین و الیکا عبدالرزاقی به نسرین نصرتی برای «پایتخت 4» تقدیم شد.

مهتاب کرامتی بهترین بازیگر زن سینمایی

آنا نعمتی و مسعود رایگان برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن روی سن آمدند و این جایزه را به مهتاب کرامتی برای بازی در «عصر یخبندان» اهدا کردند.

تندیس بهترین ترانه برای سالار عقیلی

محمد سریر و افشین یداللهی تندیس حافظ بهترین ترانه را به سالار عقیلی برای ترانه «معمای شاه» تقدیم کردند.

ستاره اسکندری بهترین بازیگر زن درام

جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی به ستاره اسکندری برای بازی در سریال «دندون طلا» تقدیم شد.

فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده بهترین بازیگران مرد سینما

پوریا پورسرخ و لیندا کیانی برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد سینما روی سن آمدند و این جایزه را مشترکا به فرهاد اصلانی برای بازی در «کوچه بی نام» و «دوران عاشقی» و نوید محمدزاده برای بازی در «ابد و یک روز» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی برای حسن فتحی

حسن فتحی برای کارگردانی سریال «شهرزاد» بهترین کارگردان تلویزیونی تندیس حافظ گرفت.

علیرضا رئیسیان بهترین کارگردان سینما

افسانه بایگان و آزاده زارعی برای اهدای جایزه بهترین کارگردان سینما روی سن آمدند و این جایزه را به علیرضا رئیسیان برای کارگردانی «دوران عاشقی» اهدا کردند.

«ابد و یک روز» بهترین فیلم سینمایی

تندیس حافظ برای این بخش به سعید ملکان برای تهیه کنندگی «ابد و یک روز» رسید.