تجربیاتی که یک مدیر پروژه در گذشته به دست آورده و دانش عمیقی که نسبت به حوزه کاری‌اش پیدا کرده، اعتبار او محسوب می‌شود که می‌تواند به کمک آن احترام و اعتماد دیگران را جلب کند و مورد حمایت قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نقش اصلی شما به‌عنوان مدیر پروژه تحویل پروژه در زمان مناسب، با بودجه تعیین‌شده و طبق مشخصات مورد نیاز مشتری است. اما به منظور دست‌یابی به این هدف باید چه ویژگی‌هایی را در خودتان تقویت کنید؟

مهارت رهبری

یک مدیر پروژه موفق باید الهام‌بخش تیمش باشد و بتواند به آن‌ها انگیزه لازم برای رسیدن به هدف‌های از پیش تعیین‌شده را بدهد.

مهارت حل مسئله

وقتی کار به مشکل می‌خورد یا مانعی بر سر راه پیشرفت قرار می‌گیرد، مدیر پروژه‌ است که باید دنبال راه‌حل‌های عملی برای عبور از بحران بگردد و برای این کار به مهارت حل مسئله نیاز دارد.

مهارت برقراری ارتباط موثر

90 درصد از زمان یک مدیر پروژه صرف ارتباط با اعضای تیم و افراد ذی‌نفع و سرمایه‌گذاران و... می‌شود. بنابراین اگر نتواند به شیوه موثری با دیگران ارتباط قرار کند، نمی‌تواند پروژه را هم جمع‌وجور کنند.

آگاهی از مسائل فرهنگی

چرا یک مدیر پروژه باید نسبت به مسائل فرهنگی آگاه و هوشیار باشد؟ چون لازم است جلوی سوءتفاهم‌ها و اختلاف نظرها را میان اعضای تیم بگیرد.

خوشبین بودن

خوش‌بین بودن یکی از توانایی‌های اصلی است که هر مدیر پروژه‌ای به آن نیاز دارد تا بتواند از پیشنهادهای جدید و نوآوری‌های اعضای تیم در حین اجرای کار استقبال کند و اگر لازم بود، برنامه‌ها را تغییر دهد.

اعتبار داشتن

تجربیاتی که یک مدیر پروژه در گذشته به دست آورده و دانش عمیقی که نسبت به حوزه کاری‌اش پیدا کرده، اعتبار او محسوب می‌شود که می‌تواند به کمک آن احترام و اعتماد دیگران را جلب کند و مورد حمایت قرار گیرد.

آشنایی با تکنولوژیهای روز دنیا

مدیر پروژه موفق کسی است که همیشه خودش را با تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه کاری مرتبطش به‌روز نگه دارد و با تکنیک‌ها و ابزارهای جدید مدیریت پروژه آشنایی کامل داشته باشد.

داشتن دانش نسبی نسبت به سایر چهارچوبهای کاری

یک مدیر پروژه موفق قرار نیست فقط اطلاعاتی در مورد حوزه کاری خودش داشته باشد، بلکه موفقیت سراغ مدیرانی می‌آید که از حیطه‌های دیگر کاری از جمله شیوه برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه و... نیز مطلع باشند.