معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: توسعه و پیشرفت کشور در گروی همگرایی فناوری‌های نوین و بر مبنای همکاری ارگان‌ها، محققان و پژوهشگران و شرکت‌هاست که در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به عنوان مدلی موفق فضای مناسب این همگرایی ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه «آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز» که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و جمعی از اعضای هیات امنای این آزمایشگاه برگزار شد، تلاش برای توسعه فناوری‌های نوین را از مهم‌ترین اهداف معاونت علمی و فناوری عنوان کرد و افزود: در این راستا ستادهای گوناگون توسعه فناوری معاونت علمی، ضمن کمک به توسعه طرح‌های فناورانه حوزه‌های گوناگون فناوری حمایت از تحقیقات مرزدانش را در دستور کار خود قرارداده اند.

ستاری با اشاره به همکاری دستگاه‌های متولی از جمله وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات، فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تحقق آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، گفت: تلاش شده تا هدف توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری مناسبی میان دستگاه‌ها صورت بگیرد.

توسعه و پیشرفت کشور در گروی توجه به همگرایی علوم و فناوری‌های پیشرفته

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین به ضرورت توجه به همگرایی‌ فناوری‌های پیشرفته برای توسعه و پیشرفت کشور تاکید کرد و افزود: همگرایی فناوری در تمامی کشورهای پیشرفته مورد توجه جدی قرار گرفته است و فعالان حوزه‌های متفاوت در بستر همگرایی و همکاری با دیگر حوزه‌های علمی و فناوری توسعه علمی و فناوری را رقم می‌زنند.

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز را مدل مناسب و موفق از همگرایی حوزه‌های گوناگون فناوری ارزیابی کرد و افزود: توسعه و پیشرفت کشور در گروی همگرایی فناوری‌های نوین بر مبنای همکاری ارگان‌ها، محققان و پژوهشگران و شرکت‌هاست که در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به عنوان مدلی موفق فضای مناسب این همگرایی ایجاد شده است.

لزوم سرمایه‌گذاری کلان در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و NBICS

ستاری لزوم سرمایه‌گذاری کلان کشور در آموزش، تحقیقات مرز دانش وحمایت از توسعه فناوری‌های همگرا را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: با توجه به پیشرفت دیگر کشورها در حوزه NBICS، نیازمند سرمایه‌گذای کلان و فعالیت جدی در این حوزه هستیم و همان‌گونه که توجه به دیگر حوزه‌های فناوری همچون نانو و زیست‌فناوری موفقیت‌های درخور توجه این حوزه را به همراه داشت، توجه و سرمایه‌گذاری نیز لازمه‌ی پیشرفت حوزه‌های فناوری‌های همگرا و همچنین علوم و فناوری‌های شناختی است. 

شایسته یادآوریست بخش های مختلفی از جمله بخش ام آر آی (MRI)، بخش تحریک مغناطیسی مغز(TMS)، بخش تحریک الکتریکی مغز(TCS)، بخش طیف نگاری مادون قرمز عملکردی (fNIRS) و بخش الکتروانسفالوگرافی (EEG) در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز مستقر است.

بخش پردازش و آنالیز تصاویر ، بخش واقعیت مجازی و ارزیابی شناختی، بخش مگنتوانسفالوگرافی (MEG) و بخش تحریک مغزی با فراصوت از دیگر بخش های مستقر در این آزمایشگاه هستند