یک شرکت فناور فعال در دانشگاهی صنعتی شریف، موفق شده است ضمن تولید محصولات متنوع در حوزه تجهیزات تنفسی کارآمد در عرصه پزشکی، دستگاه اکسیژن‌ساز را بر مبنای دانش بومی و توسط فناوران دانشگاهی تولید و به بازار تجاری عرضه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، زیست‌تجهیز شریف، یکی از شرکت‌های فناور داشنشگاهی فعال در دانشگاه صنعتی شریف، طیف گوناگونی از محصولات فناور را در حوزه پزشکی تولید و روانه بازار داخلی کرده است که از جدیدترین و مهم‌ترین این محصولات که در حوزه تجهیزات تنفسی است، می‌توان به «اکسیژن‌ساز» اشاره کرد.

پیمان بخشنده نژاد، مدیر عامل زیست تجهیز شریف، با اشاره به طراحى، تولید و توسعه تجهیزات پزشکى توسط این شرکت فناور دانشگاهی گفت: تلاش کرده‌ایم با بهره گیرى از تجربه مدیران و کارشناسان خود و سرمایه گذارى در امور بنیادى، با مجموعه اى از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتى شریف و دانشگاه هاى معتبر انگلستان در مسیر رشد و توسعه مستمر قرار بگیریم و محصولاتی را با تکیه بر توانمندی داخلی و در حوزه‌های یادشده تولید کنیم.

وی افزود: محصولات این شرکت ضمن اخذ استانداردهای مختلفی مانند ISO 13485 و با نگرش به ارتقاء سلامت و درمان، توانسته است مورد اعتماد و پشتیبانى جامعه پزشکى و مدیران مربوطه در کشورمان قرار بگیرد.

این فعال فناور، تولید تجهیزات تنفسى، تجهیز و بهینه سازى تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان ها و همچنین طراحى و اجرا سیستم هاى تنفسى بیمارستان‌ها را از مهم‌ترین دستاوردهای زیس‌تجهیز شریف برشرد و افزود: در حال حاضر، در زمینه تولید پیشرفته ترین سیستم هاى تنفسى فعالیت هستیم و خوشبختانه با رضایت کافى مشتریان از کیفیت دستگاه ها و خدمات پس از فروش این شرکت، توانسته ایم به طور گسترده اى قراردادهاى تامین سیستم هاى پزشکى این شرکت را در سطح کشور به مرحله اجرا برسانیم.
تولید دستگاه اکسیژن ساز
مدیرعامل زیست‌تجهیز شریف، با اشاره به تولید و تجاری‌سازی نخستین دستگاه اکسیژن‌ساز داخلی، تحت عنوان تجاری اکسیژن پلاس اظهار کرد: این محصول فناور، نخستین دستگاه اکسیژن ساز خانگی تولید شده در ایران است که  بر اساس مکانیزم غربال مولکولی طراحی شده است و تمام فرآیند تولید اکسیژن به شیوه مکانیکی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به توانایی تولید اکسیژن با خلوص ۳۰ تا ۹۰ درصد با دِبی ۱ تا ۶ لیتر توسط دستگاه اکسیژن ساز تولید فناوران کشورمان افزود: وزن اندک این دستگاه، در کنار توانایی تامین برق از  فندکی خودرو، از دیگر مزایای اکسیژن‌پلاس است و  باعث می‌شود به عنوان یک اکسیژن ساز پرتابل( قابل حمل) مورد استفاده قرار بگیرد.

بخشنده‌نژاد، اکسیژن تراپی را در درمان یا کاهش اثرات مخرب بسیاری از بیماری‌ها، اثرگذار دانست و افزود: اکسیژن درمانی برای رساندن اکسیژن با غلظت بیشتر به اندام های حیاتی بیمار، در شرایط حاد و مزمن و برای بیماری های خاص ریوی، داخل و خارج بیمارستان انجام می‌شود و روش های به‌کارگیری آن به شرایط بیمار بستگی دارد.

این فعال فناور، به تاثیر اثبات شده‌ی اکسیژن ساز در بیماران ریوی، درمان سرطان وکاهش وزن اشاره کرد و گفت:  علاوه بر آن‌‌که بیماران حاد ریوی، پونومی، آسمی و قلبی برای بالا بردن کیفیت زندگی خود و افراد سالم استفاده کنند، دانشمندان دریافته‌اند که تنفس اکسیژن بیشتر می تواند سلول های تومورستیز خواب آلود را بیدار کند. بنابر یک یافته علمی، تنفس ۴۰ تا ۶۰ درصد اکسیژن در مقایسه با میزان ۲۱ درصدی اکسیژن درون هوا می تواند سرکوب سیستم ایمنی را تصعیف کرده و سلولهای ضد سرطان را بیدار کند.

وی ادامه داد: تنفس اکسیژن اضافی توسط بسیاری از متخصصان تغذیه و لاغری در سرتاسر دنیا توصیه شده است. این نوع رژیم کاهش وزن در اروپا و آمریکا بسیار معروف است. البته باید به این نکته توجه کرد که در مکزیک و کانادا نیز مراکز لاغری با اکسیژن اضافی وجود دارد.

بخشنده‌نژاد همچنین به نقش اکسیژن در ریکاوری عضلات ورزش‌کاران اشاره کرد و گفت:  بدون شک، اکسیژن مهمترین عنصر برای بالابردن عملکرد ورزشکاران است. عملکرد ورزشکار به شدت بستگی به قدرت بدن آن در تولید ATP، چلوگیری از تولید لاکتیک اسید و شکستن پیوندهای لاکتیک اسید و بازگرداندن سطح ATP در زمان ریکاوری دارد و اکسیژن در هر سه فرآیند نقش اساسی دارد.