جمهوری اسلامی ایران بار دیگر  با ربات سورنا 3 در عرصه جهانی اقتدار علمی و فناورانه خود را ثابت کرد و نمایش زنده این ربات در نمایشگاه اتوماتیکای آلمان و در بین شرکت ها و صنایع رباتیکی دنیا خوش درخشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ربات انسان نمای سورنا 3 جدیدترین نسل از ربات ها در دنیا است و توسط محققان مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران طراحی و ساخته شده است، این ربات برای اولین بار سال گذشته در دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی ملی شد و به دلیل فناوری بالای این ربات و برای معرفی بین‌المللی و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران به دعوت مدیر نمایشگاه اتوماتیکای آلمان در این نمایشگاه نیز به نمایش در آمد و مورد استقبال شدید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نمایشگاه اتوماتیکا یا نمایشگاه اتوماسیون و رباتیک مونیخ، اولین نمایشگاه بین المللی تجاری در این صنعت است که بازدیدکنندگان می توانند از تمامی بخش ها و شاخه های رباتیک و سیستم های اتوماتیک بازدید کنند، در اواخر سال 94 نیز مدیر نمایشگاه اتوماتیکای آلمان طی یک دعوت نامه رسمی از سازندگان ربات انسان نمای سورنا 3 برای حضور در هفتمین نمایشگاه جهت رونمایی از دستاوردهای پورتفولیو رباتیک مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران دعوت به عمل آورد.

نمایشگاه اتوماتیکا فرصت مناسبی برای رونمایی بین المللی از ربات سورنا دیده شد که با حضور شرکت ها و صنایع رباتیکی هم زمینه بحث های تجاری آن فراهم می شد و هم با حضور مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی امکان گسترش روابط و ارتقای سطح دانش پروژه فراهم می شد به همین دلیل تیم سورنا 3 تصمیم به حضور در این نمایشگاه و نمایش ربات طراحی شده خود گرفت.

اجرای زنده سورنا 3 در نمایشگاه اتوماتیکای آلمان

هفتمین نمایشگاه اتوماتیکای آلمان اول تا چهارم تیرماه 95 در شهر مونیخ آلمان برگزار شد و تیم سورنا نیز به همراه ربات انسان نمای سورنا 3 برای حضور در این نمایشگاه به آلمان رفتند و ربات سورنا 3 در مدت برگزاری نمایشگاه در بخش Demonstration Park  این نمایشگاه قابلیت های خود را به صورت زنده اجرا می کرد و مورد استقبال شدید بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرار گرفت.

در روز نخست نمایشگاه نیز تیم سورنا  نشست مشترکی با بخش رباتیک انستیتو فرانهوفر آلمان داشت که هیاتی از طرف این موسسه از ربات انسان نمای سورنا 3 بازدیدی داشتند و ساخت این ربات را گامی بزرگ در زمینه ساخت و راه اندازی ربات های انسان نما دانستند و پیشنهاد همکاری های مشترک میان دو مرکز را مطرح کردند.

بازدید انجمن رباتیک اتحادیه اروپا از ربات سورنا 3 و پوشش خبری رسانه ها از قابلیت های ربات مانند راه رفتن، اجرای حرکات نمایشی، تقلید حرکات فرد مقابل و تشخیص چهره افراد از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه برای تیم سورنا بود.

سورنا 3 نماد توسعه فناوری ایران

ربات انسان نمای سورنا 3 که توسط محققان مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران ساخته شده است، این ربات جدیدترین نسل از ربات است که با قد 193 سانتی متر و وزن 90 کیلوگرم بلند قامت ترین ربات انسان نما در عرصه جهانی است، این ربات دارای 31 درجه آزادی است که 13 درجه آن در پایین تنه و 18 درجه آن در بالاتنه قرار گرفته است.

این ربات با قابلیت هایی چون حرکت بر روی پله و سطوح شیبدار، دور زدن، حرکت رو به عقب، شوت زدن، تشخیص و برداشتن اجسام، شنوایی و تکلم هوشمند در رده ربات های پیشرفته جهانی قرار می گیرد و قادر است با سرعت 7/0 کیلومتر بر ساعت راه برود و از موتورهای DC در این ربات استفاده شده است و نسل سوم ربات های انسان نمای خانواده سورنا محسوب می شود.

با بررسی های به عمل آمده، بازخوردهای نمایشگاه و بازدیدهای انجام شده از مراکز، شرکت ها و دانشگاه ها در حوزه مرتبط، قطعا می توان مدعی بود که سورنا 3 در جایگاه ربات های انسان نمای برتر دنیا قرار دارد، حضور سورنا 3 در این نمایشگاه جایگاه شایسته ایران در حوزه فناوری های پیشرفته از جمله رباتیک را به نمایش بین‌المللی گذاشت.

پیش تر نیز بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی، سورنا 3 را نماد توسعه فناوری ایران تلقی کرده و دست یابی به دانش ساخت ربات های انسان نما را گامی بزرگ در جهت پیشرفت کشور در حوزه فناوری و تکنولوژی دانسته اند که از جمله این موارد می توان به گزارش چاپ شده در مجله علمی انجمن بین‌المللی مهندسین برق و الکترونیک اشاره کرد.