یک مدیر خوب تجاری مدیری است که دوراندیشی مناسبی داشته و همیشه یک قدم از سطح رقابت جلوتر باشد. مدیر دوراندیش باید بتواند موقعیت‌های جدید را در ذهن خود مجسم و به‌موقع تصمیمات مناسبی را اتخاذ کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  «علی‌بابا» این روزها در دنیا نامی شناخته‌شده است؛ نه به فقط به خاطر داستان‌ «علی‌بابا و چهل دزد بغداد» یا افسانه‌ «سندباد» بلکه خیلی‌ها این نام را به واسطه یک شرکت تجارت الکترونیک چینی می‌شناسند که در زمینه فروش و خدمات پس از آن به شکل مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، بنگاه به مصرف‌کننده و بنگاه به بنگاه از طریق وب فعالیت می‌کند. علی‌بابا یک فروشگاه اینترنتی است که در قالب سیستم خرده‌فروشی و رایانش ابری به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد.

جک ما، مدیرعامل این شرکت، ایده اصلی نام‌گذاری آن را از همان داستان علی‌بابا و چهل دزد بغداد وام گرفته است و می‌گوید: «یک روز در سانفرانسیسکو در یک کافی‌شاپ نشسته بودم و فکر می‌کردم که اسم علی‌بابا خوب است یا نه. هنگامی که گارسون سر میزم آمد، پرسیدم علی‌بابا را می‌شناسی؟ گفت بله. پرسیدم در موردش چه می‌دانی؟ گفت علی‌بابا و چهل دزد و من گفتم بله خودش است! بعدش به خیابان رفتم و از عابران که از ملیت‌های مختلفی چون هندی، آلمانی، چینی، ژاپنی و... بودند همین سوال را پرسیدم و همگی همان جواب را دادند. علی‌بابا به‌راحتی تلفظ می‌شود و در همه جهان شناخته‌شده است.»

علی‌بابا در سال 2012 توانست 170 میلیارد دلار فروش داشته باشد که این رقم از مجموع فروش دو رقیب اصلی‌اش، یعنی آمازون و ای‌بی، بیشتر بود. همچنین در اواخر سال 2014 این شرکت 231 میلیارد دلار ارزش‌‌گذاری شد. به دنبال دست نیافتن به توافق در عرضه عمومی با رگولاتوری یک شرکت هنگ‌کنگی در سپتامبر 2013، این هلدینگ برای عرضه اولیه وارد ایالات متحده امریکا شد. همزمان با عرضه اولیه، ارزش علی‌بابا به میزان 8/21 میلیارد دلار رسید و در حال حاضر جزو 20 وب‌سایت برتر دنیا به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید رازهای موفقیت در کارآفرینی را به شیوه جک ما بخوانید.

به دنبال دشمنتراشی برای خودتان نباشید

رقابت در یک محیط دوستانه از مهم‌ترین جنبه‌های کار کردن در فلسفه جک ماست. او یاد گرفته است که هرگز نباید به رقبایش به چشم دشمن نگاه کند بلکه او رقبایش را دوستانی می‌داند که می‌تواند از آن‌ها درس بگیرد و با مدد رقابت با آن‌ها از حداکثر توانش استفاده کند.

عاشق زندگی باشید

جک ما می‌گوید: «من همیشه به خودم می‌گویم که ما به دنیا آمده‌ایم تا از زندگی لذت ببریم نه این‌که تمام وقت در حال کار کردن باشیم. ما به این‌جا آمده‌ایم تا شرایط را برای خود و اطرافیانمان بهتر کنیم نه این‌که با غرق شدن در کار از زندگی کردن غافل شویم. اگر تمام زندگی خود را وقف کار کرده‌اید، مطمئن باشید که روزی پشیمان خواهید شد.» این فلسفه جک ما در زندگی‌اش است که آن را به تجربه‌ای برای کمک به دنیا تبدیل کرده است.

همکارانتان را برای رسیدن به یک هدف متحد کنید

برای رسیدن به موفقیت باید این مساله را بپذیرید که هرگز نمی‌توانید به عنوان مدیر یا سرپرست اعتماد همه کارکنان، شرکا و سرمایه‌گذارانتان را به خودتان جلب کنید. در عوض، بهتر است همه تلاشتان را به کار بگیرید که کل تیم برای رسیدن به یک هدف از پیش تعیین شده و برنامه‌ریزی شده تلاش کنند، به جای این‌که روی چشم‌انداز یک نفر متحد شوند.

دوراندیش باشید

جک ما معتقد است که یک مدیر خوب تجاری مدیری است که دوراندیشی مناسبی داشته و همیشه یک قدم از سطح رقابت جلوتر باشد. مدیر دوراندیش باید بتواند موقعیت‌های جدید را در ذهن خود مجسم و به‌موقع تصمیمات مناسبی را اتخاذ کند تا بتواند از سایر رقبایش در بازار جلو بزند. زمان گذاشتن و داشتن قدرت درک درونی از ویژگی‌هایی است که هر مدیر موفقی به آن نیاز دارد.

اجازه دهید کارمندهایتان از شما بهتر باشند

یک بار از جک ما پرسیدند که یک رهبر باید چه تفاوتی با همکارانش داشته باشد و او جواب داد: «کارمند شما باید از خودتان بهتر و مهارت‌های بیشتری داشته باشد. اگر غیر از این باشد، شما فرد نامناسبی را استخدام کرده‌اید و تصمیمتان اشتباه بوده است. یادتان باشد که برای موفقیت در کارآفرینی به یک تیم خوب نیاز دارید پس به مهارت‌های افرادی که می‌خواهید استخدام کنید، دقت کنید. شما به کسانی نیاز دارید که بدانند چگونه باید برای رسیدن به هدفی که تعیین کرده‌اید تلاش و خودشان را به چشم‌انداز شما نزدیک کنند.»

منبع: ماهنامه دانش بنیان