دومین نشست هم‌اندیشی «نقش نخبگان فردا در اقتصاد مقاومتی» با حضور معاون نظارت‌وحسابرسی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، جمعی از نخبگان، مستعدان برتر و روسای بنیادهای نخبگان استانی به میزبانی بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دومین نشست هم‌اندیشی نقش نخبگان فردا در اقتصاد مقاومتی با حضور محمد جواد ایروانی؛ معاون نظارت‌وحسابرسی دفتر مقام‌معظم‌رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعدادی از رؤسای بنیادهای نخبگان استانی و جمعی از نخبگان و مستعدان‌برتر در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

در این نشست، ایروانی الگوی مناسب برای پیشرفت را لازمه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی در حال حاضر مهمترین سیاست‌کلی نظام است و نباید تحت هیچ شرایطی به حاشیه رانده شود.

وی افزود: در گام نخست باید شاخص‌های کمّی را ملاک ارزیابی قرار داد؛ البته تبدیل مفاهیم اقتصادی به شاخص‌های کمّی کاری بسیار دشوار است که به کارشناسی دقیق و نظارت موشکافانه نیاز دارد. از سوی دیگر مفاهیم کلی برای ورود به عرصه اقدام و اجرا، باید به برنامه‌ تبدیل شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پایش مداوم و ارائه پیشنهادات نوآورانه را مهمترین نقش اجتماع نخبگانی در اقتصاد مقاومتی قلمداد و تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، نهادینه‌کردن مفاهیم اقتصاد مقاومتی در جامعه است. باید دانست ورود این قبیل موضوعات به زندگی جامعه به سادگی امکان‌پذیر نیست بلکه اقدامی درازمدت است که به برنامه‌ریزی صحیح با افق‌های روشن نیاز دارد.

ایروانی با اشاره به نقش مهم آحاد جامعه در اقتصاد مقاومتی، بیان داشت: اولین فراز اقتصاد مقاومتی بر بکارگیری ظرفیت‌ها و داشته‌های کشور اعم از منابع و نیروی‌انسانی برای حداکثری‌بودن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و توسعه کارآفرینی تأکید دارد. این موضوع حاکی از مردمی‌بودن و اهمیت جایگاه مردم در اقتصاد مقاومتی است. 

معاون نظارت‌وحسابرسی دفتر مقام‌معظم‌رهبری خاطرنشان کرد: پیش از هر اقدامی باید اصلاحات اولیه اقتصادی انجام شود. مادامی که جهت‌گیری‌ها اصلاح نشود، تقویت و تسریع چاره‌ساز نیست. به‌همین دلیل با اصلاح نگرش‌های موجود و جهت‌‌دهی به آنها و همچنین تمرکز بر قابلیت‌های داخلی باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد. به عبارت بهتر تمام دستگاه‌ها و نهادهای موجود در کشور چه خصوصی و چه دولتی باید مقررات و آیین‌نامه‌های خود را با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی وفق دهند.

وی نفت را پاشنه‌آشیل اقتصاد کشور دانست و با اشاره به آسیب‌های اقتصاد تک‌محصولی، اظهار داشت: یکی از آفت‌های اقتصاد کشور خام‌فروشی نفت است تا جایی که در سال‌های گذشته هرگاه کشور با رشد اقتصادی مواجه شده، این رشد دلیلی جز بالارفتن قیمت نفت نداشته است و اگر قیمت نفت به هر دلیلی نزول می‌کرد، چالش اقتصادی به‌وجود می‌آمد.

ایروانی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه و به‌‌دور از شتاب‌زدگی باید به بازارهای جهانی اندیشید و کشور را برای رقابت در عرصه‌های بین‌‌المللی آماده کرد. یکی از بهترین اقدامات در این حوزه که در فراز دوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شده، پیش‌تازی اقتصاد دانش‌بنیان است. اقتصاد دانش‌بنیان در واقع پُرکننده خلاءهای موجود بین علم، فناوری و ثروت است و می‌تواند به‌خوبی این سه عنصر مهم در اقتصاد مقاومتی را به هم متصل کند. بنابراین مسیر باید به‌گونه‌ای ترسیم شود که همه سیاست‌های کشور در عرصه‌های مختلف پولی، مالی، تولیدی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و غیره بر مبنای تفکر دانش‌بنیان اصلاح شوند.

عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام سیستم مالی جسورانه را یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: نظام بانکی کشور عملکرد جسورانه‌ای ندارد و اصل فعالیت‌های خود را بر مبنای خطرگریزی و محافظه‌کاری بنا کرده است، به این‌معنا که به‌هیچ‌ عنوان حاضر نیست در حوزه‌های نوآوری و تحقیقات علمی به عنوان سرمایه‌گذار ورود کند.این در حالی است که تمام اقتصادهای بزرگ دنیا از ژاپن و کره‌جنوبی و چین در آسیا گرفته تا فرانسه و سوئد در اروپا و حتی ایالات‌متحده در امریکا همگی به بهترین ‌شکل صندوق‌های مالی جسورانه‌ را برای این حوزه تشکیل داده و به‌کار می‌گیرند. در ایران نیز راه‌اندازی صندوق نوآوری‌وشکوفایی با کمک معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری اقدامی بسیار مثبت بود اما برای رسیدن به نقطه مطلوب این قبیل اقدامات باید بیشتر از پیش صورت پذیرد.

معاون نظارت‌وحسابرسی دفتر مقام‌معظم‌رهبری خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی صندوق‌های حمایتی به اندازه ایده‌های خلاقانه اهمیت دارد چراکه ایده بدون حمایت مالی به منصۀ‌ظهور نمی‌رسد و نمی‌تواند زمینه‌ساز حصول ارزش‌افزوده باشد.

وی در ادامه به پتانسیل اقتصادی بالای کشور اشاره کرد و گفت: ایران در حال حاضر ظرفیت بسیار خوبی برای رشد اقتصادی دارد. حضور 42 درصد نیروی جوان در کشور مزیتی تکرارناشدنی است. از سوی دیگر تعداد بسیاری از این جمعیت تحصیلکرده هستند. افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر، و رتبه علمی کشور نیز نشان دهنده ظرفیت بالای کشور در حوزه نیروی‌انسانی متخصص است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رتبه اول کشور در مجموع ذخایر نفت و گاز، قابلیت‌های بالا در کشاورزی، سرمایه‌های جغرافیایی و همچنین داشته‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی را از مهمترین پایه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی تنها برای دوران تحریم نیست بلکه به دنبال رشد اقتصادی با تکیۀ بر تولید داخلی و گریز از اقتصاد تک‌محصولی و خام‌فروشی است.

در بخش دیگری از این نشست، کمال اکبری؛ دبیر کمیته نقش نخبگان در اقتصاد مقاومتی، مشارکتِ بیشتر اجتماع نخبگانی در اقتصاد مقاومتی را مهمترین هدف برگزاری این نشست‌ها عنوان کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی همواره از مطالبات مهم رهبری بوده است و ایشان در دیدار اخیر با نخبگان نیز به اهمیت این موضوع اشاره و تأکید کردند. به همین دلیل بنیاد ملی نخبگان زمینه‌سازی برای تحقق این امر را یکی از وظایف خود می‌‌داند.

اکبری ضمن بیان اینکه منابع انسانی مهمترین عامل پیش‌برنده در اقتصاد مقاومتی هستند، یادآور شد: نشست‌های هم‌اندیشی با محوریت اقتصاد مقاومتی در همه دفاتر استانی بنیاد ملی نخبگان برگزار شده و می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صاحبان ایده‌ها و طرح‌های برگزیده به همایش هم‌اندیشی نقش نخبگان فردا در اقتصاد مقاومتی که اواسط شهریورماه در مازندران برگزار می‌شود، دعوت خواهند شد.

در این نشست، از بین یکصد و ده طرح و ایده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، هشت طرح ارائه و از سوی حاضریت نقد و بررسی شد.

ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی از داشته‌ها و توان علمی و همچنین نیازها موجود در کشور، ایجاد میزهای اندیشه دانشجویی برای مسائل اصلی، تغییر آیین‌نامه‌های جذب اعضای هیأت‌علمی و تأکید بر درآمدزا بودن فعالیت‌های اساتید از راه ارتباط با صنعت، ارائه بسته‌های مشاوره‌ای از تولید تا بازار، تشکیل کارگروه‌های سیاست‌گذاری در وزارتخانه‌ها، جهت‌دهی جوایز بنیاد ملی نخبگان به سمت رفع نیازهای موجود در کشور و راه‌اندازی سامانه مشارکتی نخبگان در امور اقتصادی مجلس مهمترین ایده‌های عنوان شده در این نشست بود.