یکی از انتقادات همیشگی به کامپیوترها، دور بودنشان از هرگونه احساسات و نداشتن درک زیبایی است. شاید این انتقاد تاکنون و تا حدودی درست بوده است اما به‌مرور و با برخی پیشرفت‌ها این نگرش تغییر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از انتقادات همیشگی به کامپیوترها، دور بودنشان از هرگونه احساسات و نداشتن درک زیبایی است. شاید این انتقاد تاکنون و تا حدودی درست بوده است اما به‌مرور و با برخی پیشرفت‌ها این نگرش تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به‌تازگی جنبه هنری زندگی‌اش را کشف کرده است و نتایج این هنرمندی هوش مصنوعی هم خارق‌العاده است.

یک برنامه جدید پردازش تصاویر آنلاین از الگوریتم یادگیری عمیق استفاده می‌کند تا تصاویر دیجیتالی بر پایه آنچه نقاشان مشهور کشیده‌اند، خلق کند. در واقع هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر جدیدی از آنچه کاربران آپلود می‌کنند طراحی کند و این تقریبا شامل هر سبک نقاشی یا هنرمندی می‌شود. استفاده از این برنامه مجانی است.

هوش مصنوعی هنرمند پروژه‌ای است که در همکاری بین دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان و چندین دانشگاه دیگر اروپایی برنامه‌نویسی شده است. همانند سیستم هوش مصنوعی رویای عمیق گوگل که در سال گذشته (2015) سر و صدای زیادی به راه انداخت، پروژه «هنر عمیق» (DeepArt) برای خلق آثار هنر اصیل با کمک دو تصویر منبع یا بیشتر از فناوری پیشرفته ارتباطات نورونی بهره می‌برد.

ارتباطات نورونی به صورت لایه‌ای کار می‌کنند. به عنوان مثال، آنچه گوگل در سال گذشته ارائه کرد از 10 تا 30 لایه نورون مجازی تشکیل شده است. نحوه‌ کار به این صورت است که تصویر به اولین لایه داده می‌شود و هر لایه با لایه‌ بعدی خود در ارتباط خواهد بود تا زمانی که پاسخ مسئله در لایه‌ پایانی تولید شود. لایه‌های اولیه ویژگی‌های ساده‌ای مانند لبه‌های تصویر را تشخیص می‌دهند و در لایه‌های میانی جزئیات بیشتری از عکس شناسایی می‌شود. لایه‌های پایانی نیز تمامی اطلاعات لایه‌های پایین‌تر را جمع‌آوری می‌کنند و به نتیجه می‌رسانند.

مکانیسم عمل هوش مصنوعی نقاش چیزی شبیه تشخیص تصاویر است اما به صورت معکوس. هنر عمیق در تصاویر ارائه شده به آن به دنبال الگوهایی می‌گردد و سپس سعی می‌کند آنچه را فرامی‌گیرد، بازسازی کند. با مقایسه دائمی دو تصویر به صورت لحظه به لحظه، سیستم تصویر سومی را می‌کشد. کل فرایند به حدود 10 دقیقه زمان برای پردازش نیاز دارد.

مخترع و برنامه‌نویس اصلی هنر عمیق، لوکاس کیدزینسکی، می‌گوید شبکه نورونی که ما در طراحی هوش مصنوعی استفاده کرده‌ایم در اصل برای شناخت اجسام به کار می‌رود. این شبکه به دنبال بیرون کشیدن ویژگی‌های بسیار ساده از درون یک عکس است، مانند اشکال کوچک. قدم بعدی سعی در ساخت یک تصویر جدید است که بیانی مشابه سبک ارائه شده به آن داشته باشد. هنر عمیق تلاش می‌کند تصویری را خلق کند که سبک و محتوای بسیار نزدیکی با آنچه دیده و درک کرده است، داشته باشد.

تصاویری که روی وب‌سایت هنر عمیق از نمونه کارهای استاد مجازی و هوشمند برای مشاهده همگان قرار داده شده است، قابل تحسین‌ هستند. کار کردن با آن هم بسیار ساده است. کافی است یک عکس شخصی به همراه یک تابلو در سبک نقاشی مورد نظر را برای آن آپلود کنید و اندکی بعد استاد خودش سفارش را برای شما ایمیل می‌کند. با پرداخت مبلغ اندکی می‌توانید تابلو مورد نظرتان را به صورت پرینت شده درب منزل دریافت کنید.