متخصصین طب سنتی در «سلامتکده»ی سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، دانش بهداشتی و درمانی خود را با مخاطبان علاقه‌مند به زندگی سالم به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمود خدادوست، عضو ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی که مسئولیت اجرای سلامتکده در سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران را بر عهده دارد، در این رابطه گفت: یکی از ابتکارات بسیار خوب ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این است که در جشنواره‌های اخیر به وزارت بهداشت پیشنهاد شد تا در ایام جشنواره در سلامتکده مستقر کند و این ایده با استقبال مواجه شد.

وی بیان کرد: بازدید کنندگانی که به سلامتکده مراجعه می‌کنند ممکن است  با شکایت و بیماری مراجعه نکنند بلکه از مشاوره‌های فنی و تخصصی پزشکان طب سنتی برای ارتقا سلامتشان استفاده کنند. البته ممکن است در شرح حال مشکلاتی هم از نظر بیماری‌های جسمی و روحی داشته باشند از ظرفیت‌های طب سنتی هم  توصیه‌های لازم داده می‌شود تا از این ظرفیت استفاده کنند.

خدادوست توضیح داد: یکی از رویکردهای اصلی ما فرهنگ‌سازی است. بنابراین یک سری کلاس‌های آموزشی هم تدارک دیدیم تا بتوانیم اصول ششگانه اصلاح سبک زندگی را به مردم، جامعه پزشکی و دست اندرکاران نظام سلامت در سطوح مختلف ارائه دهیم.

 کار اصلی سلامتکده چیست؟

نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در توضیح اقدام اصلی سلامتکده ها گفت: مبنای طب سنتی ایران بر مزاج‌های نه‌گانه براساس کیفیات اربعه گرمی، سردی، خشکی، تری استوار است. مزاج‌های افراد تشخیص داده می‌شود و متناسب با مزاج، شغل، جنس، محل زندگی آنها توصیه‌های لازم حفظ و ارتقا سلامتی داده می‌شود.

وی ادامه داد:  اگر کسی هم برای مشکلاتی نظیر اختلالات خواب، مفصلی و یا گوارشی داشته باشد و مراجعه کند در این ایام  به آنها مشاوره و خدمات تخصصی درمانی هم ارائه خواهد شد.

خدادوست بیان کرد: سلامتکده  چیزی شبیه درمانگاه رایج است. اما رویکرد ما این است که افراد سالم هم برای حفظ اعتدال مزاجشان هم بتوانند این آموزه‌ها را یاد بگیرند. بنابراین اسم آن «سلامتکده» است یعنی افراد سالم به ما مراجعه می‌کنند و برای اصلاح سبک زندگی و برای ارتقا سلامتشان از ما خدمات می‌گیرند. علاوه بر آن افراد بیمار برای درمان مراجعه می‌کنند تا تحت درمان طب سنتی قرار گیرند.
 
چه کسانی خدمات ارائه می‌کنند؟

وی با تاکید بر این نکته که وقتی کسی قرار است که در امر درمان مداخله کند باید پایه پزشک را داشته باشد گفت: در سلامتکده متخصصین طب سنتی که پزشک عمومی را از طب رایج گرفته‌اند و دوره تخصصی طب سنتی را در دانشگاه‌های کشور گذرانده‌اند و متخصص طب سنتی هستند خدمات بهداشتی و درمانی را در سلامتکده ها ارائه می‌کنند.