پدیده رکود تورمی به بروز هم‌زمان دو معضل اقتصادی نرخ بالای رشد تورم  و نرخ پایین رشد اقتصادی اشاره دارد که عوارض و پیامدهای بسیار نامطلوبی از جنبه‌های مختلف بر جامعه تحمیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، همزمانی رکود و تورم پدیده چندان عجیبی نیست و طی دهه های اخیر مطالعات و توصیه های سیاستی بسیاری درباره آنها صورت گرفته است. هرچند  افت و خیزهای ناشی از چرخه های تجاری (دوره های رکود و رونق در اقتصاد) در ظاهر امر ممکن است مخرب به نظر آیند اما در بینشی عمیق تر باعث حذف بنگاه های کم بازده از فضای اقتصاد کشور می شوند. ولی در این میان آنچه نیاز به توضیح دارد وقوع رکود و یا تورمی است که فراتر از این افت و خیز های طبیعی روی می دهد.

⚠️تورم رکودی سال های اخیر در ایران، یکی از همین مصداق هاست که باید به طور دقیق موشکافی شود. اقتصاد ایران به طور مشخص از تابستان 90 تا بهار 92 شرایط بسیار ویژه ای را تجربه کرد: تولید 14 درصد، مصرف 13 درصد و سرمایه گذاری 36 درصد افت داشته اند و درعین حال سطح قیمت ها و نرخ ارز به ترتیب رشدی 70 و 200 درصدی را شاهد بوده اند.

🔆یکی از اولین و البته دقیق ترین مطالعات انجام شده درباره این مسئله، توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی صورت گرفته است که در دو مقاله مجزا، ابتدا نظم های آماری مرتبط با تورم رکودی درایران (شناخت مسئله) و سپس راه های خروج از رکود (راه حل مسئله) بررسی شده است. هم چنین اثرات شوک ها و تکانه های مختلف وارد شده به اقتصاد ایران مانند تحریم  های بانکی و نفتی و نوسانات نرخ ارز نیز در این مقالات لحاظ شده اند. درضمن از آثار تصمیمات سیاستی در حوزه های مختلف پولی و مالی نیز غفلت نشده و تلاش شده تا همه این عوامل در کنار هم دیده شوند.

🍀به طور جد می توان گفت این دومقاله با نگارش روان و نمودارهای تحلیلی خود، خواننده را به طور کامل با آنچه طی تقریبا یک دهه اخیر در اقتصاد ایران رخ داده است، آشنا می کند. بنابراین خواندن آن را نه تنها به دانشجویان اقتصاد بلکه به تمام کسانی که به مرور علمی و تحلیلی وقایع اقتصادی سال های اخیر علاقه مندند توصیه می کنیم.

✅درضمن سه نمودار منتخب این دوره نیز در ادامه آمده است که قابل تامل اند.