شاید باورکردنی نباشد اما شرکتی که امروز به نام کانن در سراسر جهان شناخته می‌شود، کار خود را از یک فروشگاه کوچک تولید و فروش دوربین آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کانن، به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده دوربین‌های دیجیتال، از مشهورترین شرکت‌های چندملیتی الکترونیکی است که مدیران و طراحانش در زمینه تولید دوربین‌ها و تجهیزات جانبی عکاسی و تصویربرداری استعدادی ویژه و مهارت‌هایی قابل توجه دارند. در حال حاضر دفتر مرکزی شرکت کانن در توکیوی ژاپن قرار دارد و محصولات آن شامل دوربین عکاسی، دستگاه‌های فتوکپی و چاپگرهای رایانه، دوربین‌های دیجیتال ویدئویی و دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی است. بر اساس آخرین فهرست مجله فورچون، نام شرکت کانن در رتبه 154 میان 500 شرکت برتر جهان قرار دارد. اما کانن چه مسیری را طی کرده است تا به چنین موفقیتی برسد؟

1933؛ افتتاح آزمایشگاه ابزارهای دقیق اپتیکی

شاید باورکردنی نباشد اما شرکتی که امروز به نام کانن در سراسر جهان شناخته می‌شود، کار خود را از یک فروشگاه کوچک تولید و فروش دوربین آغاز کرد. در آن زمان چهار شریک اصلی به نام‌های تاکشی میتارایی، گورو یوشیدا، سابورو اوچیدا و تاکئو مایدا این فروشگاه را در سال 1933 با نام «آزمایشگاه ابزارهای دقیق اپتیکی» افتتاح کردند که کار اصلی آن تولید عرضه دوربین‌های 35 میلی‌متری بود. آن‌ها اولین دوربین خود را کوانن نامیدند و پس از آن سه مدل از این نوع دوربین را روانه بازار کردند ولی هیچ‌کدام نتوانست موفقیت چشمگیری در بازار به دست آورد.

1936؛ آغاز موفقیت‌های تجاری در همکاری با نیکون

در آن زمان آزمایشگاه ابزارهای دقیق اپتیکی دوربین تولید می‌کرد اما هیچ فعالیت خاصی برای تولید لنزهای دوربین نداشت. به مرور، موسسان اصلی این فروشگاه متوجه نقص خود شدند و به این نتیجه رسیدند که باید با شرکت مشهور نیکون که آن زمان در ژاپن با نام «صنایع اپتیکال ژاپن» فعالیت می‌کرد، همکاری مشترکی را برای تولید لنز آغاز کنند. زمینه این همکاری در سال 1936 فراهم و در این سال اولین دوربین کانن به نام هانسا کانن آماده ورود به بازار شد. هانسا کانن با چنان استقبالی در بازار روبه‌رو شد که برای طراحانش هم تعجب‌آور بود. این دوربین مسیر بلند موفقیت را برای کانن هموار کرد.

1937؛ بازار لنز در انحصار آزمایشگاه ابزارهای دقیق اپتیکی

در سال 1937، از میان چهار شریک اولیه، تاکشی میتارایی مدیریت آزمایشگاه ابزارهای دقیق اپتیکی را بر عهده گرفت و تا امروز، نام کانن به نوعی با نام این خانواده گره خورده است. میتارایی در سال 1939 خط تولید لنزهای انحصاری این شرکت را راه انداخت و درست یک سال بعد بود که یک سفارش مهم از ارتش ژاپن به کانن رسید. ارتش می‌خواست که کانن برایش دوربین‌های اشعه ایکس تولید کند. البته آن‌ها مستقیما سراغ کانن نرفتند بلکه این پیشنهاد را به سایر شرکت‌های تولیدی ارائه دادند و آن‌ها پیشنهاد ارتش را به میتارایی عرضه کردند تا این دوربین‌های پیشرفته در آزمایشگاه ابزارهای دقیق اپتیکی ساخته شود. در پایان همان سال بود که نخستین دوربین اشعه ایکس کانن تولید و به بازار عرضه شد.

1945؛ جنگ جهانی دوم و تجارتی که از دست رفت

در سال 1945، پس از پایان جنگ جهانی دوم، آزمایشگاه ابزارهای دقیق اپتیکی به واسطه نابودی برخی از تاسیسات خود مجبور به متوقف کردن فعالیت‌هایش شد اما هنگامی که نیروهای متفقین وارد ژاپن شدند، تاکشی میتارایی متوجه شد آن‌ها علاقه زیادی به دوربین‌های ژاپنی دارند بنابراین به‌سرعت تصمیم گرفت دوباره شرکتش را راه بیندازد. او کارگرها را به کارخانه بازگردند و تولید را از سر گرفت.

1947؛ تولد کانن

در سال بود 1947 آزمایشگاه ابزارهای دقیق اپتیکی به شرکت دوربین کانن تغییر نام داد چون میتارایی احساس می‌کرد این نام در مقایسه با نام طولانی قبلی برای نیروهای متفقین جذاب‌تر است و البته حروف مورد استفاده در زبان ژاپنی برای نوشتن نام جدید، به شکلی بود که دیگر شرکت‌های ژاپنی هرگز از آن استفاده نکرده بودند. طی یکی، دو دهه بعد کانن مسیر سختی را برای رقابت با سایر شرکت‌های تولیدکننده دوربین پیمود اما با مدیریت تاکشی میتارایی و پس از وی پسرش، هاجیمه میتارایی، توانست به بازارهای آمریکا و اروپا راه پیدا کند.

1982؛ رقابت با زیراکس

زیراکس در آن سال‌ها سرسخت‌ترین رقیت کانن محسوب می‌شد. اما این شرکت ژاپنی همچنان به طراحی دوربین‌های جدید، تولید آن‌ها، فروش و ارتقای محصولاتش ادامه می‌داد و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده دوربین در جهان و الگویی کم‌نظیر برای سایر کارآفرینان مطرح است و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید‌کننده دوربین‌های دیجیتال جهان شناخته می‌شود. اگرچه کانن کار خود را با تولید دوربین آغاز کرد اما سرانجام و بر اساس قوانین رقابت در بازار، به تولید سایر محصولات دیجیتال نیز پرداخت به طوری که در سال 1982 این شرکت نخستین دستگاه کپی شخصی خود را به همه دنیا معرفی کرد و حدود 5 سال بعد، یعنی در سال 1987، دستگاه کپی رنگی خود را وارد بازار کرد. با پیشرفت فناوری و گذشت زمان، کانن به توسعه و تولید چاپگرهای جوهرافشان و لیزری‌ و تولید نخستین نمایشگر کریستال مایع فروالکتریک اقدام کرد. در‌ حال ‌حاضر کانن به تولید دوربین‌های مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری، چاپگر، اسکنر، دستگاه‌های کپی آنالوگ و دیجیتال و دیگر لوازم الکترونیک مصرفی برای استفاده‌های خانگی و تجاری مشغول است. کانن همگام با پیشرفت فناوری، همواره در تلاش بوده است، افزون بر تولید و ارتقای محصولات خود، به استانداردهای زیست‌محیطی نیز پایبند باشد.

منبع: ماهنامه دانش بنیان