چین ماهواره آزمایش کوانتومی در مقیاس فضایی (کوئس) را از پایگاه پرتاب فضایی جی‏ کوان در صحرای گوبی به مدار زمین فرستاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،کوئس که توسط راکت فضایی لانگ مارچ-۲دی پرتاب شد اولین ماهواره دنیا به ‏شمار می ‏رود که برای مطالعه بر هم تنیدگی کوانتومی عازم فضا شده است.

این ماهوار پس از انجام مانورهای اولیه در مدار خورشید آهنگ به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین مستقر می‏ شود و فوتون‏ های برهم تنیده را به دو ایستگاه زمینی به فاصله ۱۲۰۰ کیلومتر از یکدیگر ارسال خواهد کرد.

کوئس با وزنی بیش از ۶۰۰ کیلوگرم پدیده برهم تنیدگی کوانتمی را در فاصله‏ های زیاد و ارسال داده با استفاده از کوانتوم را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. این ماهواره برای عمر عملیاتی ۲ سال طراحی شده و هر ۹۰ دقیقه یکبار به دور زمین می ‏چرخد.

ارسال داده ‏های غیرقابل ردگیری با استفاده از روش ارتباط کوانتومی از جمله اهداف این ماموریت است. چین اجرای این ماموریت را گامی مهم در تغییر روند برنامه های فضایی از تکرار تجربه سایر کشورها با عرصه اجرای پروژه ‏های هنجارشکن و نوآور در حوزه فناوری قلمداد می‏ کند. ارتباط کوانتومی امکان ارسال و دریافت داده با امنیت بسیار بالا را فراهم می ‏آورد.

چین ممکن است نمونه‏ های دیگری از این ماهواره را در سال ‏های بعدی به مدار زمین ارسال نماید. پیش ‏بینی می‏ شود شبکه جهانی این ماهواره‏ های ارتباطی کوانتومی تا سال ۲۰۳۰ بطور عملیاتی مورد بهره‏ برداری قرار گیرد.