محققان دانشکده پزشکی هاروارد در دستاوردی جدید موفق شدند یک گونه کاملا جدید از حیات را در آزمایشگاه تولید کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیوساینتیست، دانشمندان پس از انجام بیش از 62 هزار تغییر بر روی ژنوم باکتری ای‌کولای اساسا توانستند یک شکل کاملا جدید از حیات را بیافرینند.

این ابرمیکروب جدید کاملا با شجره طبیعی حیات متفاوت بوده و در برابر همه ویروس‌های شناخته‌شده در زمین مقاوم خواهد بود. این موجود جدید همچنین می‌تواند پروتئین‌هایی را تولید کند که مانند آن‌ها در طبیعت دیده نشده است.

محققان معتقدند که این میکروب نشانگر ابتدای راه است و اینکه آن‌ها در نهایت امیدوارند بتوانند کل ژنوم انسان را به شیوه‌ای مشابه از نو مهندسی کنند و ابرانسان‌هایی را بوجود بیاورند که به همه انواع پاتوژن‌های شناخته‌شده مقاوم هستند.

اگرچه سنتز پروتئین در همه موجودات هادی شامل ترکیب 20 اسیدآمینه طبیعی است،‌ ابرمیکروب‌های ای‌کولای از چهار اسیدآمینه مصنوعی بیشتر استفاده می‌کنند. این امر به این موجودات اجازه می‌دهد تا پروتئین‌هایی را تولید کنند که موجودات طبیعی قادر به رشد آن‌ها نیستند. البته این مساله نیز وجود دارد که ابرمیکروب‌های مذکور نمی‌توانند نیازهای خود برای زنده ماندن را در طبیعت پیدا کنند و باید از اسیدآمینه‌های مصنوعی اضافی در آزمایشگاه تغذیه کنند.

خوشبختانه این موجودات به این دلیل نمی‌توانند از آزمایشگاه بیرون بیایند، چون در صورت ورود به طبیعت به دلیل ذات مقاومت آن‌ها به همه ویروس‌ها، می‌توانستند در آن رشد کنند.

62 هزار تغییر انجام شده بر روی کد ژنتیکی باکتری ای‌کولای به قدری وسعت داشته که انجام آن با استفاده از روش رایج ویرایش ژنی ممکن نبوده است. در عوض ژنوم جدید توسط یک برنامه رایانه‌ای ساخته شد که می‌تواند خطاهایی ایجاد شده در آرایش ژنتیکی وحشی جدید را تصحیح کند. این کار به قدری پیچیده است که پروژه این ابرمیکروب هنوز تکمیل نشده، اما محققان انتظار دارند بتوانند طی چهار سال آینده خطاهای احتمالی کد را تصحیح کنند.

اگر موجود ساده‌ای مانند ای‌کولای بتواند مجددا کدگذاری شود،‌ این فرآیند برای موجودات پیچیده‌تر مانند حیوانات اهلی، گیاهان و حتی انسان تسهیل خواهد شد.