معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طی دو سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران در شاخص رشد نوآوری جهش قابل توجهی داشته است به طوری که سال گذشته، ارتقای 28 پله ای داشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ظهر امروز همزمان با هفته دولت، با حضور در سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به گزارش جهانی شاخص نوآوری کشورها، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران رشد 28 پله ای را در این میان داشته است و در میان کشورهای منطقه، بعد از هندوستان و قزاقستان، رتبه سوم را از آن خود کرده است.

وی افزود: این شاخص، جایگاهی  کلیدی در رابطه با ارزیابی اقتصاد دانش بنیان دارد. این موضوع همان مولفه ای است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی چند سال گذشته به دنبال آن بوده است و تحت عنوان زیست بوم دانش بنیان در کشور این موضوع را پیگیری می کند.

اهمیت نیروی انسانی در رشد شاخص نوآوری

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اشاره به تاثیرگذاری بخش اقتصادی و سیاسی در شاخص های نوآوری، ابراز کرد: اما سرمایه انسانی، نیروی انسانی خلاق و کار تجاری سازی در این میان نقش مهمی در افزایش شاخص های نوآوری دارد.

ستاری همچنین ابراز کرد: در برخی از شاخص ها در حوزه تجاری سازی ما حدود 60 پله بهبود و افزایش رتبه در شاخص نوآوری داشتیم. همچنین در بخش هایی نیز، در حوزه معیار نوآورانه بیش از 40 رتبه بهبود رتبه داشتیم. با این که در این عرصه، رشد قابل توجه داشته ایم اما به نظر من، جایگاه راضی کننده ای نیست و ما می توانیم جایگاه های بهتری را کسب کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه، به بهبود و ارتقای 42 پله ای رتبه ایران در شاخص نوآوری در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: این ارتقای رتبه، نشان از اعمال سیاست های درست در حوزه اقتصاد دانش بنیان و زیست بوم فناوری در کشور است. بر همین اساس، در یک سال گذشته، ما 28 رتبه ارتقای شاخص فناوری داشتیم که این امر، حاصل پیگیری جدی در حوزه زیست بوم فناوری است.

اهمیت جدی گرفتن اقتصاد دانش بنیان

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه رشد اقتصاد آینده ما منوط به جدی گرفتن موضوع دانش بنیان است، ابراز کرد: بنابراین برای آنکه بتوانیم اقتصادی قدرتمند داشته باشیم باید براساس برنامه اقتصاد دانش بنیان، باید شرکت های دانش بنیان را جدی بگیریم. در همین راستا، باید  فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در کشور گسترش یابد.

رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور، با اشاره به رونمایی موتور توربوجت ملی که امروز توسط رییس جمهوری کشورمان رونمایی شد، اظهار کرد: ساخت این توربوجت، تحول جدی در صنایع هوا و فضای کشور محسوب می شود و در تلاش هستیم که موتوری تا دو الی سه برابر قدرت بیشتر در آینده استفاده و به خط تولید برسانیم. این امر، در حقیقت همان اقتصاد دانشی است که می تواند کشور را متحول کند.

ستاری در پایان با بیان اینکه در عرصه شاخص سرمایه انسانی، دارای رتبه دوم هستیم که این جایگاه، قابل توجه است. با این حال باید بر موضوع معیار تجاری سازی تمرکز بیشتری داشته باشیم تا جایگاه های بهتری را در عرصه های علمی، فناوری و نوآوری کسب کنیم. بر همین اساس، پیش بینی می شود که سال آینده جهش قابل توجهی در شاخص سرمایه های انسانی داشته باشیم.