بیست و هفتمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» ویژه شهریورماه ۱۳۹۵ با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان به مثابه محرک اقتصاد مقاومتی و توسعه‌دهنده کشور، با گزارش‌ها، اخبار و  یادداشت‌هایی حول این موضوع منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ماهنامه «سرآمد» در بیست و هفتمین شماره ویژه شهریورماه 95 خود، نگاهی ویژه به اقتصاد مقاومتی، ضربآهنگ تحرک اقتصاد را با نگاهی به روند اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان نیروی محرکه این اقتصاد ، توسعه‌دهنده و زمینه‌ساز پیشرفت کشور مورد بررسی قرار داده است.

نیروی محرکه‌ای به نام امید

پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «سرآمد»، در سرمقاله این شماره با عنوان « به امید کار برآید»، امید و خودباوری را سوخت و نیروی محرکه پیشرفت می‌داند و در بخشی از آن می‌نویسد: « لابد شنیدهاید که میگویند «ما از پس اداره دنیا بر نمیآییم»، «ما چیزی نمیتوانیم بسازیم»، «ما صد سال هم بدویم و بکوب کار کنیم به گرد پای غرب نمیرسیم»، «ما کجا، جهان توسعه یافته متمدن کجا؟»... متاسفانه گوش همهمان پر است از این خزعبلات ناامید کننده. در حالیکه اتفاقا تجربه و تاریخ گواهی میدهد که امید میتواند کارهایی بکند که همه نشدنیشان میپنداشتند.

اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان، تقویت بنیه کشور، حمایت از تولید داخلی، حفظ موقعیت سیاسی، اعتقادی و اموری از این دست یک نیروی محرکه بیشتر ندارند؛ «امید». اتفاقا یک آفت هم بیشتر ندارند؛ «ناامیدی». با امید میتوانیم کشور را به قلههای افتخار برسانیم. »

شرکت های کوچک و متوسط عامل حیات کشور هستند

در این شماره از سرآمد، خبرنگاران به سراغ امیراسماعیل ثقفی نیا مدیرعامل شرکت درسا دارو رفته و در خصوص فعالیت های این شرکت سوالاتی پرسیده اند که مشروح گفت و گو را می توانید در سرآمد بیست و هفتم بخوانید.

آسیه حاتمی، مدیر بزرگترین وبسایت کاریابی متخصصان ایرانی دربخشی از  گفت و گوی خود با ماهنامه سرآمد عنوان کرده که می خواهد روزی برسد که ایران تلنت و گوگل نیروهای متخصص ایرانی شود. خودش بر اصلاح افراد متخصص تاکید دارد و می گوید لفظ کارجو را به کار نبرم، چراکه بسیاری از ایران تلنتی ها بیکار نیستند، بلکه به دنبال کار ایده آلشان می گردند...

اهمیت ضوابط در کار شرکت های دانش بنیان

معصومه عربیان مدیرعامل شرکت کاراپالایه، یکی از فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان درد و دل هایی در  زمینه مشکلات موجود بر سر راه این شرکت ها دارد که در این شماره سرآمد پای درد و دل های این فعال اقتصادی نشسته ایم. او معتقد است: «یک شرکت دانش بنیان باید در ابتدا چیزی را که وجود ندارد، ایجاد کند و پس از آن مطمئن شود که این محصول نتیجه درست و مطلوبی می دهد.بعد هم باید به طرف مقابلش اعتماد کند که آن ها طبق ضوابط کار می کنند نه روابط.

 جلال شباهنگی، برنده جایزه علامه طباطبایی عضو پیوسته فرهنگستان هنر که از سال 1347 بیش از 30 سال عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا بوده و در دانشگاههای مختلف از تهران گرفته تا سوره و شاهد و الزهرا تدریس کرده است نیز میهمان این شماره سرآمد بوده و به پرسش های مختلف خبرنگاران پاسخ داده است که این پاسخ ها را در شماره بیست و هفتم سرآمد بخوانید.

 

 چشم انداز استفاده از انرژی زمین گرمایی

مهـدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز در این شماره از سرآمد مقاله ای در خصوص چشم انداز استفاده از انرژی زمین گرمایی نوشته که قابل تامل و خواندنی است، در گوشه ای از این مقاله آمده است؛ در ایران پتانسیلهای استفاده از انرژی زمین گرمایی در 18 ناحیه کشور تاکنون شناسایی و مطالعه اولیه شده است. از میان این  18 پهنه، 7 محدوده دماوند، سهند، سبلان، خوی، تفتان و بزمان به سامانه های آتشفشانی مربوط اند. استفاده از این پتانسیلها با سرمایه گذاری ویژه می تواند به بهره مندی نسلهای بعدی از یک منبع انرژی مطمئن و پاک در کشورمان منجر شود.

زبان پارسی در شعر کمتر آسیب دیده است

دلبسته است و علاقه مند به زبان پارسی، تا جایی که با شیوه خاص سخن گفتنش در ذهن مردم به یاد آورده می شود. می گوید که شایسته و بایسته است که پالوده و پیراسته پارسی را سخن گفت. نخستین بار او بود که زبان پارسی را با چنین تعبیری به کار برد و معرفی کرد؛ این وصف حال دکتر میرجلال الدین کزازی است که در این شماره سرآمد گفت و گویی با وی منتشر شده است.

ضرر صدمه زدن به طبیعت دامن مردم را می‌گیرد

در بیست و هفتمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» گفتوگویی با خسرو عمارلویی بنیانگذار موزههای تاریخ طبیعی را در ایران نیز منتشر شده است که گوشه ای از این گفت و گو حول تعداد موزه های ساخته شده توسط عمارلویی است که در پاسخ گفته اند، موزههای تاریخ طبیعی زیادی را طراحی کرده و ساختهام. وقتی از ساختن حرف میزنم، معنای واقعی کلمه در نظر است، چون در این موزهها با دست خودم کار کردم. موزه قائم مقام فراهانی، موزه سعدآباد، موزه پردیسان، موزه هفتچنار -اختصاصا برای شهرداری- و در شهرستانهای تبریز، در موزه رختشویخانه زنجان، خرمآباد، سنندج، ایلام، اهواز، بوشهر، رشت و... ولی هیچکدام معنای موزه را ندارند. فقط پردیسان واقع در پارک پردیسان واقعا موزه است.

اخباری از پخت غذا با چاپگرهای سه بعدی تا پایان مامورین ماه نورد چینی

در این شماره از سرآمد اخبار داخلی اخباری از تولید چرم از چوب و قارچ، استرس در دوران جنینی و بالا رفتن ریسک بی اشتهایی عصبی، پخت غذا با چاپگرهای سه بعدی، پایان ماموریت ماه نورد چین در فضا، سلامت دهان و دندان و موفقیت در تحصیل، کشاورزی دیجیتال با دانه های هیدروپونیک، تلاش نورولوژیستها برای یافتن سرچشمه شادی، کشف دارو آلزایمر، فرصتهای شغلی جامعه دریایی ایران مهیا شد،  بهرهمندی افراد کلیدی فعال شرکتهای دانش بنیان از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، و بسیاری مطالب متنوع و خواندنی دیگر منتشر شده است که با نرم افزار کدخوان تلفن هوشمندتان می توانید سویه های دیگر این مطالب را از قبیل فیلم، عکس و صوت به دست آورید و از نکته های خوب این مطالب را به خاطر بسپارید.

ماهنامه سرآمد به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، بیست و هفتمین شماره خود را شهریورماه سال جاری به عرصه مطبوعات ارائه کرده است.