چهارمین کنفرانس تخصصی فناوری‌نانو در صنعت برق و انرژی با هدف ارائه نتایج کاربردی و علمی فناوری‌نانو در حوزه برق و انرژی به همت ستاد توسعه فناوری‌نانو و پژوهشگاه نیرو برگزار می‌‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پژوهشگاه نیرو در راستای اجرایی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های توسعه کشور، در نظر دارد همزمان با برگزاری چهارمین کنفرانس تخصصی نانو در حوزه برق و انرژی، برنامه تجاری سازی و توسعه کسب و کارهای فناورانه در حوزه تخصصی نانو را عملیاتی کند.

در این خصوص همزمان با برگزاری روز نخست کنفرانس جلسات مذاکرات تخصصی، برای مشخص کردن توافقات اولیه بین سرمایه‌گذاران، شرکت‌های فناور، مخترعان و غیره برگزار و به این ترتیب کسب‌و‌کار مبتنی بر دانش فنی مرتبط را آغاز می‌کند.

در همین رابطه تاکنون فناوری‌هایی، سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار و غیره اعلام آمادگی کرده اند. همچنین این ظرفیت وجود دارد تا فناوری‌های دیگر به این فهرست اضافه شود.

فناوری های اعلام شده تا کنون این عناوین هستند: 

نانوپوشش های کامپوزیتی با کاربرد افزایش مقاوت به خوردگی تجهیزات خطوط انتقال و توزیع نیرو که کلیه شرکت های انتقال و توزیع و تولید کنندگان تجهیزات صنعت برق می توانند از آن بهره ببرند.

 پوشش های پلیمری بر پایه نانورس ها با کاربرد افزایش عایقی پلیمرها که تولید کنندگان تجهیزات عایقی بر پایه مواد پلیمری می توانند از آن بهره مند شوند.

 نانو پوشش های مورد استفاده در خطوط انتقال با کاربرد افزایش عمر و خواص اتصالات در خطوط انتقال و توزیع که بهره مندان آن کلیه  شرکت های انتقال و توزیع و تولید کنندگان اتصالات خطوط انتقال و توزیع خواهند بود.

 نانو پوشش های مورد استفاده بر روی بتن ها با کاربرد مقاومت به خوردگی پایه های بتنی و بتن های مورد استفاده در خطوط انتقال و توزیع که کلیه شرکت های انتقال و توزیع و سازندگان پایه های بتنی انتقال و توزیع می توانند از آن بهره مند باشند.

 حذف آلاینده های اکسید نیتروژن و گوگرد (ناکس و ساکس) با استفاده از نانو فناوری (پلاسما) با کاربرد حذف آلایندگی زیست محیطی که بهره مندان آن کلیه شرکت های تولید برق حرارتی هستند.

 استفاده از نانوالیاف در انواع فیلترهای نیروگاهی با کاربرد فیلترهای نیروگاهی که کلیه شرکت های تولید برق حرارتی از جمله بهره مندان آن خواهند بود.

 تصفیه پساب های نیروگاهی با استفاده از فناوری نانو با کاربرد تصفیه پساب نیروگاه ها که کلیه شرکت های تولید برق می توانند از آن بهره مند شوند.

 بهبود انتقال حرارت از مبدل های حرارتی و سطوح گرم با استفاده از نانوپوشش ها با کاربرد افزایش بازده نیروگاه ها که بهره مندان آن کلیه شرکت های تولید هستند. 9 طراحی و ساخت لباس های عایق الکتریکی جهت استفاده در خطوط گرم با کاربرد کار در خطوط گرم که کلیه شرکت های انتقال و توزیع در بخش بهره برداری از آن بهره مند می شوند. 

از تمامی شرکت‌ها، موسسات، سرمایه‌گذاران، بهره‌برداران، مخترعان و پژوهشگران حوزه تخصصی نانو دعوت به عمل می‌آید تا با اعلام آمادگی قبلی از طریق پست الکترونیکی (nanopower@nri.ac.ir) و یا تکمیل فرم ثبت‌نام در صبح روز اول برگزاری همایش، نسبت به تعیین وقت برای جلسه مذاکره اقدام کنند. 

چهارمین کنفرانس تخصصی فناوری‌نانو در صنعت برق و انرژی با هدف ارائه نتایج کاربردی و علمی فناوری‌نانو در حوزه برق و انرژی به همت ستاد توسعه فناوری‌نانو و پژوهشگاه نیرو، در روزهای دوم و سوم شهریورماه در محل تالار خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار می‌‌شود.