استفاده از محاسبات شناختی برای کمک به تحقیقات جنایی، ایجاد ارتباط میان اسناد و مدارک امنیتی و حل مشکلات اجرایی شهرها سه استفاده‌ای است که دولت می‌تواند از محاسبات شناختی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از مدیران شرکت IBM اخیرا به ارائه کاربردهای محاسبات شناختی برای بخش دولتی پرداخته و به سه کاربرد مهم این فناوری برای دولت‌ اشاره کرده است. استفاده از محاسبات شناختی برای کمک به تحقیقات جنایی، ایجاد ارتباط میان اسناد و مدارک امنیتی و حل مشکلات اجرایی شهرها سه استفاده‌ای است که دولت می‌تواند از محاسبات شناختی داشته باشد. زمانی که IBM توانست با ابرکامپیوتر خود بازی شطرنج را در مقابل قهرمان جهان ببرد، نگاه‌ها به سوی این فناوری خیره شد. در حال حاضر به این فناوری بیش از یک کامپیوتر نگاه می‌شود به طوری که بسیاری به دنبال استفاده از آن به عنوان ابزاری با قابلیت تصمیم‌گیری هستند.

تیم پیدوس از شرکت IBM در نشست اخیر Florida Digital Government Summit روی کاربردهای این فناوری بحث‌هایی مطرح کرده است که در ذیل به صورت اجمالی این سه کاربرد اشاره می‌شود.

استفاده برای کمک به تحقیقات جنایی

از این ابرکامپیوتر می‌توان برای انجام تحقیقات جنایی استفاده کرد. بعد از اتفاقات تروریستی اخیر که در اروپا و امریکا افتاده، به نظر می‌رسد که فناوری محاسبات شناختی می‌تواند منبع ارزشمندی برای انجام تحقیقات باشد. 

پیدوس می‌گوید: «زمانی که شما روی موضوع بمب‌گذاری فکر می‌کنید در تحلیل اطلاعات چالش جدی پیش رو دارید. استفاده از محاسبات شناختی می‌تواند در این چالش، مانند یک فرصت مورد استفاده قرار گیرد. 24 ساعت بعد از انفجار بمب، شما 480 هزار عکس و ویدئو در اختیار دارید. این حجم از اطلاعات در مقیاس پتابایت است. تحلیل و بررسی دقیق این تصاویر کاری دشوار است به ویژه‌ این که به دنبال فرد خراب‌کار در میان این حجم از تصاویر باشید. محاسبات شناختی می‌تواند در اینجا به کمک دولت بیاید.»

ایجاد ارتباط

گاهی شما با حجم انبوهی از اطلاعات دسته بندی نشده و به ظاهر بی‌ارتباط با هم روبرو هستید. این اطلاعات درباره یک فرد یا گروهی خاص است که برای امنیت ملی مهم بوده یا تحت پیگرد قانونی هستند. پردازش این داده‌ها و یافتن ارتباط احتمالی میان آنها را می‌توان به سیستم‌های محاسبات شناختی سپرد. این سامانه می‌تواند سرنخ‌های مورد نظر را از میان این اطلاعات بیرون بکشد.

حل مشکلات اجرایی

مشکلات اجرایی در شهرهای بزرگ همیشه گریبان دولت‌ها را می گیرد. برای مثال حل مشکل پساب‌‌ها را می‌توان به محاسبات شناختی سپرد به طوری که یافتن مسیرهای مناسب برای دفع پساب که کمترین هزینه را داشته باشد توسط این سامانه انجام شود. نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه داشت این است که هرچند محاسبات شناختی بسیار کاربردی بوده و انقلابی در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند اما پیاده‌سازی آن کاری دشوار است.