معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تجاری سازی محصولات تولید شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، همزمان با هفته دولت، امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در بازدید از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهاد دانشگاهی بر پتانسیل بالای شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه انجام تحقیقات گسترده و تأمین سرمایه اولیه جهت طرح های کلان حمایت می‌کند.

حمیدیه با اشاره به تشکیل کارگروه های تخصصی در ستاد و اهداف این کارگروه ها در جهت شناسایی فعالیت های مراکز مختلف بر معرفی خدمات قابل ارائه به تمام مراکز تحقیقاتی و مراکز مرتبط با این حوزه  تأکید نمود و افزود: کارگروه های ستاد پتانسیل مناسبی در جهت معرفی خدمات این مجموعه است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی تکنولوژی ویرایش ژنی را یکی از اهداف و اولویت های مهم ستاد دانست و گفت بانک سلولی با توجه به ظرفیت های موجود می تواند در این حوزه اقدامات موثری انجام دهد. 

جمع آوری و بانک سلول‌های حیوانات در حال انقراض در اولویت است

سید ابولحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی و ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به ارائه توضیحاتی در مورد تأسیس و راه اندازی  زیست بانک ایران در جهاد دانشگاهی پرداخت و افزود: مجموعه بانکی های زیستی در تمام دنیا به صورت کتابخانه ژنتیکی ارائه خدمات انجام می دهد.

وی جمع آوری و بانک سلول‌های حیوانات در حال انقراض را یکی از اولویت های این مرکز معرفی کرد و اظهار داشت: این مجموعه در حال تلاش است در زمینه مورد اشاره با هزینه ارزان و با کیفیت بالا  به ارگان های نیازمند ارائه خدمت کند.

رییس مرکز ملی و ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بحث نگهداری و شناسنامه دار کردن میکرو ارگانیسم های موجود را از توانایی های این مرکز دانست و گفت: نزدیک به 50 گونه جدید میکروبی در ایران شناسایی شده است که اهمیت زیادی در صنعت زیست فناوری خواهند داشت، همچنین شناسایی و دانش نگهداری در این مجموعه به شکل استاندارد در انواع مختلف میکروارگانیسم ها انجام می گیرد.

گفتنی است در طی این جلسه بازدیدی از مراکز و آزمایشگاه های مختلف این مرکز بعمل آمد دکتر فرزانه و همکاران این مجموعه توضیحاتی در مورد انجام انوع تست های STR و بیوشیمی و تشخیص آلودگی ویروسی در آزمایشگاه مولکولی ارائه کرد.

هفته دولت 1395، با شعار «اقدام و عمل، ملت دولت؛ امیدوار و استوار» از 31 مردادماه تا 6 شهریورماه برپاست.