هتل «هما»، «ساعت 5 عصر» روز پنج شنبه؛ چهارم شهریورماه میزبان مهران مدیری و اهالی رسانه بود، نشستی برای کارگردان شناخته شده آثار طنز تلویزیونی با اهالی رسانه‌های سینمایی تا این کارگردان دوست داشتنی کشورمان این بار از اولین اثر سینمایی خود بگوید.

سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری: مهران مدیری را بی‌شک می‌توان یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین چهره‌های هنری کشور دانست، هنرمندی که با تفکری نو در طنز تلویزیونی تحولی بزرگ را در این ژانر هنر در تلویزیون ایران ایجاد کرد و با وجود مشکلات بسیاری که گاها در تولید برخی مجموعه‌ها با آن مواجه شد، دست از تلاش نکشید، تاجایی که در پاره‌ای از زمان، تغییر شرایط کاری در تلویزیون ملی ایران باعث شد عطای تلویزیون را به لقایش ببخشد و برای ادامه فعالیت راهی شبکه نمایش خانگی شود و علی‌رغم نامناسب بودن فضا، در این شبکه به فعالیت ادامه دهد.

اما غیبت مدیری در تلویزیون با تغییرات مدیریتی در این رسانه به پایان رسید و او مجددا با مجموعه «در حاشیه» که حاشیه‌های فراوانی را از سوی جامعه پزشکی برایش بوجود آورد و سپس با برنامه موفق «دورهمی» به تلویزیون بازگشت.

اکنون پس از موفقیت چشمگیر «دورهمی»، بر همگان واضح است که مدیری جان و انگیزه تازه‌ای گرفته است، او دراین باره می‌گوید: «پس از خستگی بسیار در سریال‌سازی حالا «دورهمی» را بسیار دوست دارم و ارتباط نزدیک و نفس به نفس با مخاطبان که مرا به یاد روزهای خوبم در تئاتر می‌اندازد و گفتن و مطرح کردن مسائلی که دغدغه همه است به من انرژی زیادی داده و بازهم حاضرم برنامه‌های همچون آن را بسازم».



اما خبر ساخت آثار دیگری همچون «دورهمی» در نشست مهران مدیری با اهالی رسانه کمی پس از صحبت‌های او در برنامه سینمایی «هفت» مبنی بر خداحافظی با تلویزیون، تنها خبر خوشحال‌کننده برای دوستداران آثار مهران مدیری نبود، او که پس مدت‌ها در هتل هما میزبان اهالی رسانه شده بود، از ساخت اولین اثر سینمایی خود با عنوان «ساعت 5 عصر» سخن گفت. اثری که به گفته مدیری برای جشنواره سینمایی فیلم فجر آماده می‌شود و قرار است مدیری را به یکی از سیمرغ‌داران این جشنواره مبدل کند.

مدیری که شاید برای نخستین بار در جلسه‌ای برای گپ‌وگفت با خبرنگاران حاضر شده بود، بسیار صمیمی‌تر از آنچه تصور می‌شد از دغدغه‌هایش گفت و در بخشی از جلسه به گلایه‌های اهالی رسانه درخصوص ارتباط محدودش با رسانه‌ها پاسخ  گفت و البته اهالی رسانه را از شوخی‌های همیشگی و شیرین خودش بی‌بهره نگذاشت.



در ابتدای نشست و پس از صحبت‌های کوتاه و خوش‌آمدگویی وفا ملک زاده؛ مدیرروابط عمومی فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر»، مهران مدیری که زیرکانه، با زبان طنز و شوخی‌های معمول و مخصوص خودش برگزاری نشست برای فیلمی که هنوز ساخته نشده را دستمایه خنده و گرم کردن فضا قرار داده بود، گفت: هنوز خودم هم چیزی نمی‌دانم و نمی‌دانم چرا نشست خبری برگزار کرده‌ام. اکنون شما بگویید باید چه کاری انجام بدهم، و از کجا شروع کنم و چه چیزی بگویم؟!

او سپس در پاسخ  به سوالات خبرنگاران از شکل‌گیری «ایده ساعت 5 عصر» گفت، از محتوای تلخ و به شدت کمدی، از نقد مشکلات اجتماعی و ماجراهای عجیب و خنده‌داری که قرار است همچون گذشته و مانند سایر آثار مدیری، گریبان سیامک انصاری را بگیرد. اثری با درون مایه طنز تلخ اجتماعی با گروه کارگردانی 10 نفره و با بازی بالغ بر 700 نفر که البته خود مهران مدیری نیز در چند سکانس آن حضور خواهد داشت. فیلمی که مدت‌هاست ایده ساخت آن در ذهن او شکل گرفته ولی به گفته خودش مجال ساخت آن را نیافته است.


«ساعت 5 عصر» اما به گفته کارگران می‌تواند اثری باشد که در صورت محقق شدن تمام تلاش و خواست خالق اثر، سیمرغ‌های بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش‌های تخصصی و سیمرغ مردمی را از آن خود کند. اثری که قرار است در وقفه دو ماهه تولید «دورهمی» در مهرماه سال جاری کلید بخورد، در تهران باشد و قصه همه تهرانی‌ها...

کارگردان «ساعت 5 عصر» که این روزها «اول مارکت» را به عنوان سرمایه‌گذار در کنار خود دارد، در این‎باره نیز توضیحاتی را ارائه داد، او گفت: اول مارکت بهترین اسپانسری است که  تا به حال داشته‌ام، اسپانسری که به شدت به انجام امور فرهنگی علاقه‌مند است و سرمایه‌گذاری برای ساخت «ساعت 5 عصر» را نیز به عهده گرفته است.

اما خبر تولید فیلمی درباره انسان و جنگ با بیانی بین‌المللی، آغاز نگارش زندگی‌نامه مهران مدیری توسط خودش در سال آینده و در برهه‌ای چهل و چند ساله شامل تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی از دیگر مطالبی بود که مدیری به آن اشاره کرد.

وی در بخشی از این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره شایعه دریافت دستمزد سی میلیونی توسط او در برنامه «دورهمی» و بودجه چند میلیاردی «ساعت 5 عصر» با لحنی جدی و شوخی گفت: دستمزدم 30 میلیون نیست 60 میلیون است و فیلمم را با بیست میلیارد می‌سازم اگر کسی به شایعه علاقه دارد بهتر است شایعات را با ارقام جذابتری مطرح کند که در شان افراد باشد.

بحث دریافت مجوز از وزات ارشاد دیگر مسئله مطرح شده در این نشست بود که مهران مدیری درباره ممیزی احتمالی فیلمنامه اثر سینمایی‌اش چنین گفت: فیلمنامه‌ام تا 15 روز دیگر آماده می شود و هیچ مورد ممیزی ندارد و اگر هم داشته باشد با گفت‌وگو حل خواهد.

مدیری در ادامه درخصوص حواشی و حرف و حدیثهای مطرح شده درباره رقابت برنامه «خندوانه» و «دورهمی»، و دعوت از رامبد جوان به دورهمی گفت: به نظر من خندوانه و دورهمی نمی‌‌توانند رقیبت هم باشند زیرا به لحاظ محتوایی کاملا با یکدیگر متفاوتند و ما قطعا در فرصتی مناسب رامبد جوان را به دورهمی دعوت می کنیم.

اما صحبت های مدیری درباره میهمانان دورهمی و اهداف او از دعوت افراد در حوزه‌ها و جایگاه‎های مختلف هنری بسیارتامل برانگیز بود.

او گفت: مگر می‌شود هنرمند مردمی بود و از شعر و ادبیات بی‌اطلاع، مگر می‌شود خواننده بود و بی‌علاقه به افزایش آگاهی درباره موسیقی کلاسیک، و اینکه چگونه برخی خود را هنرمند می‌دانند در حالی‌که از اندک سواد و اطلاعی درباره عرصه هنر بی بهره‌اند. گفت‌وگوها کمک می کند مردم بدانند چه کسی را به حق پسندیده‌اند و چه کسانی لایق یدک کشیدن نام هنرمند نیستند.

گپ‌و‌گفت مهران مدیری با اهالی رسانه در مراسم پذیرایی از حاضران و پاسخ به سوالات اختصاصی، پایان بخش یکی از نشست‌هایی بود که بی‌شک در فهرست نشست‌های خاطره‌انگیز برای اهالی رسانه جای گرفت.


گزارش: نیما داورزنی