یکی از شرکت‌های حاضر در با فناوران سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، با تولید طیف متنوعی از رایحه‌ها و طعم‌دهنده‌های گیاهی، تلاش می‌کند تا ضمن کمک به رفع چالش واردات این فرآورده‌ها، اشتغال‌زایی و تولید ملی را رونق ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عبدالناصر مسعودی مدیرعامل شرکت آویشن خانه طبیعت سبز،  با اشاره  به تولید کننده اسانس‌های(عطروطعم) مورد مصرف در صنایع غذایی بهداشتی آرایشی و دارویی گفت: عطرها یا Fragrance و طعم ( Flavour) در این شرکت تولید می‌شوند.

این فعال فناور افزود: تولید ترکیبی از اسانس‌های طبیعی، مواد معطر جدا شده از اسانس‌های گیاهی و مواد سنتز شده مشابه طبیعی و مواد نیازمند شناخت کافی از خواص هر یک از مواد ، بر هم کنش آنها و شناخت از محصولات غذایی و بهداشتی که مورد استفاده در آن‌هاست.

این فعال فناور، با اشاره به مزیت کیفیتی و قیمتی بالای تولیدات داخلی، افزود: قیمت داخلی و جهانی این محصولات متفاوت است و بسته به کاربردهای متنوعی که دارند  از 7 تا بیش ا ز 100 دلار قیمت خواهند داشت؛ اما قیمت داخلی محصولات مشابه به مراتب رقابتی‌تر (تا 40 درصد کم‌تر) خواهد بود.

مدیرعامل آویشن خانه طبیعت سبز ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید 500 تن در سال برخورداریم که به راحتی تا دو برابر قابل افزایش است و سعی داریم با تولید این محصولات در داخل، ضمن اشتغال‌زائی و ایجاد ثروت ملی، از خروج مقدار قابل توجهی ارز جلوگیری شود.

مسعودی با اشاره به وجود بیش از 16000 واحد غذایی در کشور و تولید بیش از 1000 تن محصول غذایی توسط شرکت‌های بزرگ، ظرفیت استفاده از اسانس‌های گیاهی را بسیار بالا دانست و گفت: تنها یک شرکت بزرگ بهداشتی با مصرف بیش از 200 تن اسانس در سال حداقل 2 میلیون  دلار واردات اسانس دارد و این در حالی‌ست که عطر وطعم مصرفی داخل کشور به بیش از 400میلیون  دلار می‌رسد.

این فعال فناور، در پایان گفت: جشنواره گیاهان دارویی که با همت ستاد گیاهان دارویی برگزار می شود فرصت با ارزشی است تا شرکت‌های فعال این حوزه، توانمندی‌ها و محصولات خود را به معرض دید مصرف کنندگان داخلی قرار دهند و نیز امکان تهیه مواد مصرفی را که تولیدکنندگان داخلی در این زمینه نیاز دارند فراهم می‌کند.
سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران،

به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 15 تا 18شهریورماه 1395، با مشارکت فعالان فناور و نهادهای نظام علم و فناوری در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.