دبیر نخستین جشنواره تولید محتوای دیجیتال ایران گفت: از میان دویست شرکت‌کننده این جشنواره، 10 گروه به عنوان برگزیدگان نهایی و 4 گروه شایسته دریافت دیپلم افتخار شناخته شدند که ضمن حمایت مادی، برای توسعه کسب و کار فناورانه و تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده محتوای دیجیتال مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امیرحسین اسدی دبیر نخستین جشنواره تولید محتوای دیجیتال ایران از انتخاب 10 طرح برگزیده و 4 طرح شایسته دریافت دیپلم افتخار از میان دویست گروه شرکت‌کننده در جشنواره محتوای دیجیتال خبر داد و گفت: فرآیند داوری حدود ده روز طول کشید که  بر اساس معیارهای جشنواره، طی این مدت آثار ارسالی از سه جنبه طرح، ایده و مدل کسب و کار، ساختارهای محتوایی و نظم، کار گروهی، UX  و UI مورد بررسی قرار گرفته و از یک تا هزار امتیاز کسب کردند.

وی افزود: تیم ها در فرصت 12  ساعته، محتواهای اولویت دار و مورد نیاز جامعه را در یک رقابت تنگاتنگ در قالب اپلیکشن تلفن همراه، بازی رایانه ای‌، وب‌سایت، تا مرحله طراحی الگوریتم‌ها و کدنویسی فراهم نمودند.

اسدی، ایده‌پردازی، هم‌افزایی بخش‌های گوناگون، ایجاد و همکاری تیم‌های میان‌رشته‌ای را از لازمه‌های اساسی توسعه و پیشرفت عرصه محتوای دیجیتال برشمرد و افزود: تولید محتوای دیجیتال نیازمند ایده‌پردازی، تدوین مدل کسب و کارفناوری، توجه به رابط کاربری UX و UI و کدزنی نرم‌افزار و طراحی محتوای حرفه‌ای است که ماراتن محتوای دیجیتال به عنوان رویدادی فرهنگی و فناور، سعی داشت توأمان فعالان همه این حوزه ها را گرد هم بیاورد.

وی با بیان این‌که بالغ بر 70درصد تولید ناخالص ملی دنیا معطوف به حوزه صنعت ICT است و بار اصلی این صنعت بر دوش سرویس های دیجیتال و تولید محتوا قرار دارد، افزود: فناوری و سخت افزارهای این صنعت از لحاظ اهمیت پایین تر از محتوای دیجیتال قرار دارد و در واقع بستری است که امکان ارائه محتوا را فراهم کند؛ این امر نشان‌دهنده‌ی اهمیت بالای تولید محتواست و با درک این ضرورت، جشنواره محتوای دیجیتال، برای بسیج فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه عرصه تولید محتوا گام‌هایی برداشته است.

دبیر نخستین جشنواره محتوای دیجیتال از برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای تمامی شرکت‌کنندگان به منظور آشنایی با مبانی سناریونویسی، نوشتن مدل کسب و کار، مبانی تولید دیجیتال فاخر و تجاری سازی این محتوا خبر داد و افزود: تلاش داریم شرکت‌کنندگان این جشنواره هرکدام به شرکت‌های دانش‌بنیان موفقی تبدیل شوند که بتوانند نیازهای کشور را در حوزه تولید محتوا و سرویس تامین کنند.

اسدی «کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان»، «فرهنگ و جامعه» و «سبک زندگی» را سه محور اساسی جشنواره محتوای دیجیتال  عنوان کرد و افزود: هریک از این محورها شامل کلیدواژه‌ها و مفاهیم اولویت‌دار گوناگونی هستند. به طور مثال در محور کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان، مباحثی چون اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف، خرید کالای ایرانی و  ایجاد مدل‌های

جدید با کمک محتوای دیجیتال انتخاب شدند در حالی‌که اولویت‌های اصلی کشور مانند حفظ خط و زبان فارسی، مبانی تعاملات اجتماعی، کار و بهره وری، مبانی رزق حلال و قوانین و مقررات به عنوان اولویت‌‌های محور «فرهنگ و جامعه» قرار گرفتند.

وی افزود: در محور سبک زندگی نیز با در نظر گرفتن مبانی سلامت جسمی، سلامت معنوی و روانی، بیماری‌های دیابت و فشار خون به عنوان اولویت‌های سلامت جسمی جامعه و حل چالش طلاق به عنوان یکی از معضلات گریبان‌گیر جامعه در حوزه سلامت روانی مطرح شدند؛ همچنین تغذیه سالم، فرزندپروی و همسرداری از مبانی دیگری بود که به عنوان اولویت در تولید محتوای دیجیتال ذیل محور سبک زندگی قرار داشتند.

فعالان تولید محتوای دیجیتال برای توسعه کسب و کار خود حمایت می‌شوند

همچنین پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به برگزاری این جشنواره به منظور پیشرفت فعالان عرصه تولید محتوای دیجیتال اشاره کرد و ادامه داد: با تسهیل در فرآیندهای یاد شده و نیز صدور مجوزهای لازم نشر و کسب وکار دیجیتال، زمینه ورود حرفه‌ای این شرکت‌ها به عرصه تولید محتوای دیجیتال و نقش‌آفرینی آنان در اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، ضعف تولید محتوای دیجیتال را یکی از چالش‌های عرصه فناوری کشور دانست و افزود: علی‌رغم آن‌که جوانان مستعد بسیاری در کشور هستند که می‌توانند صنعت تولید محتوای دیجیتال کشور را دچار تحول کنند، ظرفیت‌های بالقوه این حوزه همچنان شکوفا نشده است. اگرچه در صنعت ICT  پیشرفت هایی داشته‌ایم، اما  همچنان به سرویس‌ها و محتوای دیجیتال دیگر کشورها متکی هستیم و در سرویس و محتوا ضعف‌های عمده داریم.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان هدف از برگزاری این ماراتن را استعداد یابی، هم‌افزایی فعالان و استعدادها، تقویت فرهنگ فعالیت گروهی و ایجاد کارگروه‌های میان‌رشته‌ای برای حرکت به سوی شکوفا کردن ظرفیت‌های تولید محتوای دیجیتال عنوان کرد و افزود: برگزاری این رویداد زمینه ورود استعدادهای کشور به حوزه محتوای دیجیتال و آشنایی آن‌ها با این حوزه به عنوان حوزه‌ای ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا فراهم می‌کند.

پرویز کرمی با اشاره به حمایت مادی و معنوی شرکت‌کنندگان برای ورود به عرصه حرفه‌ای تولید محتوای دیجیتال گفت: این جشنواره ضمن حمایت مادی آثار منتخب، از توسعه کسب و کار فناورانه، روند تبدیل شدن به شرکت و تسهیل فرآیند دانش‌بنیان شدن این شرکت‌ها حمایت خواهد کرد.

اختتامیه نخستین جشنواره تولید محتوای دیجیتال ایران فردا دوشنبه پانزدهم شهریورماه سال جاری و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  امیرحسین اسدی، دبیر نخستین جشنواره تولید محتوای دیجیتال ایران و همچنین تیم‌های شرکت‌کننده در ماراتن محتوای دیجیتال برگزار می‌شود.