وزیر جهاد کشاورزی گفت: برگزاری جشنواره گیاهان دارویی حرکتی زیبا، ستودنی و اثربخش است که روز به روز بر غنای آن افزوده می شود. همچنین با برگزاری این جشنواره شاهد تحول جدی در این حوزه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمود حجتی کشور در مراسم افتتاح سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران ضمن ابراز خرسندی از اقدام معاونت علمی در برگزاری این رویداد اظهار کرد: برگزاری جشنواره گیاهان دارویی حرکتی زیباٌٰ ستودنی و اثربخش است که روز به روز بر غنای آن افزوده میشود. همچنین با برگزاری این جشنواره شاهد تحول جدی در این حوزه هستیم.

حجتی ادامه داد: امروز شاهد حضور نزدیک به 500 شرکت دانش بنیان از سر تا سر کشور و ارائه دستاوردهای آنها در جشنواره هستیم بنابراین شرکت کنندگان این جشنواره نیز که پاسخ مثبت به دعوت کنندگان آن داد بر ارزش این کار افزودند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور سرمایه های عظیم و منابع گرانبهایی را خداوند در اختیارمان قرار داده است ابراز کرد: ما از کنار این منابع به راحتی عبور می کنیم در صورتی که این سرمایه ها در کشور می توانند سبب جریان سازی برای اشتغال شوند باید در این موارد اندیشه و فکر کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: برگزار کنندگان این جشنواره از پیشگامان فکر و اندیشه هستند که به ندای قرآن لبیک گفته و تحت عنوان دانش بنیان به بخشی از آنچه منابع خدادادی است فکر کرده و در جهت بهبود زندگی بشری از آن بهره بردند.

حجتی با اشاره به اینکه شاهد اقبال روز افزون در دنیا با موضوعات مورد بحث این جشنواره هستیم گفت: دامنه مسائل مرتبط با این جشنواره روز به روز گسترده تر می شود. با مشاهده حجم فلور ایران و گیاهان دارویی شناخته در کشور متوجه میشویم آنچه در ایران تولید می شود قابل مقایسه با جهان نیست.

وی با بیان اینکه در کشور امروزه تقاضای محصولات گیاهی زیاد است گفت: به عنوان نمونه در بحث کشت گل محمدی به دلیل تقاضای روز افزون تولید نهال باید افزایش یافته و بیشتر شود تا جوابگوی این حجم تقاضا باشدو در کشور صدها هزار هکتار عرصه قابل کشت به صورت دیم وجود دارد که باید استفاده شود.

به کفته وی رویکرد جدیدی در حفاظت از منابع طبیعی در نظر گرفته شده است و تغییر رویکرد بهره وری مراتع از پرورش دام به گیاهان دارویی دنبال می شود که علاوه بر ارزش افزوده بالاتر اشتغال زایی بیشتری را به همراه دارد. همچنین از این طریق از منابع طبیعی و آب و خاک حفاظت می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار کرد: با برنامه ریزی و توجه به تجربیاتمان باید در جهت رشد این حوزه گام برداریم و سهم ایران در تجارت جهانی و بازار بین المللی این حوزه را عملی کنیم. در واقع این جشنواره به نوعی شکرگزاری از آنچه خداوند در اختیارمان قرار داده است.

سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران 15 تا 18 شهریورماه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصلی تهران برگزار می شود. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 پذیرای علاقه مندان خواهد بود.