محققین سلول های بنیادی را در تخمدان های زنان جوان کشف کرده اند که پتانسیل تبدیل شدن به تخمک های سالم را دارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، استفاده از این یافته می تواند به زنانی که به دلیل پیری یا بیماری نابارور شده اند کمک کند.

دکتر ناتالی ملگار فتزر در دانشگاه مریلند یافته های این مطالعه را به دلیل این که می تواند به زنانی که دارای مشکلات تولید مثلی هستند کمک کند بسیار جالب می داند زیرا بسیاری از افراد آرزوی فرزند دار شدن را دارند ولی به هر دلیلی این امر برای آنها امکان پذیر نیست.

محققین توانسته اند با اضافه کردن یک پروتئین و یک ژن که آن ها را به صورت یک ژله ماهی سبز درخشان در می‌آورد به سلول های بنیادی، آن ها را به تخمک های قابل استفاده تبدیل کنند.

وجود این رنگ نشان می داد که سلول های بنیادی تخمک بالغ می شوند. اما نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از خانم ها با گذر از سن تولید مثلی و بچه دار شدن و یائسه شدن شانس بچه دار شدن طبیعی را از دست می دهند و این امری است که گاها برای آن ها مشکلات روانی نیز ایجاد می کند.

با کشف سلول های بنیادی موجود در بافت تخمدانی زنان، محققین براین باورند که می توانند این سلول های بنیادی را گرفته، فریز کرده و در مراحل بعدی زندگی فرد با تبدیل کردن آن ها به تخمک آن ها را برای باروری فرد استفاده کنند. این امر حداقل در تئوری با استقبال بسیاری از خانم هایی مواجه شده است که ناچارند بنا به سرطان و ... متحمل شیمی درمانی شوند و این امر تخمک های آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. می توان سلول های بنیادی بافت تخمدانی آن ها را گرفته و بعدا از آن ها استفاده کرد.