این روزها خیلی از ما در آپارتمان زندگی می‌کنیم و حیاطی نداریم که در آن درخت بکاریم. ولی شاید دوست داشته باشیم درباره اصول این کار بیشتر به فرزندانمان بیاموزیم تا از ته و توی این قضیه سر دربیاورند که درختان چه اهمیتی برای ما و زندگی‌ شهری‌مان دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، می‌گویند کاشت درخت مساوی با نجات زندگی است. اما در دهه‌های اخیر در سراسر کره زمین تعداد درختان به‌شدت در حال کاهش است، که این مسئله را می‌توان به‌طور مستقیم نتیجه فعالیت‌های انسانی دانست. با توجه به اهمیتی که درختان در زندگی انسان‌ها دارند، به‌ویژه در یک دهه اخیر، اقدامات متفاوت و جذابی در سراسر جهان برای نجات درختان صورت گرفته است که در ادامه با تعدادی از این فعالیت‌ها آشنا می‌شوید.

این روزها خیلی از ما در آپارتمان زندگی می‌کنیم و حیاطی نداریم که در آن درخت بکاریم. ولی شاید دوست داشته باشیم درباره اصول این کار بیشتر به فرزندانمان بیاموزیم تا از ته و توی این قضیه سر دربیاورند که درختان چه اهمیتی برای ما و زندگی‌ شهری‌مان دارند و اگر نباشند، چه بلایی سر زندگی‌مان می‌آید. خب در این صورت پیشنهاد می‌کنم این‌بار که پای رایانه نشستید، سراغ سایت planitgreenlive بروید که توسط دو تا از مهم‌ترین و مشهورترین موسسات دنیا یعنی نشنال جئوگرافیک (همان موسسه‌ای که لابد عکس‌های جذاب و مجلاتش در مورد دنیای وحش و طبیعت و... را دیده‌ و حسابی هم کیف کرده‌اید) و مرکز علوم آمریکا اداره می‌شود و یک بازی جالب و هیجان‌انگیز برای کودکان و نوجوانان دارد تا یاد بگیرند چطور در شهرهای بزرگ درخت بکارند و چطور یک شهر سبز داشته باشند. از همه بهتر این‌که کلی اطلاعات تازه و دست اول مربوط به بازیافت زباله هم در این بازی وجود دارد که حسابی به درد کودکان و نوجوانان می‌خورد.

یک درخت برای هر کودک

اسم استرالیا که به گوشتان می‌خورد، یاد چی می‌افتید؟ هم‌سن‌وسال‌های من قطعا سریال «اسکیپی» را یادشان می‌آید که درباره خانواده یک جنگل‌بان بود که پسر 13، 14 ساله‌شان توی طبیعت بکر استرالیا با یک کانگوروی باهوش به اسم اسکیپی دوست شد و... حتی اگر این سریال محبوب را ندیده باشید، قطعا می‌دانید که استرالیا یکی از سبزترین نقطه‌های کره زمین است و همان‌قدر که مناطق خشک و کم‌آب توی این قاره پیدا می‌شود، جنگل‌های سربه فلک کشیده هم دارد. بااین‌حال استرالیایی‌ها اصلا دست روی دست نگذاشته‌اند و برای این‌که کشور سبزتری داشته باشند، برنامه‌ای به اسم یک درخت برای هر کودک راه‌ انداخته‌اند. به‌طوری‌که هر بچه‌ای طی سال‌های دبستان توی مدرسه یا زمینی که قبلاً برای این کار در نظر گرفته شده، یک درخت می‌کارد و به‌عنوان مسئول نگه‌داری از آن هر چند وقت یک بار باید به درختش سر بزند و کارهای مختلفی را که یک درخت در مرحله رشد نیاز دارد، برایش انجام دهد. جالب‌ این‌که این برنامه آن‌قدر محبوب و کاربردی است و به سبزتر شدن شهر کمک می‌کند که از پارسال انگلیسی‌ها هم آستین بالا زده‌اند و در یکی از شهرهایشان به اسم بریستول همین برنامه را اجرا می‌کنند. تا الان 36 هزار نفر از بچه‌های انگلیسی درخت خودشان را کاشته‌اند. شما نمی‌خواهید دست به کار شوید؟

درخت برای زمین، زمین برای زندگی

شاید شما فیلیکس فینک باینر را نشناسید، ولی خیلی از بچه‌های دنیا اسمش را که به‌شدت با درخت‌کاری گره خورده، می‌شناسند و در گروه بین‌المللی‌اش عضو هستند. در سال 2007 یعنی حدود 9 سال قبل، فیلیکس مثل شما بود؛ یک نوجوان 9 ساله که برای انجام یک پروژه درسی شروع به مطالعه درباره آلودگی هوای کره زمین، فواید درخت‌کاری و... کرد و این‌جوری بود که یک جرقه بزرگ در ذهنش زده شد؛ این‌که یک موسسه کوچک راه بیندازد و شروع به کاشتن درخت کند. هدف فیلیکس این بود که سال  2011، یک میلیون درخت بکارد، و حالا درحالی‌که 100هزار نوجوان دیگر عضو این موسسه هستند، او و دوستانش در سراسر جهان موفق به کاشتن 14.204.592.983 درخت شده‌اند! اگر فیلیکس توانسته، چرا باقی بچه‌ها نتوانند؟

درخت برای بچهها

چند سال قبل یک جوان نخبه آمریکایی‌ که متوجه شده بود مردم کنیا چقدر فقیر هستند و چقدر به درخت برای تامین غذایشان وابسته‌اند، موسسه‌ای به نام «درخت برای بچه‌ها» راه انداخت که توسط گروهی از جوان‌ها و نوجوان‌های داوطلب اداره می‌شود. آن‌ها هر بار به یکی از روستاهای کنیا می‌روند و آن‌جا درخت‌هایی می‌کارند که هم زود رشد می‌کند و هم میوه و برگ‌هایش خوراکی است.

20 میلیون درخت برای کنیا

کمپین 20 میلیون درخت، یکی دیگر از اقداماتی است که در حال حاضر در کنیا جریان دارد که هدفش کاشت 20 میلیون درخت در این کشور، به‌ویژه در جنگل‌های کوهستانی کنیاست، که لقب برج‌های آب را یدک می‌کشند و نقش بسیار مهم و حیاتی در حفاظت از رودخانه‌ها و دریاچه‌های این کشور و آب‌های آشامیدنی دارند. بهبود امنیت غذایی، محافظت از زیستگاه‌های جنگلی برای پرندگان نادر و پستان‌داران، محافظت از منابع طبیعی در مقابل تغییرات آب‌وهوایی، تثبیت خاک و... از سایر اهدافی است که این کمپین با کاشت درخت در کنیا دنبال می‌کند. بسیاری از مناطق جنگلی کنیا در سال‌های 1970 و 1980 به دلیل برداشت غیرقانونی چوب و تهیه زغال‌سنگ از بین رفته است و در حال حاضر تنها هفت درصد از زمین‌های این کشور تحت پوشش درختان است، یعنی 67 درخت برای هر نفر، که با میانگین جهانی 420 درخت برای هر نفر فاصله زیادی دارد. در حال حاضر بسیاری از جنگل‌های این کشور نابود یا به‌شدت تخریب شده است.

کتاب بخوان درخت بکار

یک ناشر خوش‌سلیقه آرژانتینی کتاب‌هایی برای کودکان طراحی کرده که می‌توانند بعد از خواندن آن‌ها را توی زمین بکارند و یک درخت تمام‌عیار تحویل بگیرند. ایده جالبی است، مگر نه؟ انتشارات Pequeno Editor ناشر کتاب‌های کودکان است و اولین کتاب درختی را با همکاری FCB Buenos Aires در ماه می ‌سال 2015 روانه بازار کرد. این کتاب‌ها برای کودکان 8 تا 12 ساله طراحی شده که البته بزرگ‌ترها هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اولین کتاب این مجموعه «پدرم در جنگل است» نام دارد و توسط آن دسیس و گوستی نوشته و تصویرسازی شده است. داستان کتاب نیز از زبان کودکی روایت می‌شود که ماجراجویی‌های پدرش در جنگل‌های اکوادور را برای خوانندگان کتاب تعریف می‌کند. پیام اصلی این کتاب این است: «درختان و کودکان می‌توانند با هم رشد کنند.»

منبع: ماهنامه سرآمد