تولید داروی مؤثر در کاهش دردهای میگرنی، توسط یکی از شرکت‌های فناور حاضر در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی امکان‌پذیر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  غلامرضا امین مدیرعامل شرکت یاس‌دارو با اشاره به فعالیت این شرکت در ساخت فرآورده های دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی از منشا گیاهی، مورد استفاده برای انسان و دام گفت: نوآوری ساخت سیستم عصاره گیری سریع به عنوان یکی از اقدامات این شرکت در راستای تولید فرآورده‌های دارویی است که در آن از اهرم فشار هوا و فشار عبور حلال و دمای مناسب و چندین فیلتر، همزمان استفاده می‌شود، گیاه مورد نظر داخل مخازنی دو جداره و کاملاً بسته بصورت فشرده قرار می‌گیرد و در نتیجه عصاره فیلتر شده و خالص گیاه ظرف مدت کمی بصورت خروج مداوم حاصل می‌شود.

این فعال فناور، طرح فناورانه تولید داروی بالمین (BALMIN) را یکی دیگر از اقدامات این شرکت برشمرد و گفت: داروی بالمین با پشتوانه قوی متون معتبر طب سنتی، در گروه تحقیق و توسعه داروسازی یاس‌دارو به شکل داروئی نوین طراحی و تجاری سازی شده است.

امین، به طرح فناورانه تولید داروی لپوستین (LEPOSTIN) اشاره کرد و گفت: با به کارگیری روش استخراج ASE ، عصاره ای غنی‌سازی شده از بذر گیاه جودوسر تهیه شد و برای فرمولاسیون کپسول با میزان قابل قبول از ماده موثره استفاده قرار گرفت که پس از تکمیل تحقیقات و با ارائه DMF داروی ساخته شده، پس از اخذ پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو و تولید صنعتی، اکنون آماده برای ورود به داروخانه‌های کشور است.

این فعال فناور با اشاره به بهبود دردهای میگرنی با استفاده از فرآورده دارویی دارارای منشأ گیاهی گفت: طرح فناورانه تولید داروی کاهنده دردهای میگرنی  پین مکس ( Painmax) از قریب به دو سال پیش تحقیق پایه ای برای تولید داروی کاهنده دردهای میگرنی آغاز شد و با دستیابی به فرمولاسیونی مناسب از دو اسانس نعنا و اسطوخودوس توانستیم داروی مورد نظر را طراحی کنیم.

وی افزود: شکل داروئی رول استیک (قلم داروئی) که برای سهولت استفاده انتخاب شد و دستگاه پرکن داروئی که بتواند محلول با حجم 3 میلی‌لیتر را پر کند، نیز با ابتکار اعضای هیئت علمی تحقیق و توسعه یاس‌دارو و مهندسان با تجربه شرکت نیما‌ماشین و برای نخستین بار در ایران ساخته شد.

سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران، به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 15 تا 18شهریورماه 1395، با مشارکت فعالان فناور و نهادهای نظام علم و فناوری در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.