محققان پژوهشگاه رویان در قالب پروژه ای درصدد هستند تا بیماری های فلج مغزی و سایر بیماری هایی که به ضایعه عصبی منجر می شوند را با سلول های بنیادی خون بند ناف درمان کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مرتضی ضرابی، عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان و مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف گفت: شرکت فناوری بنیاخته های رویان از سال ۱۳۸۴ به منظور ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف زیر مجموعه این شرکت است، افزود: تا کنون نزدیک به ۲۷ نمایندگی بانک خون بند ناف در سراسر کشور راه اندازی شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به آمار ذخیره سازی خون بند ناف در بخش خصوصی و عمومی گفت: ما توانستیم نزدیک به ۶۷ هزار نمونه در بانک خصوصی و  ۵ هزار نمونه در بانک عمومی ذخیره سازی کنیم.

ضرابی با بیان اینکه این نمونه ها می تواند در پیوندهای مختلف استفاده کرد، گفت: به دلیل اینکه سلول های بنیادی خون بند ناف خون ساز هستند بیشترین موارد و کاربرد را در بیماری های خونی همچون تالاسمی، سرطان خون، نقص ایمنی، کم خونی های مادرزادی دارند.

به گفته وی، ما پروژه جدیدی را آغاز کرده ایم که علاوه بر اینها، بتوانیم برای درمان بیماری های فلج مغزی و بیماریهایی که به ضایعات عصبی در جمجمه منجر می شوند از سلول های بنیادی خون بند ناف استفاده کنیم.

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف با بیان اینکه این پروژه را روی کودکانی که دچار فلج مغزی شده اند، آغاز کرده ایم، گفت: تا کنون نتایج این تحقیقات به خوبی پیش رفته است و امیدواریم که با تعیین نتایج این پیوند به درمان بپردازیم.

وی افزود: تلاش ما بر این است که با همکاری مراکز پیوند، تعداد سلول هایی که می توانند برای بیماریهای بدخیم مورد استفاده قرار گیرند را افزایش دهیم.