یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی موفق شد  با تولید انبوه و تجاری‌سازی درب‌های سریع‌بازشو، شیرهای اطمینان و عملگر شیرهای بزرگ نفت و گاز نیاز کشور را به وارادات عمده این محصولات رفع کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدحسین زرنوش، مدیرعامل شرکت کیاسا به رفع نیاز کشر به واردات خارجی با تولیدانبوه و تجاری‌سازی درب‌های سریع بازشو اشاره کرد و گفت: این درب‌ها در خطوط انتقال نفت،گاز و پتروشیمی کاربردهای فراوانی دارند که واردات خارجی آن همواره با چالش‌های جدی همراه بوده است؛ اما با تلاش فناوران کشور پروژه‌ ساخت این درب‌ها با بومی‌سازی و تولید کامل 3 قطعه در کشور محققق شد.

وی افزود: اکنون بدون نیاز به واردات خارجی، درب‌های سریع‌بازشو توسط فناوران کشور تا سایز 156 اینچ و توانایی تحمل فشاری معادل 700 بار ساخته می‌شوند.

زرنوش، به تولید انبوه شیرهای اطمینان فشار (Pressure safety valve) اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت بالای شیرهای اطمینان در صنایع نفت گاز، تولید این محصول را در کشور آغاز کردیم و اکنون بیش از 4هزار نمونه از این شیرها در صنایع نفت و گاز فعال هستند.

وی افزود: این شیرهای اطمینان فشار تولید شده توسط این شرکت در مگاپروژه‌هایی چون پارس جنوبی حضور دارند و این تولیدات به یک برند شناخته شده بدل شده‌اند.

وی ادامه داد: با مجهز شدن شرکت به ماشین‌آلات نوین، میزان تولید انبوه  و تجاری سازی این محصولات این شرکت تا میزان2برابر افزایش یافته است.

این فعال فناور، عملگر شیرهای نفت و گاز را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد و افزود: عملگرهای شیرهای بزرگ نفت و گازدر سه حالت پنوماتیکی، هیدرولیکی و الکتریکی تولید می‌شوند که در حال حاضر 2 نوع پنوماتیکی و هیدرولیک این عملگرها در داخل کشور تولید می‌شوند.

وی افزود: توانمندی ساخت نوع برقی این عملگرها نیز وجود دارد اما رسیدن به استانداردها و تاییدیه‌های آن نیازمند حمایت و همکاری از سوی حامیان و متولیان این حوزه امری ضروری است زیرا تولید این عملگرها توسط هریک از شرکتهای داخلی، بخش قابل توجهی از چالش کشور در واردات این تجهیزات را برطرف می‌کند و کاهش خروج ارز را به همراه خواهد داشت.

رفع کامل وابستگی کشور به واردات خارجی

مدیرعاکل کیاسا، با بیان این‌که توانمندی کشور در تولید محصولات یادشده کشور را نسبت به واردات از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بی‌نیاز ساخته است، افزود: هر 3 محصول یاد دشه توانستند در کنار تولیدات دیگر شرکت‌ها، بخش قابل توجهی از بازار کشور را تحت پوشش قرار دهد

وی افزود: تلاش کردیم در مسیر تولید محصولات ‌های‌تک گام برداریم. برای تحقق این امر، تحقیق و توسعه را  اولویت جدی کار خود قرار دادیم به طوری‌که واحد تحقیق و توسعه این شرکت با شتاب و قدرت بیش‌تری نسبت به دیگر واحدها گسترش یافت.

زرنوش، با تاکید بر حرکت شرکت‌های فناور در مسیر تحقیات و ارتباط با دانشگاهیان و پژوهشگران افزود: نیاز صنایع کشور به این محصولات همواره وجود دارد و تولید انبوه برای قطع صددرصدی واردات آن نیازمند حمایت از شرکتهای فناور این حوزه است.