برگزیدگان هجدهمین جشن خانه سینما معرفی شدند.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شامگاه دوشنبه ۲۲ شهریور ماه مراسم هجدهمین جشن خانه سینما با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در میدان مشق برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، کمال تبریزی دبیر جشن روز ملی سینما را که ۲۱ شهریور بود به همه سینماگران تبریک گفت و افزود: در این دوره از جشن سینمای ایران گام متفاوتی برداشتیم و حرکت اولیه برای اخذ تخصصی رای سینماگران با همراهی حوزه های اجتماعی و سیاسی ایجاد شد و در این دوره ۴۵۱ داور حضور داستند و بی شک بدون شرکت این داورها امکان انتخاب برگزیدگان در این سطح دقت وجود نداشت.امسال در شورای سیاست گذاری جشن خانه سینما تصمیم گرفته شد تا بهترین فیلم با آرای صنفی یعنی شورای عالی تهیه کنندگان انتخاب شود.

وی گفت: در این میان آرای دو صنف کارگردانان و تهیه کنندگان بسیار نزدیک بود و این نشان از بلوغ فکری در سینمای ایران است. همچنین نباید این را فراموش کرد که با افزایش تعداد داوران میزان عدالت در داوری نیز افرایش پیدا کرد. در این میان تعداد آرای نامزدهای هر رشته در مرحله انتخاب برگزیدگان بسیار نزدیک به هم بود و برگزیدگان با تفاوت آرای کمی انتخاب شده اند. اما نتیجه نهایی آرا نشان دهنده این است که این آثار منتخب و برگزیدگان واقعی سینما هستند.

تبریزی افزود: بعد از پایان جشن امشب و با فاصله بسیار کم شرایطی فراهم می شود تا داوران جشن خانه سینما بتوانند آثار سینمایی اکران سال آینده را ببینند و ما آماده جشن سال آینده به شیوه داوری آکادمی باشیم. تمام نامزدها در این مراسم حضور دارند چرا که هیچ کس نمی داند امروز چه کسانی انتخاب شده اند و این تدابیر برای این بود که مانند سال گذشته اسامی برنده ها لو نرود.

دبیر جشن در پایان عنوان کرد: در پایان از مسئولان محترم وزارت امور خارجه و سازمان سینمایی، فرماندهی محترم نیروی انتظامی تهران بزرگ و همکاران ایشان در واحدهای مختلف، همچنین از شهردار محترم منطقه ۱۲ و مسئولین نواحی مختلف به ویژه معاونت فرهنگی و گردشگری منطقه ۱۲ جناب آقای مجتبی خشایار و از همه همراهان عزیزم در برگزاری این مراسم ، ریاست و اعضای محترم شورای مرکزی اصناف، داوران محترم، مدیر اجرایی جشن آقای بیژن میرباقری و همه همکاران سخت کوشش، هیات مدیره محترم خانه سینما و مدیرعامل تازه نفس و خوش فکر خانه سینما  سپاسگزاری می کنم. خدا نگهدار شما و همه سینمای ایران باشد.

در ادامه مراسم و پس از اهدای بخشی از جوایز توسط هنرمندان، گروه موسیقی «پالت» ضمن خوش آمدگویی به سینماگران و ابراز خوشحالی از همکاری با سینماگران و ابراز تاسف از اینکه روز موسیقی وجود ندارد به اجرای قطعاتی پرداخت و آن را به عباس کیارستمی تقدیم کرد.

در بخشی از مراسم قطعه «خونه مادربزرگه» به درخواست فاطمه معتمداریا توسط گروه پالت اجرا شد.

تندیس بهترین کارگردانی توسط فاطمه معتمدآریا و مهدی فخیم زاده به سعید روستایی برای کارگردانی «ابد و یک روز» اهدا شد.

معتمد آریا گفت: ببخشید که قبل از سلام کردن آهنگ خونه مادر بزرگه را همخوانی کردم. خونه مادربزرگه فیلمی از دوستی و عشق و مهربانی بود.

وی افزود: همه ما دچار معضل از دست دادن عباس کیارستمی شده ایم. ما روح مردم و پزشکان جسم مردم را درمان می کنند، اگر پرچم دشمنی در دست بگیریم نمی توانیم راهی به جایی ببریم. سعی کنیم مشکل را حل کنیم و نه اینکه دنبال مقصر باشیم، پزشکان هم مانند فیلمسازان دچار اشتباه می شوند، ما سال هاست که یادمان رفته است می توانیم با یکدیگر به گفتگو بنشینیم.

همچنین تندیس بهترین فیلم و دیپلم افتخار به حبیب الله والی نژاد برای فیلم «ایستاده در غبار» اهدا شد.

والی نژاد در سخنانی گفت: این جایزه را به احمد متوسلیان قهرمان ملی کشورمان تقدیم می کنم. امیدوارم همین طور که این فیلم قدمی در معرفی حاج احمد متوسلیان برداشت ما هم بتوانیم در این راه قدم برداریم.

در پایان این مراسمرگزیدگان و جایزه دهندگان و نامزدها روی صحنه آمدند تا «ایران ای سرای امید» را بخوانند این ترانه به محمدرضا شجریان تقدیم شد.


برگزیدگان هجدهمین جشن خانه سینما به شرح زیر است:

جایزه بهترین عکس: محمد بدرلو برای فیلم اعترافات ذهن خطرناک من

تندیس بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان برای فیلم ایستاده در غبار

تندیس بهترین چهره‌پردازی: شهرام خلج برای فیلم ایستاده در غبار

تندیس بهترین طراح لباس: غزاله معتمد برای فیلم ابد و یک روز

تندیس بهترین صداگذاری: آرش قاسمی برای فیلم خشم و هیاهو

تندیس بهترین صدابرداری: امین میرشکاری برای فیلم ابد و یک روز

تندیس بهترین طراح صحنه: امیرحسین قدسی برای فیلم اژدها وارد می‌شود

تندیس بهترین جلوه‌های ویژه بصری: هادی اسلامی برای فیلم بادیگارد

تندیس بهترین موسیقی متن: کارن همایونفر برای فیلم بادیگارد

تندیس بهترین تدوین: بهرام دهقانی برای فیلم ابد و یک روز

تندیس بهترین فیلمبرداری: هومن بهمنش برای فیلم اژدها وارد می‌شود

تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: نوید محمدزاده برای فیلم ابد و یک روز

تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن: فرشته صدرعرفایی برای فیلم کوچه بی نام

تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد: پیمان معادی برای فیلم ابد و یک روز

تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن: باران کوثری برای فیلم کوچه بی نام

تندیس بهترین فیلمنامه اقتباسی: ناهید طباطبایی و حمیدرضا قطبی برای فیلم جامه دران

تندیس بهترین فیلمنامه: سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز

تندیس بهترین کارگردانی: سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز

تندیس بهترین فیلم: حبیب والی نژاد برای فیلم ایستاده در غبار